• Golde

Hur lång tid tar det att tapetsera?

Jag tänkte överraska min sambo med att tapetsera om vardagsrummet och eventuellt hallen medan han är på en fem-dagars affärsresa. Jag är helt nybörjare och har börjat kolla upp lite på nätet hur man ska tapetsera men jag har inte hittat något om hur lång tid det tar att göra förarbetet dvs ta bort lite gamla tapet där det behövs, slipa, spackla och sedan själva tapetseringen. Rummet är ung 20 kvadratmeter. Är det någon här som vet på ett ungefär?

• Svar på tråden Hur lång tid tar det att tapetsera?
  • IaOnDaFluff

Hmm.. ja alltså förarbetet är väl det som tar mest tid och det beror helt på hur mycket som behöver spacklas.

Spacklet ska ju torka sen också.. helst ett dygn har jag för mig. Men på fem dagar bör du ju verkligen hinna!

• Golde

Tack för svar :), hoppas verkligen jag hinner. Kommer nämligen enbart hinna arbeta tre kvällar och sen har jag en hel helg på mig som tur är. Ska bli spännande och mycket lärorikt kan jag tänka mig

• IaOnDaFluff

Verkligen, lycka till!

Han lär ju bli förvånad när han kommer hem

• Golde

Det tror jag också, ska göra det i samband med hans födelsedag. Han har velat tapetsera om i evigheter men själv aldrig tagit tag i det så han lär nog uppskatta det :)

• Smulu

Försök få nån kompis att hjälpa till Lättare och roligare om man är två.

• polaris

Easy-up tapeter är verkligen lätta att jobba med. *tips* Bara att rolla upp limmet på väggarna och sedan på med tapeten.

• Golde

Jättebra tips polaris, ska åka in till stan imorgon för att leta efter helt vita easy-up tapeter.

Smulu, ska höra med min syster om hon kan hjälpa till :)

Hur lång tid brukar förarbetet ta?
    Tapeterna som finns på väggen nu är i hyfsat bra skick och jag hade inte tänkt riva ner allting utan enbart ta bort det som sitter löst och se till så att väggen är jämn inför tapetserandet, antar att jag måste spackla lite.

• Smulu
    Golde skrev 2008-09-09 14:20:31 följande:
    Jättebra tips polaris, ska åka in till stan imorgon för att leta efter helt vita easy-up tapeter. Smulu, ska höra med min syster om hon kan hjälpa till :)Hur lång tid brukar förarbetet ta? Tapeterna som finns på väggen nu är i hyfsat bra skick och jag hade inte tänkt riva ner allting utan enbart ta bort det som sitter löst och se till så att väggen är jämn inför tapetserandet, antar att jag måste spackla lite.
    Spackla skarvarna Och jag håller med polaris, easyup är suveränt.
    T o m jag och min sambo lyckades tapetsera ett rum som har snedtak med en tapet som krävde mönsterpassning med en sådan tapet
Svar på tråden Hur lång tid tar det att tapetsera?