• JennyPenny

Hur lindra smärta vid tandsprickning?

Hej,
    jag misstänker att min lilla håller på att få tänder. Det klias, kinkas, dregglas och ska bitas på allt.

Om det kommer igång på riktigt nu till helgen så vill jag vara förberedd. Vad är bra att ha hemma vid tandsprickning? Alvedon att smörja tandköttet med har jag läst (finns det på tub eller vad?) Jag har alvedon som stolpiller men "varför behandla hela kroppen..."?

Något annat ni kan rekommendera?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur lindra smärta vid tandsprickning?
  • Titti och mini

Bitring m vätska i som man lägger i frysen så den blir kall o go att gnaga på

• JennyPenny

Kanske en dum fråga men:
    kan de inte få frostskador på tandköttet av att bita på något som legat i frysen och är iskallt?

Jag har en bitring med vätska i men lägger den bara i kylskåpet. Men borde kanske prova frysen.

Har det funkat bra för er andra?

• Mogen mamma

till oss sa dom att man kan gnugga in lite alvedon på tandköttet....

• Vinga1972

Vår BVC tant tipsade om en tandborste/bitring, kallas säkerhetstandborste och kostade strax under 50kr hos Folktandvården.

Sonen är 3 månader och har för små händer för att greppa många av de bitringar som finns för tandsprickningsändamål men den fixar han galant. Annars verkar kramar vara det enda som hjälper...

• Scrumptious

Min tjej fick sina första gaddar förra helgen (hon är 7 mån) Hon behövde "behandla hela kroppen". Hon var jättevarm och grät av de onda så att hon hade svårt att sova.

Några dagar efter behandlade jag med en gel som masseras på tandköttet och tänderna (inte det lättaste) Vet ej om denna gel finns i Sverige men kolla på apoteket. Det verkade hjälpa

• corinne1

jag smorde alvedon å det funka för oss!

• Titti och mini

Jag tror inte den där ringen blir så kall - vätskan i kan inte frysa så det blir inte is. Annars kan du ju lägga den i kylen

• Norahs mamma

man ska INTE lägga bitringarna i frysen... Kylskåpet ska dem vara i...

• ahlcec

Alvedonen kommer på flaska. Jag doppade en tops i det och duttade på tandköttet. Fast dte var ganska verkningslöst, jag träffade kanske inte.

Annars, som någon skrev: Kramar är det enda som verkligen hjälper.

Svar på tråden Hur lindra smärta vid tandsprickning?