• Anonym (hönsmamma)

1åring ramlat från soffan o slagit huvudet

Nyss ramlade min 1-åring ner från soffan, slog huvudet i bordskanten och landade på rygg under bordet. Han skrek, jag tröstade och sen var allt bra. På huvudet syns ett rött märke efter bordet.
    Jag är så otroligt hönsig, har sååå dåligt samvete att jag inte höll bättre koll. Är det farligt, kan han fått en hjärnskakning, ska vi åka till akuten? Men vid hjärnskakning kräks man väl? Han mår hur bra som helst nu...

• Svar på tråden 1åring ramlat från soffan o slagit huvudet
  • ZyzterZäta

Hej!

OM du är orolig kan du ringa sjukvårdupplysningen (numret får du via 118 118 om du inte har det).
    Men du har rätt - vid hjärnskakning mår man ofta illa och kräks samt blir trött.
    Om han är sig själv behöver du inte oroa dig. Men jag brukar säga att det ALDRIG är fel att söka. Om inte annat för att slippa oroa sig.
    Vår 5 månadersbäbis ramlade ner från en säng och fick en rejäl bula. Jag trodde jag skulle dö av skräck men enligt sjukvårdsupplysningen behövde vi inte åka in om han inte blev förändrad, väldigt trött eller började kräkas massor...

• Anonym

Ring sjukvårdsupplysningen!

• vamme

Min son har ramlat från sängen minst 10ggr med huvet, ryggen, benen före, ja you name it.. och han lver idag och är normal..

Vincent 070925
  • annasj69

Från vårdguiden:

Symtom på hjärnskakning kan komma efter flera timmar och därför är det viktigt att du har ditt barn under uppsikt och också väcker det nattetid för att se att det inte är medvetslöst.

Symtom på hjärnskakning är:

huvudvärk
    yrsel
    illamående
    kräkningar
    oförklarlig och stark trötthet.
    Om barnet blir medvetslöst eller verkar förlamat är det tecken på allvarligare skador. Ring omedelbart efter ambulans om barnet får sådana symtom.

• Anonym

Ingen fara om han grät direkt!!! Han skall inte sova dom närmsta timmarna bara.. och håll koll på att han är som vanligt!

• Smulan1979

Oj min dotter har ramlat från soffan och sängen. Hon var ledsen och jag tröstade. Jag tänkte som så att om hon inte kräktes så var det säkerligen ingen fara.

Är du superorolig så sök hjälp, men troligtvis inget. Och de lär ju slå sig mååånga ggr innan de har vuxit upp.

• Poffan

Om du är orolg så tycker jag att du sksa ringa sjukvårdsrådgivningen så att du känner dig trygg.
    Barn som slagit i huvudet får sova men ska kollas varje kvart, kittla lite under fötterna och kolla så att han reagerar.

• Anonym

Hjärnskakning hos barn kan uppstå genom hårda slag och stötar mot huvudet, till exempel genom att barnet faller och slår i huvudet. Barn slår sig ofta i huvudet utan att det är farligt. Om barnet efter flera timmar får huvudvärk, yrsel, blir illamående eller mycket trött ska du hålla barnet under uppsikt. Om ditt barn slagit i huvudet hårt ska du alltid ringa Vårdguiden på telefon för råd. Ring omedelbart efter ambulans om barnet blir medvetslöst eller förlamat.

Hjärnskakning innebär att den mjuka hjärnvävnaden kommer i rörelse på grund av slag mot huvudet. Ett kraftigt slag kan leda till blödningar och svullnad i hjärnvävnaden. Ibland blir det också brott på skallbenet.
    Symtom

Symtom på hjärnskakning kan komma efter flera timmar och därför är det viktigt att du har ditt barn under uppsikt och också väcker det nattetid för att se att det inte är medvetslöst.

Symtom på hjärnskakning är:

* huvudvärk
    * yrsel
    * illamående
    * kräkningar
    * oförklarlig och stark trötthet.

Om barnet blir medvetslöst eller verkar förlamat är det tecken på allvarligare skador. Ring omedelbart efter ambulans om barnet får sådana symtom.
    Egenvård

Om ditt barn slår sig i huvudet är det viktigt att du håller det under uppsikt under det närmaste dygnet, eftersom symtom på hjärnskakning kan komma efter flera timmar.

Låt barnet ligga ner och vila.

Barn blir ofta sömniga och vill sova efter ett slag mot huvudet. Väck barnet med jämna mellanrum för att kontrollera att det inte är medvetslöst. Detsamma gäller nattetid under det första dygnet.

• LyNxQ

Du kan också kolla i öronen och näsan så det inte kommer vätska (det gjorde doktorn när min dotter slagit huvudet)
    Lys med lampa i ögonen och se att pupillerna drar ihop sig som de ska.

Låt barnet vila men kolla ibland under åtminstone ett dygn att barnet reagerar även när det sover.

Tror inte att du behöver vara orolig..

• Anonym (hönsmamma)

Tack snälla för alla svar.Ringde sjukvårdsupplysningen men de har bara öppet 16-07, annars ska man rings vårdcentralen, men där har de telefontider o går inte att komma fram. Men jag ska ringa sjukvårdsupplysningen kl 16!

• Tina och Fredrik

Min lillkille som blir 1år 3 okt har gått sen han var 10 mån och han har ramlat en vääldigt massa gånger. Men som sagt gäller det att hålla barnet under uppsikt ett tag så att man ser att han är normal. det är nog ingen fara, men ring om du är osäker

• Tina och Fredrik

0771771177 ska man väl kunna ringa dygnet runt eller? jag har ringt dit många gånger.

Svar på tråden 1åring ramlat från soffan o slagit huvudet