• Annis82

Negativ avvikelse på tillväxtultraljud -22,6 %

Hej!
    Jag gjorde ett tillväxtultraljud förra veckan, i vecka 32+2 och det visade en avvikelse på så mycket som -22,6%. Är det någon mer som varit med om denna rätt stora avvikelse?
    BM säger att värdet ligger precis i den nedre kanten på kurvan, och däför inget onormalt litet barn. Förväntad vikt skulle vara 2037 gram, och den beräknade vikten för min bebis var då 1567 gram. Detta gör mig lite orolig.
    Flödet var normalt, och även mängd fostervatten. Blev sjukskriven efter detta tillväxtultraljud nu pga att jag har högt blodtryck.
    Inte mycket att göra än att invänta nästa tillväxtUL för att ha något att jämföra med.
    Man hinner oroa sig och fundera mycket på den tiden, så dela gärna med er om det är någon som har varit med om detta eller känner någon som har.

Tack på förhand!
    Anna

• Svar på tråden Negativ avvikelse på tillväxtultraljud -22,6 %
  • Me o Mike

Förstår att du blir orolig.. Men tänk så här: 450 g är så lite.. Jag hade +22% tror jag och jag skulle få en STOOOR bebis.. Men han vägde 4235. Inte så jättestort.. Så då hade dom sett lite fel.. Kan dom ha gjort nu också med dig!

Vill DU ha en snigel på ögat??
  • vem83

i v 33 hade min lilla tjej en avvikelse på -24 procent, då va för väntad vikt omkring 2000 o hon vägde runt 1600.. två veckor efter låg förväntad på 2500 o hon låg på 1900 alltså -22,4... sen ytterligare två v efter var förväntad på 2900 ca o hon låg på 2400 alltså - 19,1 procent... ska dit igen på UL på ons okolla men ja antar att hon har växtpå sig ännu mer...

så det e oftast så att dom växer på sig på slutet ändå.. så ja tycker inte du ska oroa dig så mkt för -22, det e inte så farligt.. men det e klart man nojjar sig o då e det skönt att domkollar upp ordentligt! ja fick rådet att vila o äta ordentligt o det har ja verkligen gjort så ja antar att det e det som gjort att hon växt på sig! så länge dom växer o vikten inte står stilla e det nog inget att oroa sig över, vissa arn e mindre när dom föds. bm sa att det kan va ärftligt oxå, ja vägde bara 2400 så det kanske e därför! lycka till!

• mysisen

Min bebbe ligger på 28% över medel i v 32.

Stanna hos oss lilla älskade pyret.
  • Annis82
    Svar på #2
    Hej,
    och tack för ditt svar!
    Känner mig mkt lugnare.
    Ringde även förlossningen och frågade, och dom sa då att bebisen oftast växer till sig nu dom här veckorna och att avvikelsen säkert kommer att se bättre ut om några veckor. Jag har ju så pass många veckor kvar ännu, så det kommer säkert se bättre ut när jag ska tillbaks på tillväxtUL nästa fredag.
    Så nu är det bara att vänta och hoppas att den lille får stanna kvar i magen och växa på sig.
    Har haft tecken på havandeskapsförgitning och legat inlagd på sjukhus över helgen, så det är därför jag är sjukskriven. Dom är väl rädd att bebisen inte växer på sig tillräckligt om jag skulle gå tillbaka till mitt stressiga jobb och fortsätta ha högt blodtryck.
    Regelbundna koller, flödes- och tillväxt UL står på schemat ända tills det blir förlossning!
    Lycka till du med, och skriv gärna hur de går för dig!
  • hjärterum

min son  vägde 1760g då han föddes i v37plus en dag...allt gick bra med honom,ingen visste varför det blev så.
    du är ju under kontroll,så de kommer att följa dig om det behövs.
    men det är ingen riskvikt din bebis kommer ha ju.
    med andra barnet var jag på tillväxtul var andra vecka.han vägde 3000g

´´Ta var dag med ett leende.den kommer aldrig åter...``
Svar på tråden Negativ avvikelse på tillväxtultraljud -22,6 %