• Nivea

Gammal silverfemma

Är det någon som vet om de gamla silverfemmorna med Gustaf VI Adolf från ex 1972 är giltiga?

Var inne på riksbankens hemsida men där finns endast den ny 5:an med under "giltiga" mynt.

Ska jag vara så logiskt då att anse den ogiltig? ;)

• Svar på tråden Gammal silverfemma
  • Pucko Buffy

nä de är väl giltiga. Fråga i disken vet ja

• Nivea

Hittade detta på riksbankens hemsida:
    "Alla 5-kronor präglade från och med år 1954 är giltiga betalningsmedel"
    Bra då vet jag med säkerthet att de är giltiga...lite pinsamt annars :)

• Moniqe1979

har en hel hög hemma *s* kommer jag över en så sparar jag dem, varför vet jag inte men gjort det sedan jag var liten...

• Rabelais

Behåll dem, de är mycket vackrare än de "nya" femmorna. De kanske inte är värda mer än fem kronor men roligt ändå att ha för framtiden.
    Överhuvudtaget är valuta roligt att spara på, såsom gamla tiokronorssedlar, femkronorssedlar (jodå, det fanns sådana), gamla femtiokronorssedlar, tio- och tjugofemöringar.

• Tyrell

Kolla lite noggrannt på dem från 1972. Om de saknar vågor bakom lejonen i skölden på baksidan kan du sälja den till en mynthandlare för ett par hundringar!

• Nivea
    Tyrell skrev 2008-09-09 11:41:23 följande:
    Kolla lite noggrannt på dem från 1972. Om de saknar vågor bakom lejonen i skölden på baksidan kan du sälja den till en mynthandlare för ett par hundringar!
    Jag spånade lite på nätet igår och hittade just det att mynt utan "strömmar" var värdefullare. Mina har dock strömmar...

Är du bra att veta innan man handlar upp dem ;)
  • Karolinas
    Nivea skrev 2008-09-08 18:23:03 följande:
    Är det någon som vet om de gamla silverfemmorna med Gustaf VI Adolf från ex 1972 är giltiga?Var inne på riksbankens hemsida men där finns endast den ny 5:an med under "giltiga" mynt.Ska jag vara så logiskt då att anse den ogiltig? ;)
    Jamen gå ner till affären och lägg fram pengen då...!!
Svar på tråden Gammal silverfemma