• älskarlivet81

Lesbos Grekland?

Någon som varit på Lesbos i Grekland? Jag och sambon funderar på att åka dit nästa sommar!

• Svar på tråden Lesbos Grekland?
  • sweetpea

Lesbos är fint - en stor ö med mycket att se om man hyr bil. Allra trevligast tycker jag att Molivos är, men då får man räkna med att åka någon annanstans och bada på dagarna, det finns ingen bra strand där. Petra ligger inte så långt därifrån och har en bra strand, men byn är inte lika mysig. Anaxos är egentligen bara en strand, en massa hotell och några restauranger. Inte så trevligt.

I Agios Isidoros och Plomari har jag bara varit som kortast, så det vågar jag inte säga något om.

• älskarlivet81

Tack för tipsen!
    Hur mycket kostar det att hyra bil?

Ska man satsa på ett hotell med pool om man bor i Molivos?

• sweetpea

Det finns knappt några hotell med pool i själva Molivos, tror jag - då hamnar man några kilometer utanför, och det blir ju lite drygt på kvällarna och så. Tycker jag. Men visst, orkar man traska fram och tillbaka så går det ju bra!

Vad bil kostar vet jag inte - vi hyr alltid moppe. Fast jag kommer inte ihåg vad det kostar heller...

• älskarlivet81

Aha, men finns det någon strand i Molivos om man bara vill ta ett dopp?

Vad har ni bott på för hotell och vem har ni åkt med?

Jag läste att bil var bättre att hyra eftersom ön är rätt stor..

sweetpea skrev 2008-09-10 09:06:43 följande:
    Det finns knappt några hotell med pool i själva Molivos, tror jag - då hamnar man några kilometer utanför, och det blir ju lite drygt på kvällarna och så. Tycker jag. Men visst, orkar man traska fram och tillbaka så går det ju bra!Vad bil kostar vet jag inte - vi hyr alltid moppe. Fast jag kommer inte ihåg vad det kostar heller...
  • sweetpea

Ja, ön är för stor för att man ska kunna kolla in hela med moppe. Har man intresse av det ska man ha bil.

Vi bodde inte i Molivos, vi bodde i Petra och åkte med Apollo. Åker vi tillbaka ska vi dock bo i Molivos. Det finns ett hotell som heter Olive Press som ligger precis nere vid vattnet i Molivos, med pool, men ska man bo där får man nog boka det själv - inget av charterbolagen har det i sitt program.

Det finns några små stränder i Molivos, men badskor rekommenderas.

• älskarlivet81

Så man kan bada i Molivos, men Petra är finare?
    Jag är bara så orolig att man ska hamna långt utanför stan och så.. Sist jag åkte med apollo till Grekland stämde ingenting med katalogen nämligen..

• Madam

mina föräldrar var där i somras men tyckte inte att det var något vidare. fanns tydligen inte så mycket att göra där (beror ju visserligen på vad man är intressera av kanske). Min far läste i alla fall ut 5 ½ bok på de två veckor som de var där så aktiviteterna kan ju inte vara så många

• älskarlivet81

Det verkar ju finnas hur mycket som helst att göra, åka runt och titta, åka till Turkiet, åka på utflykter..

Madam skrev 2008-09-10 10:04:50 följande:
    mina föräldrar var där i somras men tyckte inte att det var något vidare. fanns tydligen inte så mycket att göra där (beror ju visserligen på vad man är intressera av kanske). Min far läste i alla fall ut 5 ½ bok på de två veckor som de var där så aktiviteterna kan ju inte vara så många
  • sweetpea

Det beror väl på vad man menar med "mycket att göra", helt enkelt. De flesta grekiska öar brukar ju inte svämma över av aktiviteter, utan det handlar mer om att utforska omgivningarna, vandra lite kanske, promenera i byarna, äta god mat, titta på lite ruiner, snorkla - och så vidare. På Lesbos finns det varma källor som man kan bada i, t.ex.

Petra har en bättre strand, Molivos är en finare, och större, by. Helt enkelt. Taxi från det enda stället till det andra kostar 50 spänn, så det handlar ju inte om några avstånd, direkt.

• älskarlivet81

Jo precis, håller med dig! Det är inte så att vi vill ha fullbokat, men vill inte heller sola och bada hela tiden i 2 veckor..

Lesbos verkar supermysigt!

sweetpea skrev 2008-09-10 10:58:26 följande:
    Det beror väl på vad man menar med "mycket att göra", helt enkelt. De flesta grekiska öar brukar ju inte svämma över av aktiviteter, utan det handlar mer om att utforska omgivningarna, vandra lite kanske, promenera i byarna, äta god mat, titta på lite ruiner, snorkla - och så vidare. På Lesbos finns det varma källor som man kan bada i, t.ex. Petra har en bättre strand, Molivos är en finare, och större, by. Helt enkelt. Taxi från det enda stället till det andra kostar 50 spänn, så det handlar ju inte om några avstånd, direkt.
Svar på tråden Lesbos Grekland?