• solen13

Ricinolja, hur mycket?

Hej!
    En fråga till er som provat och som fick er förlossning att starta. Hur mycket ricinolja tog ni och hur länge tog det innan värkarna kom? Samt vilken vecka var ni i?

Jag provade med min andra son och då tog jag 30ml på kvällen, på natten gick vattnet men inga värkar så efter ytterligare ett dygn fick jag värkdropp, sonen är född 5h efter de satte droppet. En underbar förlossning.

• Svar på tråden Ricinolja, hur mycket?
  • flingflong

Inget illa menat men vet du vilka risker du utsätter barnet för om du dricker ricinolja?

Livet tar oväntade vägar lite då och då, bäst att hänga med i svängarna
  • miafiaplutt
    flingflong skrev 2008-09-08 19:27:14 följande:
    Inget illa menat men vet du vilka risker du utsätter barnet för om du dricker ricinolja?
    vad e det för risker då? Har tänkt testa det men nu vet ja inte om det finns risker då..
  • Emerun

Kan vara farligt att dricka ricinolja har jag hört,

Ricinolja
    Jag vill också passa på att varna för ricinoljan. Många tror på fullt allvar att den skulle kunna hjälpa till, men för de flesta blir det ingen förlossning utan bara obehag.
    Dricker man ricinolja får man liknande symtom som vid en kraftig maginfluensa, och smärtsamma sammandragningar då livmodern drar ihop sig till ingen nytta. Livmodern retas nämligen av att tarmarna kommer igång, och inte för att bebisen är på väg att födas. Ricinolja kan naturligtvis, i få undantagsfall, göra att värkarbetet startar men med en katastrofal följd. Förlossningen kan gå för fort och mamman riskerar att inte hinna med, eller in till BB med förödande konsekvenser för mamma och bebis som följd.

Eftersom man inte vet säkert vad konsekvenserna av ricinoljeintag hon en gravid kvinna kan bli så är ricinolja inte något jag rekommenderar till gravida.
    Gudrun Abascal, leg. barnmorska (chefsbarnmorska på BB Stockholm)   Från niomånader.se
  • Loopington
    solen13 skrev 2008-09-08 19:25:40 följande:
    Hej!En fråga till er som provat och som fick er förlossning att starta. Hur mycket ricinolja tog ni och hur länge tog det innan värkarna kom? Samt vilken vecka var ni i?Jag provade med min andra son och då tog jag 30ml på kvällen, på natten gick vattnet men inga värkar så efter ytterligare ett dygn fick jag värkdropp, sonen är född 5h efter de satte droppet. En underbar förlossning.
    Men snälla du... Efter en tråd där du har massa folk emot ricinolja så startar du denna? VILL du att folk ska förlora sina barn eller? Du skriver ju själv att du fick värkdropp, varför tror du att ricinoljan är anledningen till att du fick en "underbar förlossning"?
  • Anders3000

Jag är ganska övertygad om att man ska hålla sig ifrån ricinolja. Min sambos mamma är barnmorska och hon har sett flera fall där kvinnor kommit in som druckit detta i tron att det ska sätta igång förlossning..Både mamma och barn har varit i väldigt dåligt skick. Jag tycker man får försöka använda sunt förnuft när man får sådana ideer presenterade för sig.

• miafiaplutt

nee ja tror ja avstår efter det ja läst här och låter bebben komma i den takt den vill..

• Loopington
    miafiaplutt skrev 2008-09-08 19:36:05 följande:
    nee ja tror ja avstår efter det ja läst här och låter bebben komma i den takt den vill..
    Bra beslut, det gör du helt rätt i
  • flingflong

Ja, du hann få svar innan jag såg din fråga..

Livet tar oväntade vägar lite då och då, bäst att hänga med i svängarna
  • solen13

För det första finns det bm som rekomenderar ricinolja. För det andra så var det ingen av er som sarade på min fråga?
    Jag har aldrig sagt att ricinolja var andledningen till en underbar andra förlossning. Men jag kan ju säga att propess som LÄKARNA satte på min första inte alls var så underbar med massa pinvärkar.

Men men, hoppa på bäst ni vill. för andra som söker senare på ricinolja så räckte inte 30ml i v38 i alla fall. Inte ens ett toabesök orsakade det.

• Mammassaga

Ja vissa barnmorskor säger att det är OK, Avskeda dom!!!
    Dom flesta säger starkt NEJ, jag lyssnar hellre på det.

När barnet väl kommit ut är soc så jävla noga med vad folk gör, man läser om föräldrar som blir anmälda för skitsaker men VARFÖR är det tillåtet att göra något sådant mot sitt barn? Detta kan vara rent livsfarligt! Sjukt!

Har man blivit gravid vet man att det kommer följas av en förlossning, förlossningar tar ibland tid och gör SKITont, man får stå ut med det!

solen13 skrev 2008-09-09 08:24:28 följande:
    För det första finns det bm som rekomenderar ricinolja. För det andra så var det ingen av er som sarade på min fråga? Jag har aldrig sagt att ricinolja var andledningen till en underbar andra förlossning. Men jag kan ju säga att propess som LÄKARNA satte på min första inte alls var så underbar med massa pinvärkar. Men men, hoppa på bäst ni vill. för andra som söker senare på ricinolja så räckte inte 30ml i v38 i alla fall. Inte ens ett toabesök orsakade det.
  • mamma isabell

Solen 13. Jag undrar varför du vill sätta igång din förlossning när du inte ens gått fullt ut???

• Junipingla

OERHÖRT oprofessionella barnmorkor i så fall som jag absolut inte skulle gått kvar till! En sak är att skämtsamt rekommendera färdknäppen etc i slutet men att rekommendera RICINolja borde vara tjänstefel!

solen13 skrev 2008-09-09 08:24:28 följande:
    För det första finns det bm som rekomenderar ricinolja. För det andra så var det ingen av er som sarade på min fråga? Jag har aldrig sagt att ricinolja var andledningen till en underbar andra förlossning. Men jag kan ju säga att propess som LÄKARNA satte på min första inte alls var så underbar med massa pinvärkar. Men men, hoppa på bäst ni vill. för andra som söker senare på ricinolja så räckte inte 30ml i v38 i alla fall. Inte ens ett toabesök orsakade det.
    Mamma till fyra! + bebis i magen v. 37
  • JennyOhlsson
    Mammassaga skrev 2008-09-09 08:39:10 följande:
    Ja vissa barnmorskor säger att det är OK, Avskeda dom!!!Dom flesta säger starkt NEJ, jag lyssnar hellre på det.När barnet väl kommit ut är soc så jävla noga med vad folk gör, man läser om föräldrar som blir anmälda för skitsaker men VARFÖR är det tillåtet att göra något sådant mot sitt barn? Detta kan vara rent livsfarligt! Sjukt!Har man blivit gravid vet man att det kommer följas av en förlossning, förlossningar tar ibland tid och gör SKITont, man får stå ut med det!
    håller fullständigt med....
    en liten färdknäpp istället om man nu MÅSTE försöka sätta igång det själv!!
    det är ju inget som är farligt.... eller har jag fel..??

men å andra sidan bebben kommer när den är redo för omvärlden....
    Baby No 2
  • Filippa06

drack 60 ml, värkarna startade inom 1 tim och 6 tim senare var hon ute, hade en bra förlossning med mamma och barn som mådde perfekt efteråt!

Enl min BM fanns inga risker, inte enl apotekspersonalen heller eller förlossningen som jag rådfrågade innan.

• JennyOhlsson
    Filippa06 skrev 2008-09-09 14:38:42 följande:
    drack 60 ml, värkarna startade inom 1 tim och 6 tim senare var hon ute, hade en bra förlossning med mamma och barn som mådde perfekt efteråt!Enl min BM fanns inga risker, inte enl apotekspersonalen heller eller förlossningen som jag rådfrågade innan.
    vilken vecka var du då i??
  • Filippa06

vecka 40+5 och livmodertappen var utplånad och jag öppen 2 cm, fast hade inte känt ngt innan...jag var öppen 2 cm redan i vecka 37...så när jag var trött på att vara gravid rek bm det men sa att jag skulle ringa förlossningen innan för att rådfråga med dem vilket jag gjorde och de sa bara att jag skulle vara beredd påa tt åka in när det gjorde ont

• saraseal

jag har druckit recinolja och hamnade på förlossningen med värkar i ex antal timmar... men ingen bebis kom.. värkarna avtog.
    Hade det varit mer dax hade det nog gått jädrans snabbt inget jag gör om dock...

• stjearna
    Ricinolja

Advertisement
    document.write('');
    Det finns uppgifter om att ricinolja använts för att sätta igång förlossning sedan de gamla egyptiernas tid, men man vet inte riktigt hur det fungerar. Den vanligaste förklaringen är att ricinolja är kraftigt laxerande och att det stimulerar livmoderns muskulatur samtidigt som det stimulerar tarmarna och på så vis sätter igång förlossningen.

Är det säkert?
    Den första effekten är förmodligen illamående, följt av kraftig diarré, vilket (förutom obehaget) kan göra dig uttorkad. Därför rekommenderar vi INTE användande av denna metod.

Fungerar det?
    En studie där 100 kvinnor som gått över tiden deltog, visade att förlossningen satte igång hos 57,7% av de deltagande efter en enda dos bestående av 60 ml ricinolja, jämfört med 4,2% av de som inte tog något. En annan, liten studie påvisade inga skadliga effekter hos mor eller barn. Ingen av dessa studier var tillräckligt breda för att kunna sägas ha gett klara resultat.

Hur gör jag?
    Som vi påpekade ovan är detta INTE en metod vi rekommenderar, men en enkät som gavs till barnmorskor påvisade att den vanligaste dosen var 120 ml ricinolja, blandat med apelsinjuice. Det är tämligen motbjudande att dricka (mycket oljigt) men vissa föreslår att detta kan göras något bättre genom att man tillsätter bikarbonat, så att det brusar. En andra dos kan ges efter 12 timmar.

babycenter.com
Svar på tråden Ricinolja, hur mycket?