• gråtruten

Engelska böcker - tips

Hej
    Jag undrar om man kan få lite tips på bra engelska böcker helst i pocketformat.

Jag tänkte underhålla den vardagliga engelskakunskapen och köpte en bok av en amerikansk författare.
    Om jag är helt urkass på språket eller om amerikanska skiljer sig så mycket, det vet jag inte. Bokhandeln hade inga bra tips, de visste inget om engelska böcker.

Jag gillar spännande böcker - inga thriller och en massa blod, utan bara vanlig spänning. Sjukhusmiljöer är bara en fördel.

Finns det någon som känner till något bra exempel?

Ropa till om du inte kommer in hos mig
  • Svar på tråden Engelska böcker - tips
  • sherlock

Ladies No 1 Detective Agency. Visserligen utspelar den sig i Botswana men författaren är brittisk. Mycket rolig och spännande på samma gång. Skriven på bra engelska.

Susan Hill skriver bra deckare i stil med Mankell.

Jag läste en rolig bok av två skottska kvinnor, lite deckar stil. De heter The Mulray Twins (författaren).

Ska tänka vidare om jag hittar på några fler

• gråtruten

Tack så jättemycket.

Ser fram emot att köpa sådant man hört bra om eftersom jag står här helt ovetande.
    Ja, det spelar ingen roll var i världen boken utspelar sig någonstans, bara jag förstår vad jag läser.
    Så som det känns nu så hakar jag upp mig på att grammatiken känns konstig och meningarna känns inte rätt. Men det kanske är så med amerikanska...... vad vet jag???

Tack än en gång

• prusseluskan

Om man vill läsa lite lättare engelska så är de så kallade chic lit böckerna en bra start. Om man gillar sånt. Tex Marian Keyes, Lisa Jewel. Inte så mycket konstiga fack-termer som det kan bli i deckare.

Fast om man läser några deckare så lär man sig ju snabbt den typen av språk också. Min favorit deckarförfattare är Michael Connelly och hans böcker är lätta att få tag på i pocket på engelska. Val McDermid är en annan favoritförfattare. Val McDermid skriver klassiska engelska deckare medans Michael Connellys böcker utspelas i LA i polismiljö. Nu ville du ju iofs inte ha det så blodigt så då kanske du ska skippa ovan nämnda författare... Inte så mycket blod kanske men mycket mord...

Om du inte har läst Harry Potter böckerna är ju annars de kanon att läsa på engelska!

• grabbarna

jaqueline winspear kan du gott läsa på engelska det är lite småmysiga deckare . rennie airth likaså och jag tycker även att peter robinson fungerar att läsa på engelska men även jag gillar michael connelly på engelska..sedan håller jag med om harry potter, bra böcker framförallt! men även en bra träning när det gäller att komma in i att läsa på engelska...

barbara vine-brimstone marriage är också en bra bok som även innehåller lite spänning.

inte så spännande kanske men mycket bra(lite feel good böcker tycker jag)är fannie flaggs böcker.
    fried green tomatoes at the whistle stop cafe
    a redbrid christmas
    can´t wait to get to heaven

• gråtruten

Tack snälla ni!
    Blodigt å blodigt..... jag tänker mig rysare, att det är det jag inte gillar. Sen gör det inget om det är lite mord som ska lösas. Bara det inte är "fredag den 13" - stilen om man säger så.

Nu ser jag fram emot att ta med mig en gedigen lista till bokhandeln.
    Tack än en gång

• Polly S

hur menar du att amerikans engelska skulle skilja sig? (nyfiken då det är det jag läst/har poäng i, men även bott i England, har inte tänkt på att skillnaden skulle vara så markant)

tipsar om Niffeneggers "The Time Traveler's Wife" (trots att hon är amerikanska! )

• vackrastarflow

Jag älskar Sarah Rayne, helst A dark dividing. Dock finns den inte att köpa i affärer, men väl på adlibris Har rekommenderat den några gånger här, och de som har läst den har varit väldigt positiva. Den är spännande och lite mystisk, har aldrig varit så djupt inne i en bok, läste den i ur och skur - överallt.

Svar på tråden Engelska böcker - tips