• n3012

är verkligen fostret 9 cm i vecka 12? låter ju stort ju.

nån som vet på ett ungefär?

• Svar på tråden är verkligen fostret 9 cm i vecka 12? låter ju stort ju.
  • syskon 4

Fostret: Fostret är 9 cm stort och väger cirka 15 gram.

Detta står i fm kalender.

• solouniko

Tror inte det, det är nästan bara här på familjeliv det står så. Själv är jag nu i vecka 14 och överallt där jag läser (förutom här på FL) står det att bebisen är 80-93mm långt, och i vecka tolv är den kring 6 cm.

Men det kanske är olika beroende på hur man mäter? Fast jag tror alla mäter bara från huvud till stjärt såhär tidigt.

Bebis mars 09
  • Pysselgalningen
    solouniko skrev 2008-09-09 00:57:12 följande:
    Tror inte det, det är nästan bara här på familjeliv det står så. Själv är jag nu i vecka 14 och överallt där jag läser (förutom här på FL) står det att bebisen är 80-93mm långt, och i vecka tolv är den kring 6 cm. Men det kanske är olika beroende på hur man mäter? Fast jag tror alla mäter bara från huvud till stjärt såhär tidigt.
    Japp, det är CRL måtten som gäller i början, därför tror jag även TS tolkning stämmer för jag tror att de tär hela längden på fostret som räknats där.
  • Fridelixen

VUL som jag gjorde i vecka 12+4 visade att just mitt foster var 60 mm.

• Nikas

Det är olika mått för att vissa sajter skriver längden mellan Huvud och Stjärt, och andra sajter skriver måttet på HELA bebisen.

Ultraljud mäter alltid huvud till stjärt, det är så man ska mäta då benen är svåra att få rätt liksom. Man får lägga till lite själv på de där huvud-stjärtmåtten.

• Pysselgalningen

Nu klickade det till för mig

När man gör VUL så är det CRL mått (Crown to rump length)
    När man gör vanligt UL så mäter efter andra mått (lårbenet t.ex.) och gör en längsbedömning efter det.

I min förra grav så var fostret ca 7cm i v 13-14 nånting i CRL och va då normalstor enligt läkaren.

• solouniko

Precis ;) För det är väl som sagt lite senare i graviditeten man börjar mäta hela bebisens längd? Kan ju inte vara så lätt att mäta benen när den ligger ihoprullad som en liten räka :D

På mitt vul i vecka 10 var bebisen 23.1 mm, så jag tror inte den växt till 9 cm på två veckor bara :)

Bebis mars 09
  • LAV0LINA

Oj, växer det så fort?!
    Jag gjorde ett vul i v8+3 och då var mitt bara 19mm... Den måste ju växa i raketfart i så fall efter v 10...

• lykta

Säger detsamma, växer det SÅ fort!!!! Helt otroligt! Jag gjorde ett vul i v9+3 och då mätte fostret 25 mm!

Är nu i v 11+4 och då borde det alltså ha växt ca 3 cm!!!!

• Pysselgalningen
    lykta skrev 2008-09-09 10:36:55 följande:
    Säger detsamma, växer det SÅ fort!!!! Helt otroligt! Jag gjorde ett vul i v9+3 och då mätte fostret 25 mm!Är nu i v 11+4 och då borde det alltså ha växt ca 3 cm!!!!
    Ja det växer fort när det väl sätter igång!
    Tror jag har läst nåntans att det växer vanligen runt 2mm per dag.
  • bubbli

min lilla ärta var ca.4,5cm i vecka 11+2.

(huvud till rumpa!)

Svar på tråden är verkligen fostret 9 cm i vecka 12? låter ju stort ju.