• Esperando

40 års kalas spex...hjälp!

Hjääälp...ska ha överraskningsfest åt min man som fyller 40 i slutet av semptember. Nu undrar några väninnor vad jag har planerat för Spex..?? Vaddå spex..hjälp..vad göra ..?? Behöver tips å idéer....helts inte dyra...

• Svar på tråden 40 års kalas spex...hjälp!
  • Miss Cee

Du planerar partyt, låt gästerna planera "spex" om det nu ska vara det.. ;)

• hallon2

Spex? Du ordnar ju ett kalajs, räcker inte det...

Men... ordna ett charterkals kanske?
    Då kan du "spexa" lite med genomgången på flyget (ordningsregler på festen) och köra en drinkvagn, ordna lite fåniga lekar när alla sitter till bords ;)
    Klär du dig i flygvärdinne kostym så tror jag nog att din man blir mer än nöjd! *S*

• Esperando
    Svar på #2
    ...asg...min man har sett mig mer än en gång i den outfitten...jag är flygvärdinna( och ca en tredjedel av gästerna)...hahahahaha.
  • Esperando

Nån annan med idéer.. hade ju inte tänkt på detta..annars hade det ju varit bra att ha skrivit det i inbjudningskortet....

• hallon2

Hahaha! Får man kanske föreslå sjukhustema då; sjuksöterka/läkare kanske kan bli en variation på vardagen? *ASG*
    Fast charter är ju faktiskt kul! :)

• Miss Cee

Låt gästerna förbereda något på temat "LIvet efter 40" alternativt något på temat 1968 (det år din man föddes).

Kan ju bli frågesporter, sånger etc.

Spela musik från 1968? Ha Hippie-tema?

• Esperando

Har tyvärr redan skickat ut inbjudningar annars var hippietemat bra..Musik var bra! Tack!

• Taggtroden

Min svägerksa fyllde 30 förra veckan och jag fixade en heldag med spex för henne där vi åkte runt och hon fick olika uppdrag att göra som anspelade på händelser i hennes liv. Hon fick tex baka chokladbollar ute på stan (en grej mellan min man och henne sedan de var små) och sälja. Hon fick ta kort på en toyota (hon körde in med gräsklippartaxin i en toyota en gång), hitta en på stan som har tre barn och utmana i sten, sax och påse (hon har tre barn) osv.
    S
    På slutet fick hon mima till två låtar som vi har på video som hon mimar till när hon är 15 år. Och under dagen fick hon olika atteraljer till det, som till slut blev så att det likande precis som på den där filmen ...

Det var jättekul, men man behöver ju såklart inte ha det så avancerat som vi hade det, utan lite mindre så att det går att genomföra på festen :)

• Esperando

Hahaha vilken grej. ja det var avancerat men kul! Hon uppskattade det säkert jättemycket!!

• Taggtroden
    Esperando skrev 2008-09-10 11:09:52 följande:
    Hahaha vilken grej. ja det var avancerat men kul! Hon uppskattade det säkert jättemycket!!
    Jag tror hon gjorde det iaf Vi har inte pratat så mycket sedan dess...
    Men som sagt går det säkert att göra liknande saker lite lättsammare under en kväll inomhus
    Tex baka något, bygga något, mima eller dansa till en sång, klä sig i några speciella kläder.... ja, jag vet inte vad han har för något i sitt liv som man kan spexa till det med
  • Esperando

puffar lite..

Detta är en så länge planerat..
    *lek för att lära känna varandra
    *Tipspromenad

Tacksam för mer tips.

• Taggtroden

Jag har en jätterolig lek som vi brukar köra på jobbet som alltid funkar! Du kanske har hört om den förut?

Man gör en tipspromenad med 1 x 2 alternativ.
    Frågorna gör man så att man skriver ett påstående, tex "Vem suger bäst?" och så har man tre personer som man vet kommer på festen som alternativ. Man gör så många frågor man vill. Med lustiga frågor som tre personer som alternativ.

När folk gått tipsslingan (dom kommer att undra jättemycket om vad som är på g och försöka klura ut vad du menar med frågorna ;)) så har man en tävling på slutet där man får reda på svaren.
    "Vem suger bäst?" så brukar vi ha att de tre alternativ - personerna på den frågan får en godisrem (valfri smak) och så ska dom käka upp den med händerna på ryggen. Den som käkar upp den snabbast suger alltså bäst och dom som svarat den personen får rätt på frågan.

Andra frågor man kan ha är "Vem är slemmigast?" "Men är svängigast?" osv.
    Man kan ju själv komma på frågor och tävlingar, men fråga gärna om du vill ha tips!
    Om du tycker att det var en rolig grej alltså ;)

Vi körde den här på ett födelsedagskalas en gång och han som fyllde år fick va alternativ på alla frågorna ;) För att han skulle stå i centrum liksom

• Esperando

Åh va rolig!! Vad görde ni för grej till att kolla vem som va slemmigast?

• Taggtroden

Haha vi körde leken där de personerna som är alternativ skulle stoppa så många "sockerbitar" (alltså godisarna, de vita fyrkantiga) i munnen som möjligt och säga något. På konfirmationen (på jobbet alltså) får de säga "Det är skitkul att konfirmeras!" och på fester brukar jag köra "Vilket roligt party!". :D
    De får ta en sockerbit i taget, en och en, stoppa i munnen och säga den utvalda meningen. Den som har flest i men ändå kan säga meningen vinner!

TIPS: HA EN PAPPERSKORG REDO!
    Det blir slemmigt och stackarna brukar vilja spotta ganska omgående när de väl ger upp :P

Svar på tråden 40 års kalas spex...hjälp!