• Smilla79

Hur länge kan man använda en trikåsjal?

Om man inte köper den billigaste varianten? Är de lite stadigare än de billigaste?

• Svar på tråden Hur länge kan man använda en trikåsjal?
  • Virriga familjen

Det vissa sjala i alla prisklasser med olika stadga. Så det beror ju på vilken sjal du väljer och hur snabbt ditt barn växer. Och hur känslig du är själv. Så det är svårt att säga.

Månag skriver att de funkar bra det första året med trokåsjalar, men det beror ju på hur bra avlastning man vill ha. SJälv hade jag en sino och jag tycker att sonen blev för tung då han började väga upp mot 7kg och då var han nog 5 månader.

• Smilla79

Ska jag köpa en "fast" sjal direkt då? En som inte är elastisk som jag kan ha längre? tycker att det verkar skönast med en i trikå...

• Auroratiger

Det beror ju på hur gammalt och stort ditt barn är (och hur stark du är i ryggen, men det tränar man förstås upp när man bär regelbundet). Fördelen med trikå är att den är lättare att lära sig knyta än en vävd (en bra "inkörsport" m a o) och väldigt mysig till en liten bebis. Men tror du att du bara kommer att annvda trikåsjalen under kanske någon månad eller så är det kanske lika bra att köpa vävd direkt.

Jag skulle nog ändå ha satsat på en trikåsjal. Kanske en begagnad så blir det inte så dyrt heller. Kolla bara hur många barn det använts till först, jag har haft en begagnad sino som tappade väldigt mycket stuns efter ett par månader, men då var det minst två barn som haft den innan mitt.

Sedan är det en sak du kommer att upptäcka - använder du sjalen ofta vill du snart ha mer än en. Dels för att bebisar har en tendens att kräkas, och så vips ligger sjalen i tvätten när du behöver det. Dels kanske du upptäcker att du vill komplettera med t ex en sele som kanske är enklare för eventuella barnvakter att använda... sedan kanske du grips av sjaldjävulen och vill bara ha fler för att de är så snygga... Kort sagt, du kan alltid börja med en trikå och komplettera med en vävd (eller något annat) efter ett tag. Och det går ju att sälja trikåsjalen begagnat också när du inte använder den mer.

• Trogga

Jag bär sonen och även ibland dottern i trikåsjalen, mest ringsjal nu. Sonen väger 12,7kg och dottern 14,5kg

Vi ska bita dem i benen, och binda fast dem vid den stora stenen
  • Lady Dahmer

mam eco är lite fastare än vanlig trikåsjal men ändå lite elastisk. Rekommenderas!

It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
  • Smilla79

Lady Dahmer skrev 2008-09-09 23:20:54 följande:

mam eco är lite fastare än vanlig trikåsjal men ändå lite elastisk. Rekommenderas!
    Ok, det låter ju bra... var hittar jag den?

Kan tillägga att jag inte är någon nybörjare utan bar sonen i sjal, men då en som mormor sytt åt mig. Tänkte köpa en "äkta" den här gången...
  • Lady Dahmer

jag har trivts jättebra med den! nu har jag köpt en stork, men det är för att min skrutta väger 9 kilo .. hade mam econ varit lika BRED som storken hade jag inte haft behov av en till... hmm.. kanske ska köpa en till mam eco och sy ihop den med den jag har? *s*

It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
  • Lady Dahmer

den är låååång i allafall. 5 meter tror jag. Super!

• trädgårdstjejen

Slutade bära regelbundet i Mobyn vid ett halvår, men bar sporadiskt i den fram till ett år eller så.
    Nu har jag köpt en Bali Baby Stretch och den bar jag i idag över en timme utan att det kändes =) Dottern är snart 1,5 år.

• fruis

Använde Moby fram till ca 7 månader och köpte sedan en stork för att få mer stadga. Mitt barn slängde sig gärna bakåt för att kunna se vad som hände och då hängde Mobyn för mycket till slut.

• fruis

Använde Moby fram till ca 7 månader och köpte sedan en stork för att få mer stadga. Mitt barn slängde sig gärna bakåt för att kunna se vad som hände och då hängde Mobyn för mycket till slut.

• UllaBella

Jag bar dottern i bärsjal Tricot slen tills hon var 5mån sen köpte vi en Ergosele som var smidigare att använda vid den åldern och den använder vi fortfarande. Får vi fler barn kommer jag att använda sjalen först.

Svar på tråden Hur länge kan man använda en trikåsjal?