• skogstjejen19

ändrar färg på pälsen

Hej
    min dvärgpudel håller på att ändra färg, när vi fick henne var hon 4 år och vit som snö öronen var aprikosa, men nu 4 år senare börjar hon ändra färg, det började när hon var med valpar, då fick hon 5 st brun/aprikosa fläckar på ryggen dom försvann efter valparna föddes, detta är 2 år sen,
    Nu börjar hon bli väldigt brun/aprikos över hela kroppen,
    min fråga är.

är det vanligt att hundar(pudlar) ändrar färg ???

skulle inte skada om hon blev mörkare, men nu se hon skitig ut när hon har bruna fläckar lite överallt.

• Svar på tråden ändrar färg på pälsen
  • Biter

Kan egentligen inte så mkt om just detta. Men vet att en rottweilertik ändrade färgteckning efter en valpning. Hon hade fått ngt problem med sköldkörteln. Kanske ska kontakta en veterinär och kolla upp det? Bara för säkerhetsskull.

• GoldDigger

kan verkligen noll om sånt här men tänkte, kan det inte vara som för människor? vissa får ju helt annan hårkvalitet vid och efter en graviditet. min frissa tex fick helt plötsligt jätte lockigt hår. bara en tanke....

• Pikaur

Om det började när hon gick med valpar i magen så kan det ha varit vanlig hormonrubbning, sånt som även vi kan drabbas av. Är ingen expert utan spekulerar nu bara.

• skogstjejen19

ringde vet idag fick till svar att jag skulle ringa en uppfödare av rasen för att få veta om det är vanligt inom pudlar, försökte ringa idag men fick inget svar på en kennel jag ringde till.
    känns tryggt att jag fick så tydliga svar av dom eller typ inte

• Pikaur
    lesoth skrev 2008-09-09 18:49:49 följande:
    ringde vet idag fick till svar att jag skulle ringa en uppfödare av rasen för att få veta om det är vanligt inom pudlar, försökte ringa idag men fick inget svar på en kennel jag ringde till.känns tryggt att jag fick så tydliga svar av dom eller typ inte
    Du får ha i åtanke att de är veterinärer - inte rasexperter.
  • Gelis

Jag har också pudel! De ändrar färg med åldern, Svarta blir gråa, Bruna blir väldigt tidigt grå eller väldigt svagt bruna, vita kan få inslag av grå eller svarta hår. Aprikos har jag inte så stor koll på men jag har sett flera äldre hundar som är väldigt mörka även om de varit ljusa som unghundar! Hoppas att detta kan hjälpa dig på något sett! Kul med fler pudelägare

• skogstjejen19

hej tack för infon

hon börjar ju bli till åldern, våran lilla tant så det kanske är ålders förändringar.
    men för att vara säker har jag bokat en tid för blodprov för att se så inget är fel
    men dom tyckte inte att det var prio 1 på oss så vi fick en tid i oktober.

Gelis skrev 2008-09-10 12:37:58 följande:
    Jag har också pudel! De ändrar färg med åldern, Svarta blir gråa, Bruna blir väldigt tidigt grå eller väldigt svagt bruna, vita kan få inslag av grå eller svarta hår. Aprikos har jag inte så stor koll på men jag har sett flera äldre hundar som är väldigt mörka även om de varit ljusa som unghundar! Hoppas att detta kan hjälpa dig på något sett! Kul med fler pudelägare
  • Gelis

jag tror inte att det är någon fara men är du orolig så ska du så klart kolla det...

Svar på tråden ändrar färg på pälsen