• aquamarin

Hur ofta amma bebis med magknip?

Jag har en sex veckors kille som har stora besvär med sin mage, förmodligen kolik. Nu undrar jag hur ni andra gör, när era barn skriker om kvällarna. Eller övrig tid med för den delen. Ammar ni så fort era barn blir ledsna, som man kanske vill göra? Tänk om han är hungrig... Eller försöker ni dra ut på tiden för att skona magen? Hur länge i såna fall? Vilket upplever ni ger bäst effekt? Han blir ju ändå lugn vid bröstet, men sen sätter det igång igen.

• Svar på tråden Hur ofta amma bebis med magknip?
  • jorialel

Jag känner nog ingen som haft spädbarn utan magknip. Mina 3 har också skrikit sig igenom kvällarna under några veckors tid, kallar dock inte det för kolik, känns som att de som har kolik skriker i dygn.

Amningen ger tröst vid magknip och leder samtidigt till mer magknip tyvärr. Det är nog bara till att amma på och vänta ut det. Jag vet det skär i hjärtat när en så liten måste ha ont.

Försök att dra ner lite på kryddad mat, mjölk etc. Min tjej fick supersmärtor när jag åt ärtsoppa och pepparkakor. För många hjälper också att dricka the som du gör på anis, fänkål och kummin. Finns att köpa som kryddpåsar i kryddhylla på mataffär.

Gå till apoteket och fråga om semper magdroppar.

Hoppas du fick några användbara tips.

Lycka till

• Suskiv

Jag har testat båda varianterna.

Om man ammar sällan så sväljer barnen mer luft, skrikande och den klupska ammande drar ner luft i magen, men iom att man ammar sällan får luften mer plats.

Om man ammar ofta så blir dte mindre luft eftersom det blir mindre skrik och det äter lugnare. Det krävs inte lika mycket plats för luft i magen.

Jag tycker att amma ofta var det som funkade bäst. Visst han ammade 3-4 gånger i timmen, men han skrek inte.

• aquamarin

Min son har skrikit i fyra veckor nu, och är gnällig och missnöjd där emellan. Vi använder både sempers magdroppar och minifom och jag har uteslutit all gasbildande mat jag kan komma på... Kan tillägga att det alltså inte bara är på kvällarna.

• vinterbabyn

finns det någon möjlighet att han är övertrött? hur länge är han vaken i sträck?

då skrek vår första son som en galning

aquamarin skrev 2008-09-09 09:51:16 följande:
    Min son har skrikit i fyra veckor nu, och är gnällig och missnöjd där emellan. Vi använder både sempers magdroppar och minifom och jag har uteslutit all gasbildande mat jag kan komma på... Kan tillägga att det alltså inte bara är på kvällarna.
  • glad i livet

När min flicka hade magknip vid den åldern hjälpte det för oss genom att:
    1. Hon fick minifom
    2. Jag ammade sen väntade jag en timme innan jag ammade igen (om hon inte var dödshungrig, men om hon trodde att hon var hungrig och det var magknip blev det bättre av att vänta). Märkte det på att hon skrek ännu mer och kräktes upp allt om hon ammades när hon egentligen hade magknip.
    3. Mjölkade ur det första ur brösten innan amning så att det blev en jämnare stråle.
    4. Liggammade

• En till gul

Mina barn skrek också på kvällarna under vissa perioder.
    Några tips som hjälpt:

1. Amma när det går, dvs innan de blir hysteriska. Amma hellre ofta än sällan, har också märkt att de sväljer mycket luft om de är för hungriga och brösten är för spända och fullkomligt sprutar ut mjölk.

2. Försök rapa dem ofta under matningen.

3. Magmassage. Jag brukar göra det med ljud som en lek, då brukar bebisen vara med på det en stund. Cykla med benen och vik dem upp mot magen lite omväxlande. Sträck också ut benen (ihop) åt höger och åt vänster där emellan. Det brukar lindra och få fram en och annan prutt.

4. Bär runt i sjal eller lägg bebisen med magen nedåt på din arm och vandra runt en stund.

• aquamarin

Han är väl vaken en till två timmar i stöten på dagarna, men sen sover han väldigt olika emellan. Ofta somnar han i min famn men vaknar om jag lägger ner honom.Bilstolen funkar bäst.. Men om han väl kommer till ro och sover ett par timmar så verkar han lugnare överlag. Så visst kan han vara övertrött. Men när det är riktigt illa så skriker han hjärtskärande, drar upp benen, klöser med fingrarna och det riktigt syns hur ont han har. Och sen säger det ofta brak och så bajsar han...

• En till gul

Jag valde den enkla vägen denna gång med mitt andra barn och har gett upp vagn och säng de första tre månaderna. Jag tycker inte det är värt besväret med att hela tiden söva om dem eftersom mina barn också lätt vaknat när de inte känner kroppskontakt längre.

Med min äldsta dotter funkade vagnen bra vid 3-4 månader, så jag räknar med att det blir samma sak denna gång. Tills dess bär jag henne och hon sover som en stock, timmar i sträck.

• aquamarin

Har du barnet i bärsjal, eller sele då? Har två barn till och tycker det är ganska svårt att hela tiden ha en bebis i famnen.. Än så länge gillar han inte bärselen, och han vill bara vara upprätt i famnen...
    En till gul skrev 2008-09-09 10:24:10 följande:

Jag valde den enkla vägen denna gång med mitt andra barn och har gett upp vagn och säng de första tre månaderna. Jag tycker inte det är värt besväret med att hela tiden söva om dem eftersom mina barn också lätt vaknat när de inte känner kroppskontakt längre.Med min äldsta dotter funkade vagnen bra vid 3-4 månader, så jag räknar med att det blir samma sak denna gång. Tills dess bär jag henne och hon sover som en stock, timmar i sträck.
  • vinterbabyn

de tycker jag också, fast jag har bara ett barn till.. jag får så varmt och de får bebin också.

men som tur sover vår lilla bra i vagnen inne, brukar han börja knarra kör jag ut vagnen och tar en promenad.
    idag har varit en gnällig dag, inga pruttar kommit, glömde ge magdroppar i morse,

aquamarin skrev 2008-09-09 10:33:19 följande:
    Har du barnet i bärsjal, eller sele då? Har två barn till och tycker det är ganska svårt att hela tiden ha en bebis i famnen.. Än så länge gillar han inte bärselen, och han vill bara vara upprätt i famnen...En till gul skrev 2008-09-09 10:24:10 följande:
Svar på tråden Hur ofta amma bebis med magknip?