• Två prinsar

svullna fingrar???

hej, en fråga, jag är gravid i v39+. och sitter med så svullna fingrar att jag inte kan böja på dom utan att det gör väldigt ont,fötterna är oxå svullna men dom gör inte så ont utan ser väldigt tjocka ut bara. vad gör man åt det här med fingrarna? någon med samma problem?

• Svar på tråden svullna fingrar???
  • Familytime

Jag hade samma problem när jag väntade min pojk för sexton månader sedan! Det är inte så mycket att göra åt, men ta kontakt med din BM om besvären blir för jobbiga, så kanske hon kan hjälpa dig. Kan man ge vätskedrivande till en gravid?

• Erics mamma

Ha händerna i högläge, dvs över hjärthöjd. Gör lite övningar för att få bort vätskan i i fingrarna såom sträck upp armarna över huvudet, knyt händeraan kraftigt och räkna till 3, upprepa knytningarna 10ggr innan du tar ner armarna. STräck upp armarna igen och spreta då med fingranra och för ihop dem, upprepa 10ggra innan du tar ner händerna. Gör dessa övningar 1g/h så bör du få bukt med svullnanden.

• Två prinsar

tack för era svar det du skriver "beben" låter som bra övningar men problemet är att jag inte kan knyta min hand.men jag ska försöka .

• lockig77

Jag har samma problem. Det kallas carpaltunnelsyndrom och beror på en svullnad i handleden som minskar genomströmmningen till fingrarna. Försök hålla handlederna så raka som möjligt. Själv har jag fått skenor utprovade hos en arbetsterapeut på vårdcentralen som jag har om nätterna. Det finns även kompressionsstrumpor att få sov man har på dagen, typ stödstrumpor för händerna. Jag har skrivit lite mer om det i min blogg, så om du vill kan du kolla där.

• Erics mamma

Vet att problemet är att du inte kan knyta händerna men gör du övningarna så kommer svullnaden succesivt gå ner och du kan böja mer och mer på dem. Det kommer att göra ont men du är tvungen att få bort svullnaden så den inte blir manifest (konstant). Såsom lockig77 säger kan man få skenor utprovade på vc av en arbetsterapeut (jobbar själv som det) men då du inte har långt kvar av din graviditet kan det vara svårt att hinna få en tid innan dess. Prova att massera händern i cirkelrörelser från fingertopparna upp längs med armen, ha den i isbad för att få ner svullnaden, tänkt på att handlederna skall vara så raka som möjligt.

Svar på tråden svullna fingrar???