• Miang

Äppelmos - med eller utan socker

Träden dignar av äpplen på tomten så det börjar bli dags att koka mos. Jag tänkte först bara göra helt osötat mos så lill-skrutten (5-månader) kan äta obehindrat av det men jag har fått lite reaktioner från bl.a. min mamma som undrade om det inte behövs socker i moset för att det ska hålla sig - även om man fryser in det. Hon tyckte att lite socker i moset inte borde spela nån roll, man äter ju ändå inga jättemängder äppelmos.

Ni andra som gör eget äppelmos till småbarn - hur gör ni?

• Svar på tråden Äppelmos - med eller utan socker
  • JenJa

När dottern va liten så hade jag lite grann i annars tycker jag att den är så "sur" eller vad man ska säga.

• Mollan

Om du fryser in det i småportioner brhövs inget socker! Och har man goda äpplen blir det ju supergott även osockrat. Jag hade absolut kört på osockrat och fryst in i små burkar som räcker ett par dagar. Jag har gjort så måna gånger med gott resultat, och mamma gjorde alltid det till oss när vi var små, så visst fungerar det med osockrat!

• Wilmis07

Jag gjorde utan socker  men tillsatte litee kanel för god smak.Frös in det i mindre portioner. Funkade utmärkt.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Miang

Jag gjorde precis en laddning utan socker och la i påsar om ca 1,5 dl. Det blev lite syrligt men gott. Vi har mest Katja-äpplen och de är inte så jättesöta. Hoppas lillskrutten gillar det även om det inte är så sött.

Svar på tråden Äppelmos - med eller utan socker