• Wembi

katten ont i munnen eller bara störd?

I går kom min katt (4-årig kastrerad hane, bondkatt) hem och uppförde sig som om han var rädd för torrfodret! tidigare har han uteslutande ätit torrfoder, inte velat ha ngt annat. Dessutom strök han längs väggarna och såg allmänt paranoid ut. Kollade i munnen men kan inte se något sår eller trasig tand. Gav honom tonfisk och det åt han. Samma visa idag, luktar på torrfodret och ryggar tillbaka. Tycker oxå att han uppför sig annorlunda, kryper in under möbler, jamar inte så mycket som han brukar och håller upp ena framtassen, har klämt å känt men den verkar inte göra ont. Men han sover och myser med mig, är väldigt tillgiven och verkar inte ha ont. Hmmm...nån som vet vad det kan vara för fel. Ska jag ge honom tonfisk/blötfoder några dagar och se vad som händer eller ringa veterinären direkt?

• Svar på tråden katten ont i munnen eller bara störd?
  • FridaSjolund

Jag tycker att du ska testa att ge katten burkfoder eller liknande, eller helt enkelt se hur det ter sig eftersom.
    Han kanske har ätit någon mumsig råtta ute och är mätt efter det men vart lite extra sugen på tonfisken?

Om han hade haft ont i munnen så hade han nog inte ätit tonfisken heller så det kan du nog utesluta =)

• thia79

släng det torrfoder som finns i matskålen , diska den och häll i nytt fräscht, om du inte redan testat detta vill säga. Ibland får katten såna "spatt".

• Powerwoman

Många katter kan få en tandsjukdom som kallas FORL, du kan googla om det på nätet.

De första symptomen är att katten inte vill äta torrfoder, för att det gör riktigt ont att äta hård mat.
    Andra symptom är att katten inte vill bli klappad runt munnen.

Ofta ser man ingenting på tänderna, förutom ibland en röd rand längs med tandköttet.
    Tänderna ruttnar från roten, och oftast så måste alla tänder dras ut vartefter.

Min förra kisse hade nämligen detta, och jag blev helt chockad när veterinären sa att alla hans tänder skulle dras ut, han var bara 1 år då.

Nu kan ju din kisse bara ha en svacka eller att det beror på något helt annat, men om det inte går över så kan det vara värt att kolla upp kanske.

• Wembi

Tack för era svar. FORL låter ju riktigt ruggigt! Just nu äter han burkmat, torrfodret slickade han lite på, sen spottade han och fnyste. Ska se hur det utvecklar sig de närmsta dagarna, kanske får bli en tur till veterinären.

Svar på tråden katten ont i munnen eller bara störd?