• missis

Har man rätt till paus/rast när man jobbar 4 timmar?

hej! jag arbetar  inom städ mån-fredag kl 6.00-10.00 har vi då rätt att ta e 10 minuters paus??? eller hur räknas det? som det är nu hinner man inte sitta ner eller prata med varandra. någon som vet hur det där fungerar?

• Svar på tråden Har man rätt till paus/rast när man jobbar 4 timmar?
  • Vasen

5 timmar är det sen har man rätt till rast. En paus kan man dock få ta, klipper in från arbetsmiljöverkets sida:
    "
    Lagen anger inte hur många eller långa pauserna ska vara utan ger ett allmänt uttryck för att det är tillåtet att koppla av från arbetet då och då, i den mån det är möjligt."

www.av.se/fragorochsvar/arbetstider/raster.aspx

• missis
    Vasen skrev 2008-09-09 11:16:19 följande:
    5 timmar är det sen har man rätt till rast. En paus kan man dock få ta, klipper in från arbetsmiljöverkets sida:"Lagen anger inte hur många eller långa pauserna ska vara utan ger ett allmänt uttryck för att det är tillåtet att koppla av från arbetet då och då, i den mån det är möjligt."www.av.se/fragorochsvar/arbetstider/raster.as...
    aha, tack så mycket för infon. alltså har man rätt att sitta 5-10 min o ta en kaffe o kunna prata om fördelningen av arbetsuppgifterna under dagen? det är det jag saknar på mitt arbete, att aldrig ens kunna gå på toaletten.
  • sommartorpet

Varifrån fick du att det står att du har rätt till 10 minuters fikapaus?
    Lika gärna som du vill tolka det som att du har rätt att fika så kan arbetsgivaren tolka det som att du inte har rätt till någon rast alls.

• nilla 1972
    missis skrev 2008-09-09 11:33:47 följande:
    aha, tack så mycket för infon. alltså har man rätt att sitta 5-10 min o ta en kaffe o kunna prata om fördelningen av arbetsuppgifterna under dagen? det är det jag saknar på mitt arbete, att aldrig ens kunna gå på toaletten.
    man måste väl ändå ha rätt att gå på toaletten??
  • danitra
    missis skrev 2008-09-09 11:33:47 följande:
    Vasen skrev 2008-09-09 11:16:19 följande:
    5 timmar är det sen har man rätt till rast. En paus kan man dock få ta, klipper in från arbetsmiljöverkets sida:"Lagen anger inte hur många eller långa pauserna ska vara utan ger ett allmänt uttryck för att det är tillåtet att koppla av från arbetet då och då, i den mån det är möjligt."www.av.se/fragorochsvar/arbetstider/raste
    r.as...aha, tack så mycket för infon. alltså har man rätt att sitta 5-10 min o ta en kaffe o kunna prata om fördelningen av arbetsuppgifterna under dagen? det är det jag saknar på mitt arbete, att aldrig ens kunna gå på toaletten.
    Men om du tar en rast på 10 minuter så får du ju jobba 10 minuter längre. Så funkar det för mig iaf, jag har mitt hus att städa och om jag tar en längre lunch så måste jag jobba längre för att bli färdig.
  • missis
    sommartorpet skrev 2008-09-09 11:52:02 följande:
    Varifrån fick du att det står att du har rätt till 10 minuters fikapaus?Lika gärna som du vill tolka det som att du har rätt att fika så kan arbetsgivaren tolka det som att du inte har rätt till någon rast alls.
    danitra skrev 2008-09-09 20:45:56 följande:
    Men om du tar en rast på 10 minuter så får du ju jobba 10 minuter längre. Så funkar det för mig iaf, jag har mitt hus att städa och om jag tar en längre lunch så måste jag jobba längre för att bli färdig.
    Jag frågade bara om man har rätt till det eller inte. Det skulle behövas med tanke på att vi städpersonal aldrig hinner talas vid ang uppdelning av allmäna arbetsytor beroende på hur mycket av arbetsområdet var o en hunnit med, Det känns som en viktig del  för att det ska bli ett så bra arbete som möjligt att kunna sitta tillsammans o prata ihop sig 5-10 minuter.

Sedan tror jag inte att de som går på toaletten eller röker jobbar över de minutrarna som det tar. Jag tycker att det borde vara så att man har rätt till 5-10 minuters paus vid ett så hårt arbete om det så bara är på 4 timmar. Vätskepaus känns  nödvändigt.
  • Himmelsblå

Är det inte lite olika om man har timlön eller månadslön? Så är det för oss iallafall.

• Pellerbom

Att prata om hur arbetet ska fördelas borde väl vara okej att göra på arbetstid? Att ni tar en kopp kaffe samtidigt som ni planerar hur arbetet ska läggas upp under 5-10 minuter borde vara en direkt vinst för arbetsgivaren!

• Miss Cee

Rast= ledig tid då du ska kunna lämna arbetet helt och hållet. Tex som lunchrast, att man kan gå ut och äta eller gå och klippa sig.
    Denna tid har man INTE betalt för.

Paus= Man får pausa, under arbetstid, för att tex fika eller gå på toa etc. PÅ pauser får man fortfarande betalt, men du får inte gå iväg, och du måset kunna vara "stand-by" på jobet. Så är det extremt hög arbetsbelastning just då måste man ställa upp på att tex skjuta på sin rast en stund eller avbryta sin rast och hjälpa till. Man har rätt till ca 5min/arbetad timme.

Hos oss (och på många jobb) sparar man ihop dessa 5-minutare till en 15-20minuters kafferast på för och eftermiddagen.

Planering ingår ju dessutom i jobbet, det är ju inget ni gör för skojs skull. Därför ska ni inte behöva ta varken pauser eller raster till det, utan kunna göra det på betald arbetstid.

• missis
    Miss Cee skrev 2008-09-12 21:40:34 följande:
    Rast= ledig tid då du ska kunna lämna arbetet helt och hållet. Tex som lunchrast, att man kan gå ut och äta eller gå och klippa sig.Denna tid har man INTE betalt för.Paus= Man får pausa, under arbetstid, för att tex fika eller gå på toa etc. PÅ pauser får man fortfarande betalt, men du får inte gå iväg, och du måset kunna vara "stand-by" på jobet. Så är det extremt hög arbetsbelastning just då måste man ställa upp på att tex skjuta på sin rast en stund eller avbryta sin rast och hjälpa till. Man har rätt till ca 5min/arbetad timme.Hos oss (och på många jobb) sparar man ihop dessa 5-minutare till en 15-20minuters kafferast på för och eftermiddagen.Planering ingår ju dessutom i jobbet, det är ju inget ni gör för skojs skull. Därför ska ni inte behöva ta varken pauser eller raster till det, utan kunna göra det på betald arbetstid.
    tack så mycket snälla du för infon!!!
  • enny signatur

Rast= ledig tid då du ska kunna lämna arbetet helt och hållet. Tex som lunchrast, att man kan gå ut och äta eller gå och klippa sig.Denna tid har man INTE betalt för.Paus= Man får pausa, under arbetstid, för att tex fika eller gå på toa etc. PÅ pauser får man fortfarande betalt, men du får inte gå iväg, och du måset kunna vara "stand-by" på jobet. Så är det extremt hög arbetsbelastning just då måste man ställa upp på att tex skjuta på sin rast en stund eller avbryta sin rast och hjälpa till. Man har rätt till ca 5min/arbetad timme.Hos oss (och på många jobb) sparar man ihop dessa 5-minutare till en 15-20minuters kafferast på för och eftermiddagen.Planering ingår ju dessutom i jobbet, det är ju inget ni gör för skojs skull. Därför ska ni inte behöva ta varken pauser eller raster till det, utan kunna göra det på betald arbetstid.
    nu är det väl inte så utan så att en domen gång givit en perosn rätt till 5mi/timme
  • Miss Cee
    enny signatur skrev 2008-09-13 18:43:49 följande:
    Nej det står inte i någon lagtext 5min/h., utan det står som Vasen skrivit här ovan. 5 minuter är väl en generell riktlinje för hur det ska tolkas helt enkelt. Alla arbetsgivare jag stött på har gått efter just 5 minuter-mallen, så jag gissar att det rä ngåot arbetsgivarnas organisationer också förmedlar som riktlinje.

(Då har jag haft både privata och kommunala arbetsgivare, och inget kollektivavtal som gett mig extra bra villkor på något sätt.)

Så, absolut. Det står inte utskrivet i lagtext 5minuter, men det är den generella tolkningen.
  • L i n n

På mina fyra timmar på fredagförmiddagen har jag en kvarts paus/rast/fika.

Svar på tråden Har man rätt till paus/rast när man jobbar 4 timmar?