• 3 Gullungar

Tips på fyllning till smörgåstårta..

Ska fixa en smörgåstårta och har lite taskig fantasi på fyllning. Det är fyra lager och hittills har jag bara kommit på leverpastej+hackad gurka, skinka+mimosasallad. Vad kan man ha på de andra?
    Tar tacksamt emot tips på fyllning och vad man kan garnera det med.

• Svar på tråden Tips på fyllning till smörgåstårta..
  • MeNoLike

jag gillar tonfiskfyllning, lök, gräddfil, hackad gurka tror det jag är mamam har i sin blandning.
    mimosa tycjer jag är äckligt i smörgåstårta

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • 3 Gullungar

Men tonfisk och skinka passar väl inte så bra. Har recepter på olika smörgåstårta men det är bara fyllning i två lager.
    Har funderingar om kyckling passar in med skinka eller om man ska ta annat

• Magda80

I våran släkt har vi en smörgåstårta som går i arv. Ett lager med creme fraish,majonäs, lök, äpple och tonfisk. I andra Krabbstänger kaviar och gräddfil. Krydda med salt och peppar i båda rörorna. Den går alltid hem, urgod! Passar bra ihop. Sedan uppepå har jag räkor, sallad, rom, ägg, tomat, gurka. Mums!

• emma04

Jag har ett ett gott recept på fyllning som jag varmt kan rekommendera:

Lager 1: 2/3 creme fraiche, 1/3 majonäs, hackad skinka,hackad gurka, salt & peppar.
    Lager2: 2/3 creme fraiche, 1/3 majonäs, hackad hamburgerkött, hackat grönt äpple, salt & peppar.
    Dekorationen på tårtan kan varieras i det oändliga. Jag brukar bre på en blandning av creme fraiche/majonäs, klä kanterna med ostskivor, och ovanpå sätter jag tex. gravad lax, räkor, tomat, gurka, sallad, ägg, hackad paprika, vindruvor.

Smaklig spis

• carrobarro

Jag brukar göra dessa fyllningar:

1:a lagret legymsallad (köper på burk)
    2:a lagret blandar ägg, majonäs, kryddor och ev. räkor
    3:e lagret leverpastej, bostongurka

Om man inte vill ha leverpastej, kan man ha gurkmajonäs istället.
    En annan fyllning är ju skinka, majonäs och ärtor (på burk)

Lycka till med smörgåstårtan!!
    //Carro

• Carrrie

Fyllning 1:

200 g philadelphiaost
    100 g strimlad skinka
    1/2 dl gräslök, finklippt
    salt och peppar

Fyllning 2:

4 msk majonnäs
    4 msk gräddfil
    100 g räkor, rensade och hackade
    1/2 burk röd caviar, à 60 g
    2 msk dill, fin hackad

• MaryD

Jag snor tråden för en fråga: Får man äta smörgåstårta när man är gravid? Eller innehåller det nånting "förbjudet"?

• Carrrie
    MaryD skrev 2008-09-10 11:38:39 följande:
    Jag snor tråden för en fråga: Får man äta smörgåstårta när man är gravid? Eller innehåller det nånting "förbjudet"?
    beror ju självklart på vad smörgåstårtan innehåller
  • MaryD
    Carrrie skrev 2008-09-10 14:41:43 följande:
    beror ju självklart på vad smörgåstårtan innehåller
    Jo...men...hm...en alldeles "vanlig" smörgåstårta då?
  • 3 Gullungar

Nu är tårtan gjord och den var omtyckt. Nu har man bara smörgåstårta som är kvar som ska ätas upp och det tar nog några dagar om inte gubben tar den till jobbet

Svar till MaryD: Du kan ju göra en smörgåstårta med det du vet att du får äta och tycker om. Jag åt smörgåstårta när jag var gravid. Bara man inte äter för mycket så ska nog allt på tårtan fungera. Man får ju äta allt möjligt nu för tiden jag har för mig. Själv åt jag torkad renkött när jag var gravid med de sista men det var inte tillåtet när jag väntade mitt första barn ( 13 år sedan)

• dae

hej passar dom här 2 fyllningarna på en smörgåstårta

fyllning1
    leverpastej
    färskost
    vitlök
    röd paprika
    bostongurka

fyllning2
    rökt skinka
    röda äpplen
    purjolök
    creme fraish
    peppa,salt

om ja ska göra en plåt.. hur många lager ska de vara då tycker ni.... och hur många fyllningar

• Carrrie
    dae skrev 2008-09-25 10:58:23 följande:
    hej passar dom här 2 fyllningarna på en smörgåstårtafyllning1leverpastejfärskostvitlökröd paprikabostongurkafyllning2rökt skinkaröda äpplenpurjolökcreme fraishpeppa,saltom ja ska göra en plåt.. hur många lager ska de vara då tycker ni.... och hur många fyllningar
    Tycker att fyllning 2 lät jättegod med nr 1 skulle jag byta ut.
    Om du ska göra en plåt så beror det väl på hur många som ska äta utav den. Men jag tycker det brukar bli lagom med tre lager bröd och en av varje fylnning där mellan och sen fantastiska dekorationer.
  • dae
    Carrrie skrev 2008-09-25 11:05:16 följande:
    Tycker att fyllning 2 lät jättegod med nr 1 skulle jag byta ut. Om du ska göra en plåt så beror det väl på hur många som ska äta utav den. Men jag tycker det brukar bli lagom med tre lager bröd och en av varje fylnning där mellan och sen fantastiska dekorationer.
    okej. vad skulle du byta ut fyllning 1 mot då... inga skaldjur då.
     det är 30 personer den är till men ja ska göra 2 plåtar.
    så hur många lager blir de då plus fyllning
  • Carrrie

Hittade dessa fyllningar på nätet och det kanske kan vara nåt? Jag tillhör den STORA gruppen av människor som inte gillar leverpastej och tonfisk. Lycka till Dae!!!

Baconfyllning:
    1 paket bacon (à 140 g)
    1 dl syltlök
    1/2 dl majonnäs
    1/2 dl crème fraiche

Fyllning 2:
    2 röda paprikor, tärnade
    100 g rökt kalkonbröst, hackat
    3/4 dl lättmajonnäs
    2 dl matyoghurt
    1/2 tsk salt
    2 krm svartpeppar, nymald

Fyllning med ägg och gurka:
    3 hårdkokta ägg
    1 dl finhackad ättiksgurka
    2 krm curry
    1-2 krm salt
    3 msk majonnäs
    1-2 msk gräddfil

Fyllning:
    6 ägg
    500 gram varmrökt lax
    1 bit purjolök, ca 15 cm.
    ½ dl finhackad persilja
    2 msk finhackad dill
    3 ½ dl majonnäs
    2 msk pressad citron
    2 dl lätt-creme fraiche
    salt och peppar

• Carrrie

FÖrtydligande så har föregående fyllningar inget med varandra att göra. Har bara 'ctrl c':at.

• dae
    Carrrie skrev 2008-09-25 11:51:40 följande:
    Hittade dessa fyllningar på nätet och det kanske kan vara nåt? Jag tillhör den STORA gruppen av människor som inte gillar leverpastej och tonfisk. Lycka till Dae!!!Baconfyllning: 1 paket bacon (à 140 g)1 dl syltlök1/2 dl majonnäs1/2 dl crème fraicheFyllning 2: 2 röda paprikor, tärnade 100 g rökt kalkonbröst, hackat 3/4 dl lättmajonnäs 2 dl matyoghurt1/2 tsk salt 2 krm svartpeppar, nymald Fyllning med ägg och gurka:3 hårdkokta ägg 1 dl finhackad ättiksgurka 2 krm curry 1-2 krm salt 3 msk majonnäs 1-2 msk gräddfil Fyllning:6 ägg500 gram varmrökt lax1 bit purjolök, ca 15 cm.½ dl finhackad persilja2 msk finhackad dill3 ½ dl majonnäs2 msk pressad citron2 dl lätt-creme fraichesalt och peppar
    tackar såå jättemycket..
  • Marié

Jag ska bara nämna hur man gör baconfyllningen som Carrie skrev om, den är nämligen ett stående inslag i mina tårtor, fast jag skippar syltlöken!
    Man måste knapertsteka bacon och när den svalnat så smular man den mycket fint. Men sjutusan så gott det blir! Även perfekt till bakad potatis!
    MaryD- Ta inte ngt med gravad lax bara, det är nämligen en riskfaktor vid graviditet. Ost och skinka ska dock gå bra om det är vanlig skinka och vanlig ost.

Mina fyllninger brukar variera, men som bas har jag alltid creme fraiche, salt och vitpeppar. Sedan- beroende på vad för tårta det ska vara och vilka gästerna är varierar jag mellan följande fyllningar:

Alltid ett lager med någon sorts lök- röd, scharlotten, silver eller purjo. Inte gul lök, det kan lätt bli för skarpt.
    Hamburgerkött (hästkött) och riven pepparrot, smaka er noggrannt fram med pepparroten hellre för lite än för mycket! Till detta har jag alltid rullader av hamburgerkött fyllda med pepparrotsvisp i.

Leverpastej- Ibland i varje fall.

Skinka

Rökt kalkon

Räkor och ägg

Ishavssallad- jag vet att det är lite fusk, men passar bra tillsammans med skaldjur

Rom- helst röd då färgen av svart annars kan se lite giftig ut (lila)

Kaviar- vanlig kalles faktiskt

Lax

Dill- vegeraiskt

Självklart kan man mixa och blanda lite hur man vill, tänk bara på att det ska funka ihop. Är själv inget fan av burkärtor och momisa, undviker det söta inuti tårtan. Dock använder jag mycket frukt som dekoration. Bland exotiska frukter kan man hitta mycket som ger en superfin tårta som ser grymt proffsig ut. Jag får ofta beröm för mina tårtor. Men har lärt av den bästa- Min moster- Tårtdrottningen. Hon lärde mig också att om man har bråttom är vanliga mjukostar en bra räddning som funkar bra som fyllning. Och olika färdiga sallader, som tex ishavssallad jag nämnde ovan.

Svar på tråden Tips på fyllning till smörgåstårta..