• Anonym

Hur känns det när man får panikångest??

Ja, jag tror att jag lider av det!
    men Ni som har det kan ni beskriva HUR det känns egentligen!?
    Försök berätta hur ni känner er under en attack, "symtom" liksom, så utförligt som möjligt.

Så kanske jag vet om det är det jag har....
    jobbigt är det jag känner ibland iaf!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 17:40
    Vad gör ni som har småbarn, bebisar med dem när ni får en panikattack??

• Svar på tråden Hur känns det när man får panikångest??
  • Meme

Först blir jag iriterad, sen får jag tyngre att andas, sen blir jag alldeles rastlös i hela kroppen och tillslut vet jag inte vart jag ska ta vägen. Blir helt galen... Känns som jag vill bli nedslagen eller liknande, så känslan försvinner.

Fast man brukar ha väldigt olika symtom har jag hört.
    Hur känns det för dig ?

• Anonym (usch)

Först får jag myror i kroppen, sen börjar jag kallsvettas floder, sen får jag svårt att andas o hjärtat slår jättefort. Sen börjar jag kräkas i massor. Det känna som om jag skall dö.

Efter en stund (1 timme till 5 timmar) går anfallet över.

Snuskigt men egentligen helt ofarligt enligt min läkare

• Eisa

En total katastrofkänsla. Springer ut på balkongen och andas. Allt känns overkligt och det känns som att det aldrig kommer gå över.

• SunnyBunny

Första tecknet för mig är att jag känner mig som jag är på sjön och är sjösjuk. Benen känns som spagetti och golvet börjar svaja.. Sen får jag skit svårt och andas, och om jag är inomhus känns det som väggarna börjar komma närmare och närmare. Då måste jag springa ut och få luft. Sen kommer gråt attacken,och skakningar. Ligger ofta på golvet och bara skakar. Till slut måste jag springa in och spy. Allt som allt brukar det hålla i sig i en timme. Men nu har jag haft turen och inte haft några anfall på 2 år!!!!

• Anonym
    Meme skrev 2008-09-09 16:07:12 följande:
    Först blir jag iriterad, sen får jag tyngre att andas, sen blir jag alldeles rastlös i hela kroppen och tillslut vet jag inte vart jag ska ta vägen. Blir helt galen... Känns som jag vill bli nedslagen eller liknande, så känslan försvinner. Fast man brukar ha väldigt olika symtom har jag hört. Hur känns det för dig ?
    Jag får liksom PANIK!!! vet inte vad jag skall ta vägen, vill bara UT! Tror att jag håller på att bli GALEN eller nåt när dessa attacker kommer! vet inte vad jag ska ta vägen för var jag än går så är det ju kvar, paniken alltså!
    Vi ut och gå och få luft, andas. Skingra tankarna.
    Benen börjar även skaka!!

Det jobbigaste just nu med dessa attacker är att jag har en liten 3 månaders hemma som jag ammar och jag är så rädd att jag inte skall orka med henne!!!
    ....sen har jag en 3-åring med.
  • Anonym
    SunnyBunny skrev 2008-09-09 16:17:23 följande:
    Första tecknet för mig är att jag känner mig som jag är på sjön och är sjösjuk. Benen känns som spagetti och golvet börjar svaja.. Sen får jag skit svårt och andas, och om jag är inomhus känns det som väggarna börjar komma närmare och närmare. Då måste jag springa ut och få luft. Sen kommer gråt attacken,och skakningar. Ligger ofta på golvet och bara skakar. Till slut måste jag springa in och spy. Allt som allt brukar det hålla i sig i en timme. Men nu har jag haft turen och inte haft några anfall på 2 år!!!!
    Ja, så med väggarna känner jag med! att rummet blir mindre och mindre och jag vet inte vad jag ska ta vägen!

OM det nu är PANIKÅNGEST jag har, hur klarar jag av detta då??? men bebis o barn! Får panik av att bara tänka på paniken!!'

Vad brukar utlösa sånna här attacker egentligen!?
  • Anonym (m)

Först känns det som att jag liksom "kopplar från" verkligheten, om jag tex. befinner mig bland folk så känns det som att jag inte är där utan bara betraktar dom. Alla ljud omkring och alla röster blir ett enda påträngande surr och ångesten börjar stiga. Hjärtat slår snabbare, det blir tungt att andas och en stark känsla av panik kommer över mig, typ som om jag vore jagad av nån som försökte mörda mig. Riktig dödsångest, det känns som att det aldrig kommer ta slut. Jag faller ihop och börjar hyperventilera. Blir helt orörlig och tappar liksom kontakten med mig själv och omgivningen, tex. om nån står över mig och pratar, frågar vad som hänt eller liknande så hör och ser jag, men det är som att jag inte kan svara. Noll kontroll över vad som händer med min kropp. Sådär håller det på, ibland har jag haft riktigt hemska panikattacker som inte gått över på flera timmar... Det är fruktansvärt. Man får så ont i lungorna av allt hyperventilerande att det känns lättare att bara hålla andan. När jag har haft såna kraftiga attacker har jag ofta fått minnesluckor efteråt, jag minns inte allt som har hänt under tiden som jag haft den. Jag brukar få prickar i ansiktet och på halsen också. Tror att man får det pga syrebrist(?).

• SunnyBunny

Svårt och säga vad just du ska göra, men jag sökte hjälp,gick på tearpi och tabletter. Jag ändrade hela min livstil och hur jag levde. Slutade stressa,festa och andra beetende som skadade mig. Den dagen jag träffa min nuvarande sambo och jag blev gravid försvann även anfallen:) Hoppas jag aldrig behöver uppleva det igen!! Hoppas du kommer igenom det här,får hjälp och en dag slipper dessa anfall..

Anonym skrev 2008-09-09 16:23:10 följande:
    Ja, så med väggarna känner jag med! att rummet blir mindre och mindre och jag vet inte vad jag ska ta vägen!OM det nu är PANIKÅNGEST jag har, hur klarar jag av detta då??? men bebis o barn! Får panik av att bara tänka på paniken!!'Vad brukar utlösa sånna här attacker egentligen!?
  • Stjärnkristall

Får nog alla symtom man bara kan ha och mycket därtill.
    Olika för alla men alltid ofarligt.

• Anonym (hemskt)

Det känns som om jag ska dö eller bli galen, panikkänslan är obeskrivlig, jag känner mig fängslad i min egen kropp, adrenalinet pumpar, hjärtat går på högvarv, jag blir kallsvettig över hela kroppen, jag gråter och kvider av ren och skär dödsångest.

Svar på tråden Hur känns det när man får panikångest??