• Lotlas

Kräm på diverse frukt! Hjälp mig!

Jag har en massa frukt hemma som jag måste göra något med innan den blir dålig. Så jag tänkte koka kräm/kompott av den.

Det jag har är:
    Ekologiska blå vindruvor (de var så satans billiga så jag köpte mycket...)
    Färska aprikoser ca. 8-10 stycken
    Hemodlade äpplen 5-6 stycken

Sen har jag några kiwifrukter också, men jag tror inte att kiwikräm är någon höjdare, eller..?

Kan man koka kräm på det här tillsammans? Jag har lite russin och annat krafs också som man kan slänga ner. Någon som har ett bra krämrecept?

• Svar på tråden Kräm på diverse frukt! Hjälp mig!
  • Mammassaga

Har inget bra recept men självklart kan du göra en kompott med alla frukterna!:)

Kommer ihåg att min farmor alltid brukade göra det när hon hade massa olika frukter över. Det var kul för det smakade ju alltid olika eftersom hon hade lite olika frukter och så över:)

• ludenben

tusan vad gott, bor du i närheten av göteborg så ta hit resterna om det blir nåt över

• Lotlas

Nu puttrar det ett experiment på spisen med aprikoserna, lite druvor och ett par äpplen. Om det blir bra tänkte jag göra en med druva och äpple till sonen.

Jag orkar inte åka så långt ikväll, men ni är hjärtligt välkomna hit om ni vill smaka!

• EowynAurora

nåt som är helt underbart ,som min mormor brukar göra är att skära äpplen i små bitar lägg i en kastrull med björnbär,socker,vatten,en kanelstång. koka upp allt o blanda sen i potatismjöl(blandat med vatten så det inte klumpar sig) till önskad tjocklek på soppan/krämen. riiiiktigt gott

• Ellasario

Kiwimarmelad kan man göra och det är JÄTTEgott..min mamma har nog ett recept nånstans...

• Lotlas

Det blev bra som jag gjorde! Kanel är gott att ha i också.

Svar på tråden Kräm på diverse frukt! Hjälp mig!