• lottafia

illamående och svårt att andas i vecka 32

jag har under ett par dagar känt att jag mår illa (mest när jag sitter upp hittills). känns nästan som om jag ska spy, blir svettig och så där. vad beror det på?
    har också tappat sugen på riktigt mat. vill mest småäta mackor.

ibland får jag panik för att det känns som om jag inte får luft. t ex om man bär en ryggsäck eller så. ändå känns det som om ungen har plats utan att trycka på lungor och mage. men det kanske börjar att bli trångt nu?

var beror illamåendet på? mådde inte illa alla i början av graviditeten

• Svar på tråden illamående och svårt att andas i vecka 32
  • Medly

Igår var jag på ul och var en sekund ifrån att plötsligt svimma då jag låg på rygg. Snabbt fick bm och sambon "vältra" över mig på sidan så det släppte. Hon förklarade det hela med att man har stora blodådrar som löper bakom livmodern och när man ligger på rygg eller SITTER kan dessa klämas till av bebisens tryck och blodtillförslen "stryps". Detta kan ibland också helt naturligt ge illamående!
    Själv kan jag inte sitta bakåtlutad i soffan/solstolen eller någon längre stund helt rakt på en stol utan känna mig lite illamående/yr och behöva luta mig framåt lite.

Att du känner att du inte får luft skulle jag tro är att lungorna nu nått det stadiet då de börjat få ge utrymme för bebisen och tryckts ihop litegrann, vet att jag upplevde det så runt v20-22. Jag bär på tvillingar så det kom tidigare på mig men nu har magen börjat sjunka och med det får lungorna faktiskt lite mer plats igen, skönt!

Mvh/Medly v30+5

• ojoj

Jag har just gått in i v 33 och känner likadant som du. Tänkte att det kanske lugnar att veta att det finns fler. Visst är det jätteotäckt när det känns som om luften inte räcker till.

• lottafia

kanske är ganska vanligt med illamående då?

• lottafia

kanske är ganska vanligt med illamående då?

• kollo

jag har börjat må väldigt illa nu i v 38-varje dag!! har inte mått illa alls under början av min graviditet.

• Kathryn

Det där med att inte få luft brukar drabba mig när jag ska äta, och det i sin tur brukar ge upphov till illamående. Småätande brukar många säga att kan hjälpa mot illamåendet så om du känner för att småäta mackor tycker jag att du ska göra det så kanske du mår lite bättre efter ett tag o kan återgå till gamla matvanor... Hoppas att du mår bättre snart!

• Berrie

33+0 idag. Var på bio i veckan och det är det värsta jag gjort på länge, blir ingen bio mer med bebbe i magen. Blev illamående, kallsvettig och fick knappt åt mig luft, kände panikkänslorna välla över mig!
    Om jag sitter lite bakåtlutad i fåtölj eller ligger på rygg blir jag lätt illamående och får svårt att andas. Tror det hela beror på att bebben är så pass stor nu att den trycker mot lungorna och mot magsäcken.

• nero

En till här som får svårt att andas ibland känns som att jag inte kan ta riktigt djupa andetag. Känns skönt att se att det finns fler med samma symptom för då är nog altl som det ska. Är i v 36.
    GLad sommar på er!

• LillaMilou

Här blir det också problem om jag lutar mig bakåt eller ligger på rygg. Då blir det svårt att andas och jag känner mig illamående. Är i v. 32. Förhoppningsvis har vi våra krabater i famnen om ett par månader!

• Zimba

Jag har börjat bli illamående efter frukosten varje dag. Förstår inte varför... ( är i v 33)

• Jannamia

Jag är i v 29 nu och har sen någon vecka tillbaka fått svimmattacker, yrsel, kallsvettningar i samband med att jag är ute och går eller ligger bakåtlutad på stranden... Det kan hålla i sig i över en halvtimme . Det är otroligt obehagligt! Finns det något man kan äta för att mildra symtomen, och kan det vara något farligt? Har mått prima i övrigt under min graviditet. Någon som har några bra tips?

• Alexandria

Jag fick också yrselattacker, illamående, kallsvettningar och kände mig svag i benen och hela kroppen för ett tag sen när jag var ute och gick.
    Det visade sig bero på järnbrist. Nu äter jag järntabletter och mår mycket bättre. Men kan fortfarande känna mig otroligt uppblåst och svag i hela kroppen speciellt efter jag har ätit. Det blir bättre om jag äter mindre och fler ggr istället. Är i v 28.

• Lilltessan

Här är en till. Illamåendet kan jag stå ut med men känslan av att inte få tillräckligt med luft är riktigt otäck. Speciellt när jag sitter på pendeltåget.

• Anna nas

Är i V.33
    Jag tycker också att det är lite svårt att andas ibland, jag får liksom dra efter andan, som djupa suckar, väldigt ofta för att det ska kännas som att jag får tillräckligt med syre. Men det var värre för nån vecka sedan. Det känns lite bättre nu. Men jag tyckte faktiskt att jag nyss såg i spegeln att magen har ramlat ner lite, så kanske är därför! :)
    Jag kan också må lite smått illa ibland..

Lycka till!

Svar på tråden illamående och svårt att andas i vecka 32