• Litetdahl

Tvätta panelgardiner??

Någon som vet om man kan tvätta panelgardiner? Mina är köpta på Cervera. Vet ej märke och tvättråd eftersom jag lite för snabbt klippte bort dessa lappar. De är mönstrade och något stela i tyget, men det är väl så panelgardiner brukar vara...

Tror ni det funkar?

• Svar på tråden Tvätta panelgardiner??
  • mizzan

jag brukar tvätta mina panelgardiner i 40 grader. Om du är osäker, testa tvätt i låga grader som 30 eller handtvätt (vissa maskiner hat det)

• FruMähler

gardiner i överlag ska man hellst inte tvätta..om de inte är synligt smuttsiga...vädring rekomenderas för att bibehålla färg och form...*min mamma som gnager i huvudet på mig*
    men jag brukar köra på 40grader iaf

• Litetdahl

Tack för era svar! När jag tittar på dem så ser jag ju att de faktiskt inte är smutsiga... Det gnager liksom bara en instinkt i mig att de ska tvättas eftersom de hängt i 1,5 år nu.

• Litetdahl

Någon mer som tvättar sina paneler?

• mimmi 1

centrifugera inte, ifall dom är lite stela... då kan det bli fula veck som inte går bort sen...

jag skulle nog bara doppa ner dom för hand, och låta dom dropptorka, ifall det var alldeles nödvändigt med tvätt...

men dom blir sej inte riktigt lik efter tvätt.... så är dom inte smutsiga, räcker det med vädring...

Svar på tråden Tvätta panelgardiner??