• mamma 03 05

Måste få hjäp med ungarnas rum!

Gillar verkligen inte ungarnas rum, och tror eg inte att dom heller gillar det

Jag har inga bilder, men jag ska försöka att beskriva det så får ni se om ni får upp bilderna i ert huvud

Det är på 24 kvm, på botten våningen.Man kommer in på en av kortsidorna. Rakt fram när man kommer in är det två balkongdörrar. På höger sida är det två "källar fönster" dvs små fönster som knappt släpper in nåt ljus. Så det är ett väldigt mörkt rum.

Direkt till vänster när man kommer in står barnens våningssäng.

Övrigt som finns i rummet är en byrå (som dom har leksaker i) spis, bord och stolar, docksängar och diverse andra leksaker.

Rummet är i nuläget målat rosa, något som jag kan tänka mig att ändra på, men döttrarna är inte lika villiga till det Dom är 5 och 3.

Något måste göras. Men vad??? Vill ha ett mysigt rum som dom trivs i.

Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Måste få hjäp med ungarnas rum!
  • Fru annmi

Hitta ett Tema & spinn på dé
    Prinsesstema kanske

Gör våningsängen lite mysigare mé tyg osv...
    Sätt upp Vackra Prinsess Speglar så ser rummet större ut 6 ev ljusare ut...
    Köp matta & Överkast i liknande tema/färger...Lampor/Spottar som är tända mycket & ger behagligt ljus!

Dörrarna kan du ha tunna gardiner i mysigt tyg framför osv..

• Popi

Stort rum, men låter som att det finns få riktiga möbler där...

Har försökt få fram bilden i mitt huvud, är det sutteränghus ni bor i? Vilket väderstreck är balkongdörrarna?
    Om rummet är mörkt så skulle jag bara sätta upp gardiner ( långa ) på sidan om balkongdörrarna som får löpa på vajer el. skena i taket längs hela väggen. Det bidrar till en mjukare, mysigare känsla i rummet, samtidigt som det är ljuddämpande. Välj varma färger, om det finns plats kan du ha tjockare gardiner utanför o. tunnare innanför ( som man kan dra för under natten ).

Beroende på hur dörren sitter i rummet så skulle jag placera våningssängen i det hörn som är mest "skyddat" ( kanhända står den redan i det hörnet? ).

Sen skulle jag skaffa en mysig soffa att ha i rummet, om ingen begagnad finns så skulle jag köpa t.ex. en "Klippan" o. ha mot ena långväggen, i den skulle jag lägga ett gäng kuddar i olika färger o. en härlig pläd. Bredvid en läslampa för sagostunder.
    Framför soffan en stor, mysig matta m. kanske en el. två sittpuffar på.

Två st golvlampor i papper i olika höjder ( t.ex. Ikeas "flaskformade" - minns ej vad de heter ) mot ena "gardinhörnet".

Skulle antagligen förvara deras leksaker i likadana korgar o. ha en hylla/bänk där korgarna kunde ställas in ( t.ex. Ikeas mindre "Expedit" el. Ikeas "Lack"

Och en vikvägg att ha i andra hörnet som en vrå för leksaksköket.

• Buttelina

gör en fondvägg med stjärnor på sätt upp ett skynke vid våningssängen så den blir finare och samtidigt blir det en koja för barnen. om väggarna är rosa så kom på en annan färg som ni målar stjärnorna på fonden i och ta sedan upp den färgen i lampor skynke mm

• mamma 03 05
    Popi skrev 2008-09-10 09:16:07 följande:
    Stort rum, men låter som att det finns få riktiga möbler där...Har försökt få fram bilden i mitt huvud, är det sutteränghus ni bor i? Vilket väderstreck är balkongdörrarna? Om rummet är mörkt så skulle jag bara sätta upp gardiner ( långa ) på sidan om balkongdörrarna som får löpa på vajer el. skena i taket längs hela väggen. Det bidrar till en mjukare, mysigare känsla i rummet, samtidigt som det är ljuddämpande. Välj varma färger, om det finns plats kan du ha tjockare gardiner utanför o. tunnare innanför ( som man kan dra för under natten ).Beroende på hur dörren sitter i rummet så skulle jag placera våningssängen i det hörn som är mest "skyddat" ( kanhända står den redan i det hörnet? ).Sen skulle jag skaffa en mysig soffa att ha i rummet, om ingen begagnad finns så skulle jag köpa t.ex. en "Klippan" o. ha mot ena långväggen, i den skulle jag lägga ett gäng kuddar i olika färger o. en härlig pläd. Bredvid en läslampa för sagostunder.Framför soffan en stor, mysig matta m. kanske en el. två sittpuffar på.Två st golvlampor i papper i olika höjder ( t.ex. Ikeas "flaskformade" - minns ej vad de heter ) mot ena "gardinhörnet".Skulle antagligen förvara deras leksaker i likadana korgar o. ha en hylla/bänk där korgarna kunde ställas in ( t.ex. Ikeas mindre "Expedit" el. Ikeas "Lack"Och en vikvägg att ha i andra hörnet som en vrå för leksaksköket.
    Japp, det är ett sutteräng hus vi bor i. Balkongdörrarna är i norr.

Nu har dom långa garidiner som hänger. Har sen en rullgaridin som vi drar ner för natten.

Tack för dina tips, det låter riktigt bra. Ska kolla runt lite och se vad jag kan hitta för nåt.
  • mamma 03 05
    Buttelina skrev 2008-09-10 09:19:49 följande:
    gör en fondvägg med stjärnor på sätt upp ett skynke vid våningssängen så den blir finare och samtidigt blir det en koja för barnen. om väggarna är rosa så kom på en annan färg som ni målar stjärnorna på fonden i och ta sedan upp den färgen i lampor skynke mm
    Har funderat på att behålla en av väggarna rosa och måla dom övriga i vitt.
Svar på tråden Måste få hjäp med ungarnas rum!