• EttSkeppKommerLastat

Katt som sällskap till hunden?

Hej svejs!

Hade tills i Juni 2 hundar, tyvärr fick jag avliva den ena p.g.a. sjukdom i somras. Nu är det så att den hunden som finns kvar saknar (tror jag) sällaskapet som den andra hunden gav....jag arbetar heltid och kan ta hunen med mig på mitt arbete och vill därför inte skaffa en hund till men vill ändå att den hunden som är kvar ska få en "kompis". NU till min fråga......tror ni att en katt hade varit ett bra sällskap till hunden?

Igår hittade min syster 4 kattungar, ca 3 veckor gamla, som satt vid en vägkant...som tur är hittade vi ett, vad som verkar va, seriöst katthem i Trelleborg och jag funderar nu på att "adoptera" en av katterna när de är mogna för det...min sambo vill inte ha en katt men jag har ju 9 veckor att bearbeta honom på, just nu gör jag det genom att säga eller skriva mjau istället för hej på telefon/smsRäcka ut tungan

Tacksam för svar och andra intressanta tankar¨kring detta......

• Svar på tråden Katt som sällskap till hunden?
  • Hundkär

tja varför inte tänk barapå att om hunden aldrig träffat katt förut så lär det flyga blomkrukor osv...

• Hundkär

och har ni fina möbler så måste ni tänka på att katter ofta klöser på sofforna,kan kissa på mattor så man får kasta bort dom osv...
    Men är ni helt överens om att skaffa katt så borde det ju gå.

• EttSkeppKommerLastat

Hej

Tack för svaret....vi är ju inte direkt överens...just nu i alla fall. Jag e själv väldigt kluven så det du skriver är ju saker som måste övervägas.....svåra beslut. Jag är också lite rädd för att en katt ska gå in på grannarnas gräsmatta och göra sina behov o.s.v....lär ju inte vara så populärt!

• lallis
    Svar på #3
    vi hade en hund som var drygt ett år när vi skaffade två katter. ibörjan ville inte katterna va nära hunden. de var rädda...det va första reaktionen från deras sida vilket inte ed så konstigt så det är nåt främmande.....det tog inte mer än en vecka innan de lekte och myste och nu e den ena katten bästismed voven här hemma. katten tvättar hunden, de leker och är underbara ihop. den anda katten går oxå jättebra ihop

jag tror inte det e nån fara alls....de måste bara vänja sig vid vaanda å de t gör de enligt mina erfarenheter väldigt fort....

underbart sällskap åt varandra
  • EttSkeppKommerLastat

Hej!

Det är just så som du beskriver jag hoppas att det sulle kunna bli....

Jag har ingen erfarenhet av katter, är det så att de flesta katter river på möbler? Kan man inte förhindra det genom att köpa klösbrädor m.m?

• LabLover

Våra två hundar och vår katt är jättegoa vänner så det kan bli hur bra som helst. Iaf den ena hunden tycker väldigt mycket om katten och han om henne. Den andra hunden lekte mycket med katten när hon var valp men är nu ganska ointresserad.

Av det du skrivit om din sambo skulle jag dock inte valt att skaffa en katt just nu. Djur ska man skaffa för att man vill ha dem, inte för att man blir övertalad.

♥ Underbara döttrar födda juni 2005 & mars 2008 ♥
  • Sommarkatten

våra två katter har börjat gå jättebra ihop med vår vuxna hund som vi köpte för ett par veckor sen. han tycker jättemycket om dom.
    och min morfar har en hund och en katt och dom är också jättebra sällskap till varandra.

I ♥ me
  • PixieApa

Eftersom du är lite tveksam tror jag inte att du ska skaffa katt nu. Men det är klart, du vet bäst själv.
    Vi tänkte inte på att katten skulle klösa på äkta mattor och skinnsoffan, haha. Nu är ju situationen som den är och det är bara att finna sig i det och ge upp alla tankar på nya dyra möbler och låta honom gå loss bäst han vill på de möbler vi har. =) Hur som helst, som sällskap till hunden är det jättebra. Vår hund mår verkligen mycket bättre sedan katten flyttade in och den glädjen är större än ångesten över möblerna!

• Akinna

hejsan svejsan

jag skaffa en kattunge för två veckor sen dels för att jag ville ha en och dels som ett sällskap för min vovve ..
    katten var rädd den första veckan nu börjar det lungna ner sej men min vovve vill ju leka med katten och hon använder sina tassar och det gillar ju inte katten .

men hoppas att hon lungnar ner sej med katten hehe ;-D

• EttSkeppKommerLastat

Hej

Tack för alla era inlägg.....det finns ju många fördelar och nackdelar med katt, (så är det ju med alla djur egentligen) gäller bara att komma på om fördelarna är större än nackdelarna. Vet inte riktigt om jag är redo för att ge en katt mina möbler Räcka ut tungan men vi får fundera på det här ett tag till. Värt att tillägga är att min sambo inte är så lättflörtad som jag trodde ha ha....

Tack än en gång för att ni delat med er!

Svar på tråden Katt som sällskap till hunden?