• Chaplin

KONDITOR?

Vill så gärna plugga till det, men vet inte vad det finns för utbildningar eller vart.
    Bor i Stockholm tillsammans med min familj så jag kan inte flytta till någon annan stad.
    Är det någon som vet nåt, skulle bli glad då!

• Svar på tråden KONDITOR?
  • hungran

Jag pluggade till Konditor/bagare på St:Görans gymnasium. Det var en vuxenutbildning och då ingick ämnen såsom svenska A Engelska A samt Matte A och förståss alla ämnen som hade med Konditori/bageri. Det var mycket praktiskt och jättekul. Arbetade ett par månade med det men upptäckte faktist redan under utbildningens gång att jag inte skulle arbeta som konditor/bagare i gramtiden. Ska plugga till socionom, men ångrar absolut inte att jag läste till konditor. Tre terminer var den på och därefter kunde man gå vidare till Enskede för att i ett år plugga vidare för att få gesälbrevet "jag gjorde det inte".

Jag vet inte om utbildningen finns kvar för vuxna men du kan ju ringa dit och fråga.

Lycka till

• Chaplin

Tack snälla för ditt svar, ska ringa dit och höra.
    Lycka till med plugget till socinom och att du trivs bättre med det!
    Ha en skön sommar!

• hungran

Tack,och ha en trevlig sommar du också!

• pucken

chaplin
    om du ringer och frågar, kan du inte berätta för mig om de har kvar utbildningen för vuxna? jag är också sugen på att bli konditor!

• Chaplin

Visst, ska ringa på måndag kanske finns nån kvar i skolan som kan svara.

• Vem vet

Det finns i södertälje tror jag.. Den ska vara för vuxna, min svägerska gick där hon tyckte den var jätte bra.
    Lycka till!

• Lioness

Hej, intressan tråd!
    Jag har åsså funderat på att bli konditor men blivit avskräck då de börjar så otroligt tidigt på mornarna, stämmer det? Någon som vet!?!

Finns det någon konditor-utbildning söderut i landet??

Lioness

• Karpet

Jag kommer från en familj full av bagare och konditorer, och ja de börjar alla jättetidigt. Min pappa som driver ett bageri börjar vi 1-tiden på morgonen, min farfar som också är delägare börjar vid 3-tiden, fast det är mest för att han är 81 år gammal och orkar inte lika mycket längre. Jag har tre kusiner som jobbar som konditor och de börjar vid 5-tiden för att vara något så när klara tills de öppnar vid 7.
    Det beror ju på var man jobbar, vissa konditorier öppnar ju inte förrän vid 10 så då börjar man ju senare antar jag.

• Vem vet

Svägerskan börjar halv sex.

• Lioness

Hrmm, klockan 01:00 på natten, lite väl tidigt... eller kanske man ska säga sent...

Utbildar jag mig till konditor får jag nog starta eget å ha öppet på eftermiddagen... *ler*

Lioness

• Karpet

Lioness

Jag tror att min pappa säkert är lite extrem när det gäller tiden. Det är ju så att han driver bageriet så han sätter alla degar osv då på natten innan de andra bagarna börjar vid tre tiden. Jag tror nog att det är viss skillnad mellan att vara bagare och konditor också, jag tror att en konditor börjar lite senare.
    Jag brukade jobba hos honnom på sommrarna och började då också vid tre men då var man ju klar vid 9-10 tiden på morgonen och kunde åka hem och sova i ett par timmar sedan hade man hela dagen fri åt att göra vad man ville. Det var superskönt på sommaren tyckte jag. Så det är inte bara dåligt med att börja tidigt.

• Chaplin

Kul att höra att det är fler som är intresserade av yrket.
    Har inte ringt ännu men ska....så mycket annat som är roligt så här på sommaren :))

Svar på tråden KONDITOR?