• sassus

Föda barn i Sverige när man är norsk medborgare...

Min bror och hans norska flickvän ska ha barn nu i november. Bror min pluggar i Sthlm, så tjejen ska flytta dit nu i september, så att de ska kunna bo där under hans studietid. Hon har en fast anställning i Norge, så hon kommer få föräldrapenning därifrån. Nu har de fått veta att hon måste skaffa ett svenskt personnummer för att få föda i Sverige, och hon är helt förtvivlad för hon tror att hon kommer förlora sitt norska medborgarskap, och därmed föräldrapenningen. Är det någon som vet hur det där fungerar? Blir hon automatiskt av med sitt norska medborgarskap då hon får ett svenskt personnummer? Eller behåller hon det? Kan man rent av ha två medborgarskap? Jag skulle så gärna vilja lugna henne...

• Svar på tråden Föda barn i Sverige när man är norsk medborgare...
  • smoothiz

nej man førlorar inte sitt medborgarskap.barnet kommer bli norsk medborgare också, min dotter blev automatiskt norsk medborgare eftersom jag ær det. (jag har INTE dubbelt medborgarskap). då jag fødde min dotter i sverige var hon inte svensk medborgare føre min sambo hade skrivit på papper om att han va pappan. barnet får alltid mammans medborgarskap! jag har fortfarande mitt norska medborgarskap, har inte svenskt, har personnr i både norge och sverige och min dotter ær dubbelmedborgare. eftersom det ær nordiska land ær det inga problem alls!

• smoothiz

ja just det jag fick svensk førældrapenning æven fast jag inte ær medborgare i sverige..inga problem då det ær inom EØS lænder som norge och sverige!

• smoothiz

jag kan aldrig i hela værlden tro att hon kommer førlora sin FP från norge! hon førlorar aabsolut inte medborgarskapet æven fast hon får svenskt personnr. man kan ha personnummer i både norge och sverige men bara ett medborgarskap.

• minimou

Jo, fast om hon ska få svenskt personnummer så måste hon väl skriva sig i Sverige och då förlorar hon antagligen den norska föräldrarpenningen, och får istället svensk lägsta nivå..?

• morgerda

Kolla upp det där med att skriva sig in i Sverige och føda här - man KAN førlora sin norska FP då. Det är väldigt trixiga regler med det där nämligen. Så kolla upp det noga.

Men norska medborgarskapet behåller hon ju.

Vi är svenskar i Norge, jag flyttade dit och førlorade min rätt till FP fr Sverige och fick jobba, jobba, jobba ihop norsk FP innan fødesel. Det är lite liknande regler fr Norge också - så kolla flera gånger om!

Har norskt personnummer men svenskt medborgarskap -medborgarskapet behåller man.

• SchumiFerrari

Men de kommer ju inte att neka henne att föda om hon kommer till sjukhus i sverige! Var ju en tyska som födde här i sverige i vintras. Hon var med mannen som åkt vasaloppet eller vad det nu var. Hon fick föda utan svenskt personummer

*Älskade Noa*
  • Einstein

Hur ska de kunna tvinga henne till detta? Ska de sätta henne på ett flyg till Norge när värkarna sätter igång då eller? Antagligen är det en kostnadsfråga som troligtvis kan lösas med någon försäkring. Hon måste ju troligtvis betala för sjukvården eftersom hon inte är svensk medborgare, men föda måste hon väl ändå få göra? hur skulle det annars gå för turister som får barn förtidigt och tvingas föda här?

• smoothiz

men hon ska ju bara bo tillfælligt i sverige eller? konstigt om man ska førlora det då... min mamma bodde tillfælligt i sverige hos mig då hon va sjuk i cancer och hon hade kvar sin sjukpenning iaf..men kanske bra att kolla upp noga ja...

• sassus

Tack så mkt för alla svar. De ska bo i Sverige ungefär 4 år. Hon ska behålla sin tjänst i Norge, men jobba från Sthlm (efter föräldraledigheten alltså). Precis som ni skriver är det ju konstigt att de skulle neka henne att föda, men samtidigt måste hon väl skriva in sig på nåt sjukhus (har aldrig fått barn så jag vet inte hur det där funkar ) Det som är konstigt är om hon helt plötsligt skulle bli av med sin föräldrapenning när hon har kvar sin tjänst tycker jag. Fast visst förstår jag om det är så... Undrar om det bästa inte är att inte göra nåt förrän värkarna sätter igång, och då åka till BB och föda. Eftersom hon ff ska jobba i Norge och bara bo i Sverige menar jag...

• smoothiz

ja det e precis det jag tænker, du næmde ju att hon fortfarande har kvar sin fasta anstællning och hon har ju jobbat upp sin fp genom detta..så hon borde ju ha sin fp från norge, min mamma hade sin sjukpænning kvar. (hon va fastanstælld och hade kvar sin stællning..) men sæg att hon kollar upp detta med trygdetaten så hon kan vara sæker. vore orimligt om hon førlorade detta som hon ju jobbat upp då hon har sitt jobb och sitt medborgarskap kvar. (vet ej hur det fungerar med dubbelt medborgarskap men man klarar sig utmærkt som norsk medborgare i sverige, jag har bott hær i øver 6 år och ær ænnu inte svensk, hehe...)

• Karolinas
    sassus skrev 2008-09-09 21:03:33 följande:
    Min bror och hans norska flickvän ska ha barn nu i november. Bror min pluggar i Sthlm, så tjejen ska flytta dit nu i september, så att de ska kunna bo där under hans studietid. Hon har en fast anställning i Norge, så hon kommer få föräldrapenning därifrån. Nu har de fått veta att hon måste skaffa ett svenskt personnummer för att få föda i Sverige, och hon är helt förtvivlad för hon tror att hon kommer förlora sitt norska medborgarskap, och därmed föräldrapenningen. Är det någon som vet hur det där fungerar? Blir hon automatiskt av med sitt norska medborgarskap då hon får ett svenskt personnummer? Eller behåller hon det? Kan man rent av ha två medborgarskap? Jag skulle så gärna vilja lugna henne...
    Hon blir inte av med sitt medborgarskap. Kan hon/han inte ta reda på sådant själva? Ett telfonsamtal på typ 1 minut hade räckt.
  • smoothiz
    Karolinas skrev 2008-09-13 14:50:48 följande:
    Hon blir inte av med sitt medborgarskap. Kan hon/han inte ta reda på sådant själva? Ett telfonsamtal på typ 1 minut hade räckt.
    det va inte bara det som va frågan...
  • Karolinas
    smoothiz skrev 2008-09-13 14:53:44 följande:
    det va inte bara det som va frågan...
    Nja, men nästan.
    Det verkar ju befängt att en massa anonyma människor på ett internetforum skall reda ut deras (inte ens trådstartarens) familjesituation.
  • sassus
    Karolinas skrev 2008-09-13 15:44:27 följande:
    Nja, men nästan. Det verkar ju befängt att en massa anonyma människor på ett internetforum skall reda ut deras (inte ens trådstartarens) familjesituation.
    Nej, grejen var väl den att hon var förkrossad för att de samtal hon hade gjort ledde till att de sa till henne att hon förmodligen inte skulle kunna få föräldrapenning från Norge... Kanske framgick inte det av mitt inlägg, jag vet inte... Såna här forum brukar dock fungera som en plats där man kan få del av andras erfarenheter i olika frågor, som ett komplement till annan fakta. Ibland vet ju inte ens myndigheterna vad som gäller... Nu verkar det ha löst sig iaf, då de t r o r att hon kommer få föräldrapenning från Norge. Så som sagt, de vet inte alltid vad som gäller... Men jag är iaf väldigt tacksam för de svar jag fick, för de bidrog till att jag kunde lugna henne innan hon fått tag på rätt myndighetsperson att tala med.
  • sassus
    Karolinas skrev 2008-09-13 14:50:48 följande:
    De samtal hon gjorde översteg en minut, med råge, och inte blev hon klokare av det
Svar på tråden Föda barn i Sverige när man är norsk medborgare...