• Göteborgstjej

Röd hals kan vara svamp!

En hel del diskussioner här går runt röda halsar och vad man ska göra åt detta. Tipsen har varit många. Potatismjöl, silonsalva, miniderm, asollösning osv,osv. Jag har testat ALLT och inget har hjälpt. Nu visar det sig att lilltjejen fått svamp av alla kräkningar!

Vill bara råda er som har barn med röda halsar som aldrig läker att kolla upp ordentligt så att ditt barn inte har svamp. En läkare kollade på Emilia igår och rekommenderade en salva som heter daktacort, svampdödande med kortison.

Jag frågade också på bvc om att ta potatismjöl på röda halsar, som så många här på fl har rekommenderat, och min bvc.sköterska varnade för detta och sa att det mycket lätt kan bli otäcka infektioner av potatismjöl som klumpar ihop sig på halsen. Ni andra gör självklart som ni vill, men jag använder nog inte potatismjöl mer.

• Svar på tråden Röd hals kan vara svamp!
  • Göteborgstjej

Förresten, ni som rekommenderar potatismjöl, vad har ni fått det ifrån?

• after eight

Min tjej har kräkts mycket sedan hon föddes och hon har haft svamp från och till. Nu var det länge sedan i och för sig, men vi fick också daktacort rekommenderat från BVC.

Tycker det är konstigt om folk börjar kleta på huskurer själva om de inte är säkra på vad det är. Vi har ju ett bra system med BVC i Sverige och då bör man ju utnyttja det och rådfråga dem som vet.

• Göteborgstjej

after eight: har daktacort varit bra? Har det hjälpt snabbt? Jag är ju rdd för att hon pillar sig på halsen och sen tar händerna i munnen, tror du det kan vara "farligt"?

Och, bra kommentar, kunde inte ha sagt det bättre själv!

• Forsen

Min son är väldigt väldigt röd och irriterad runt halsen sin.

Nu har jag bestämt mig- ska till BVC idag och kolla upp det!

• nadja

Bea hade också världens svampinfektion, både "uppe och nere". Såg verkligen förjävligt ut och vi fick inte veta var det var förrän vi frågade på barnsjukhuset. Där fick vi nåt ill-lila guck påpenslat som var JÄTTEeffektivt. Två penslingar, så var det över.
    Kommer inte ihåg vad det hette, men de hade det på bvc förr i tiden, men slutade med det för att det färgar av sig så kraftigt på kläder och allt.

De sa att man kunde ha pevaryl- eller cannesten-salva också (som vi vuxna har...), men vet inte om det gällde halsen med.

• Göteborgstjej

Jo pevaryl eller canesten är också svampdödande, men daktacort har kortison i sig också. Bvcsköterskan rekommenderade först canesten, men när läkaren tittade så ändrade hon till daktacort. Rekommenderas nog inte att prova om inte en läkare kollat på barnet kanske..

• Kicki1

Fick också Daktacort till sonens röda hals, skulle lägga på 2 ggr/dag i 1-2 veckor. Det gav med sig ganska omgående och efter en vecka syntes inget längre. Kanon.

• ahlcec

nadja - Ja, det illila gucket fick jag när jag hade torsk på mina stackars bröstvårtor. Det var sviinbra. Men till lilla junis rumpa fick vi fotsvampssalva.

• Mamin

Clara hade svamp både nertill och upptill, vi fick Cortimyk kräm utskriven och det blev bättre efter bara ett par dagar.

• Alvi

OT: Angående huskurer och att BVC enligt den som skrev det "vet bäst" - jag anser inte att BVC alltid och jämt vet bäst!

JAg har fått otaliga lappar med namn på olika salvor, krämer och droppar när min dotter har haft utslag eller varit förkyld, men motvallskäring som jag är så har jag sökt andra alternativ, och hittat passande saker, som är huskurer och "sånt" som har funkat precis lika bra!!

Vill INTE ge min dotter kortison exempelvis, hur lite det än är, jag vill försöka med det naturliga först - och det har fungerat.

• ahlcec

Sisu - Ja, det är sant att huskurer kan fungera precis lika bra som "riktig" medicin.
    Samtidigt kan en del husmorstips vara helt uppåt väggarna, och bvc är ju inte av ondo.

Sunt förnuft, och mer nyanserade bvc-tanter, det eftersöker jag.

• Bebbsen05

Emma har röd hals, men det är ingen svamp. Däremot så har hon nu pencilin (2:a gången på 1 månad) och en salva med cortison som heter Mildison. Hon började med den i onsdagskväll och redan är hon bättre.
    De tror att hon kan ha fått dessa utslag (hals och bakom örat) för att jag har en massa allergier. Blir hon inte bättre ska vi få en remiss till barnläkaren.

Tycker oxå man ska kolla upp innan man gör allt för mycket själv!

• Göteborgstjej

sisu: visst huskurer kan vara bra, men jag litar nog ganska mycket på "min" bvc-sköterska, och säger hon att något inte är bra (som potatismjölet), då litar jag på det. I mitt fall var det dock skönt att få bvc:s råd, hade aldrig kommit på själv att hon har svamp. Och (inte vet jag) men hade ditt barn haft min dotters problem och du hade fått rådet att använda en kortisonsalva, då tror jag att du hade lyssnat eller? Visst, kortison i tid och otid - inte bra, men nu känns det som ett bra tillfälle att använda det.

• blåögd

Bebbseb05 : Min bebis hade oxå röd hals och armhålor och bakom örat. Vi smorde med alla möjliga svampmedel och kortisonkrämer men sedan visade det sig att han behövde antibiotika. Det var bakterier som hade infekterat hans eksem.

• Göteborgstjej

blåögd: läkaren visste inte om min dotters röda hals var orsakad av bakterier. Vi ska testa Daktacort först för att se om det går bort.

• Norahs mamma

Jag jobbar på ett sjukhem och vi använder ofta potatismjöl under boobisarna på tanterna, i magveck å så istället för pevaryl-puder... Och det är "ordinerat" av sköterskorna och ibland läkarna...
    Men det gäller ju att tvätta ordentligt, torka NOGA och vara allmänt observant!!

• Forsen

Jag har nu varit på BVC och fick tid hos en läkare. Hon sa att han hade både eksem och svamp. Fick Pevaryl och Tavegyl (mot klådan). Hoppas hoppas det hjälper för stackarn! Sen när det har gett med sig så ska vi smörja på kortison igen.

Blåögd- vi har först provat med kortison, men det blev bara värre. Få se om Pevaryl hjälper annars kanske det är som hos din bebis. Bakterier.
    Är din bebis en "tjockis"? Min är nämligen det (mycket hudveck) + en dreggelbebis

/Anna

• Göteborgstjej

Weeeeeeeeeee!
    Vill bara säga, är ganska glad! Nu, efter 4 insmörjningar med daktacort är det röda på halsen nästan borta. Ni som använt daktacort, hur länge efter det synliga svampen försvann smörjde ni? På bipacksedeln till salvan (den är ju egentligen mot fotsvamp) står det att man ska fortsätta 2 veckor (!!) efter det att det gått bort! Men, kan det gälla för små bebisar också?! Är inte så sugen så att smörja kortisonsalva på henne hur länge som helst!

• Rose77

Ella har oxå svamp på halsen... men så fort vi slutar med daktacorten så kommer det tillbaka... men nu har d faktiskt blivit bättre, men både bvc och vi tror det är för värmen då d blir torrare. Hon har haft det nu i över 6 månader.. men d verkar iaf att ha blivit bättre nu

• blåögd

Forsen: Ja han är en riktig liten tjockis.

Svar på tråden Röd hals kan vara svamp!