• Sexymala

Slagmetall- Roomservice

Såg på roomeservice Klassiker idag då de var hos Anja i Monaco. Blev riktigt frälst i färgen hennes rum fick. Och även snöflingorna i silver
    kanal5.se/web/guest/roomservice/sas10&p_p_id=K5JOURNAL_VIEWER_INSTANCE_nFqP&_K5JOURNAL_VIEWER_INSTANCE_nFqP_struts_action=%2Fk5journal%2Fview&_K5JOURNAL_VIEWER_INSTANCE_nFqP_articleId=26143&_K5JOURNAL_VIEWER_INSTANCE_nFqP_groupId=1701&_K5JOURNAL_VIEWER_INSTANCE_nFqP_version=1.0

(Länken är enorm, kanske inte går, men kalan5.se och kicka dig fram till roomservice)

Ja i alla fall. Det såg inte svårt ut, men skall det vara någon ytbehandling på sedan? Om man har det på väggen? Eller fastrar det på limmet jättebra (man får ju tydlige nmed lim)? Hittade ett företag som säljer slagmetall: http://www.artistica.nu/default.asp?/lista2.asp?id=782~main

Vad tror ni annars om iden?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 22:03
    Ser ut som länken funka iaf! Ber om ursäkt för stavfelet i kanal5!! Tangenterna har sitt egna liv tror jag!

• Svar på tråden Slagmetall- Roomservice
  • Sexymala
    Pallas skrev 2008-09-09 22:08:55 följande:
    "Får att få en tåligare yta lacka med panellack." Står det på beskrivningen på kanal5.se.
    okej, dumt att jag inte läst. Klantigt..

Men någon som har egen erfarenhet av att ha jobbat med det? På vägg eller bara som dekoration på annat?!

Intersserad av allt, fastnade rejält för det!
  • Pallas

Tyvärr inte, men jag är klart intresserad. Tror man kan göra rejält fina grejer med det! Tänk att göra bakstycket på en snygg hylla, så att man ser glittret bakom sakerna man har där.

• Sexymala

Ja precis! Åh, det hade varit snyggt! Vet att det är otroligt tunt, men man verkar kunna få rätt mycket till en relativt låg peng!

• Limefrukt

Eftersom jag är kalligraf så håller jag på mycket med förgyllning i äkta bladguld. Klart att man först börjar med slagmetall, då den är så mycket billigare...
    Det är faktiskt inte så svårt att förgylla/försilvra med slagmetall. Viktigt är att väggen är helt slät. Sen behöver du ett speciellt klister som har en lång öppentid. I regel ska klistret torka från 15 minuter upp till max 2 timmar. Är du otålig och inte väntar angiven tid så får du ångra dig sedan... Du behöver även något att stryka fast det med. En mjuk rougeborste brukar fungera ganska bra. (det finns naturligtvis specialverktyg som är kanonbra, men de är ganska dyra).
    Slagmetall + lim köper du i konstnärsaffärer eller på t.ex. Panduro.
    Ska man lägga på silver (som på Roomservice) så ska man inte använda äkta bladsilver, då det snabbt oxiderar och blir mörkt. Slagmetall ser likadant ut, men är mycket billigare och naturligtvis oäkta.
    En liten bok med äkta bladguld brukar kosta mellan 300 och 400 kr, medan 1 frp slagmetall kanske går på 50 kr...

• Sexymala

Limegrön!
    Tack för bra utförlig info! Kanon att det går att göra så, och inte bara på roomservice

Då kanske de har koll på det på tex panduro, vad man behöver för lim och så... Sen, är det då slagmetall man skal leta efter? Heter det så, silvrets motsvarighet?

Det är ju heller inte sagt att det ska kosta mycket! Så slagmetall borde ju vara det ypperliga!

Tack!!

• Limefrukt

Panduro:
    244298 lim för metallblad 35 ml 46,00
    244295 metallblad silver 7 ark 49,50
    244296 metallblad guld 7 ark 49,50

Tänk på att om du har en sugande yta, t.ex. spackel, så kanske du behöver försegla den med lim först. Annars sjunker limmet in och inget fastnar....

Svar på tråden Slagmetall- Roomservice