• Ella Mia

Spackla och måla badrumsväv?

Planerar att måla om våra badrum. Det är en väv med ganska mycket struktur på väggarna. Det är dock en hel del hål i väggarna som jag behöver spackla igen.

Frågan är: hur får man det snyggt? Vill ju inte få ett helt slätt fält där det är spackel. Finns det någon teknik med vilken man kan efterlikna väven?

Någon som vet?

• Svar på tråden Spackla och måla badrumsväv?
  • Limefrukt

Du kanske kan spackla och trycka en bit väv mot det medan det fortfarande är blött?
    Glöm inte att använda våtrumsspackel...

• Becker

Hej!
    Du kan "stöppla" spacklet medans det är blött för att skapa struktur i det. Du trycker mjukt med en torr penselspets, flera korta rörelser mot spackelytan.
    Och som sagt, använd våtrumsspackel (blått).

• Ella Mia
    Limefrukt skrev 2008-09-12 14:29:02 följande:
    Du kanske kan spackla och trycka en bit väv mot det medan det fortfarande är blött?Glöm inte att använda våtrumsspackel...
    Det har jag faktiskt funderat på. Bara det att det är ingen vanlig rutig väv utan snarare prickig. Svårt att hitta samma kanske, men det spelar kanske inte så stor roll om det inte är exakt samma.
    Becker skrev 2008-09-12 14:37:54 följande:
    Hej!Du kan "stöppla" spacklet medans det är blött för att skapa struktur i det. Du trycker mjukt med en torr penselspets, flera korta rörelser mot spackelytan.Och som sagt, använd våtrumsspackel (blått).
    Menar du en tunn pensel med lite vass spets? Det skulle nog kunna funka. Eftersom väven har lite prickig struktur funderar jag på om det kan funka med en fuktig tops?
  • Flaxa1

Men om du trycker en bit av väven mot spacklet, så blir det väl fel mönster? Det som står ut på väggen, kommer ju bli intryckt i spackelfläckarna?

• vickitoria

Bättre att byta ut väven tror jag

• Pallas
    vickitoria skrev 2008-09-13 10:43:10 följande:
    Låter lite dyrt.
  • Ella Mia
    vickitoria skrev 2008-09-13 10:43:10 följande:
    Det vill jag inte. Ska budgetrenovera badrummen, genom att måla väggarna, lägga trätrall på golvet och köpa nya badrumsskåp m.m.
  • Ella Mia
    Flaxa1 skrev 2008-09-13 10:41:44 följande:
    Men om du trycker en bit av väven mot spacklet, så blir det väl fel mönster? Det som står ut på väggen, kommer ju bli intryckt i spackelfläckarna?
    Ja, helt perfekt blir det nog inte. Tror mer på att stöppla.
  • Pallas

Ella Mia: Eller så är du asengagerad och trycker ner en bit väv i cernitlera, bränner leran i ugnen och använder sedan den till att göra avtryck i spacklet.

• Ella Mia
    Pallas skrev 2008-09-14 22:45:15 följande:
    Ella Mia: Eller så är du asengagerad och trycker ner en bit väv i cernitlera, bränner leran i ugnen och använder sedan den till att göra avtryck i spacklet.
    Wow! Näe, de kommer inte att inträffa. Tror på stöppling med tops!
  • Becker

Menar du en tunn pensel med lite vass spets? Det skulle nog kunna funka. Eftersom väven har lite prickig struktur funderar jag på om det kan funka med en fuktig tops?Det funkar med vadsomhelst som lämnar en struktur. Lycka till.

Svar på tråden Spackla och måla badrumsväv?