• JessAnn

Född vecka 27

Hej! Finns det någon som har fått barn i vacka 27? Är det vanligt med men? Jag fick mitt andra barn i vecka 27+0. Han vägde 1080g, han andas själv och veka må bra, men vad jag har förstått kan det ändras snabbt. Snälla, någon som vet??

• Svar på tråden Född vecka 27
  • Boppi

Min son föddes v27+2. Han är nu 3 år och 9månader. Han är som vilken liten kille som helst! Mår jättebra och har utvecklats som han ska. Men självklart oroar man sig ibland, kollar så han hänger med osv. Men det gör man väl med ett barn född i normal tid också.
    Han vägde 1250g och var 38cm, han kom i kapp sina jämnåriga när han var runt året. Hade c-pap och låg på neo i 2 mån, fick lite infektioner men inget allvarligt. När vi åkte hem upptäcktes ett blåsljud på hjärtat men det har nu växt bort.
    Lycka till och fråga gärna om det är ngt du undrar!
    Kram!

• JessAnn

Ohh tack, känns skönt att höra, jag är så orolig så fort jag ska gå in i rummet på neo-avd att det ska vara någonting. Jag är i Lund så jag vet att de som jobbar här är otroligt duktiga men det känns ändå bättre att höra från dig att allt kan gå bra.
    Vad menas med cpap??

• Boppi

cpap är en sån slang som sitter över näsan som hjälper barnet att få ett tryck ner i lungorna och få extra syre. (hoppas jag förklart rätt nu.. det var ju ett tag sen)

Känner igen din oro, hoppas din älskling mår bra!
    Vet att det kan vara svårt att föreställa sig nu, men om några år så kommer du nästan ha glömt av hur jobbigt det var.

• Therese33

Jessann: Tycker inte du skall vara oroligt, jag fick också i v27 och han mår hur bra som helst nu, väger 8,5 kg! (är 6,5 mån korrigerat)

Svar på tråden Född vecka 27