• gfs

Vaknar varje natt vid kl 1 eller kl 3 någon mer i slutet på 4 mån

Hej tips mottages gärna! Jag har börjat vakna varje natt och kan inte somna om vilket är mycket frustrerande då man skall jobba dagen efter. Jag är precis i slutet på 4 månaden så det är inte magen som är i vägen bara hormonerna :) Något man kan göra för attt sova hela natten

• Svar på tråden Vaknar varje natt vid kl 1 eller kl 3 någon mer i slutet på 4 mån
  • Milletti

Jag har det precis likadant men brukar lyckas somna om efter 1-2 timmar. Miljoner tankar om allt möjligt och omöjligt som surrar i huvudet.. Tror att det är hormonerna som spökar =) Är nog inte så mycket att göra åt tyvärr.

• BrödernaBus

Samma här, är i v 21 och efter det nattliga toabesöket är det hopplöst att somna om. Det tar i regel 1-3 timmar och det är inte kul att kliva upp sen när klockan ringer :(

• ninaboel

Jag hade det så när jag gick med Hillevi förra året och det verkar vara samma denna gången... Inte så tokroligt. Minns att jag tog upp det med barnmorskan flera gånger förra graviditeten - hon bara log och sa att det var kroppen som försökte lära mig och sig att klara sig på lite sömn... Hmm *skrattar*

• Kristin28

Jag hade det så fram till vecka 22 ungefär, sen blev det bättre. Hoppas det blir bättre för er med! Det är ju lätt frustrerande!

• allakantralla

Har precis som du! Vaknar klockan 01 och klockan 03, måste kissa (kommer verkligen pyttelite...) och har svårt att somna om sedan. Tror att det är barnet som har värsta cirkusen för sig, den är ordentligt regelbunden med sina konster, och att urinblåsan blir irriterad av det.

Jag kör gångertabellerna, jag är rätt kass på dem, men inte skitkass, utan precis lagom dålig för att jag inte ska kunna tänka på något annat, men tillräckligt bra för att kunna slappna av. Det enda som funkar för mig!

• Esa

Är i v.17 och vaknar kl 24 och klockan 04.30 varje natt och måste upp och kissa. Ofta när jag vaknar vid 04.30 så ligger jag på rygg och har jätteont i ryggen eller njurarna. Antar att det bara kommer bli värre också (-:

• MariaLagom

Hej jag vaknar med mitt i natten och är klarvaken har varit så ett tag nu förut låg jag bara å väntade på att jag skulle somna om men sen gick jag ner o åt en fralla och drack mjölk det funkar bara för mig (vet att man skall undvika att äta mitt i natten) men jag blir så hemskt trött annars =)

• MariaLagom

OJ! funkar bra för mig skulle det visst stå

• Ankissen

Jag är bara i v. 10 och har vaknat minst en gång per natt sen några dagar innan jag testade plus. Det blir några veckor nu. Då måste jag kissa och ligger sen och vrider mig i sängen och kan inte sova. Detta trots att jag är dödstrött på kvällen innan det är dags för säng. Jag förstår det inte. Jag kan ju inte skylla på bebisen, så det måste vara hormonerna.

Mamma till världens sötaste Elliot
  • Esmaralda

ha, va kul att läsa, för så har det varit för migt senaste två veckorna... har aldrig haft problem med sömnen innan om man säger så =) men nu är dte supersvårt att somna om... trodde inte att det kunde höra ihop med graviditeten, men det kanske det har.. Är i v 17.

• polkaprick

är också i v 17 och vaknar ett par gånegr per natt. oftast mår jag illa och är kissnödig varje gång jag vaknar. det enda som funkar för mig är att gå upp, äta något och titta på TV en stund. efter typ 1 timme brukar jag va råtrött igen och somna direkt. tyvärr orkar jag inte alltid gå upp och det slutar oftast med att jag ligger vaken ett par timmar istället

mitt tips är alltså, gå upp och ät och gör något en stund

• Darla

Jag med, är i v 23 + 5, vaknar runt 04 och ligger sen vaken i en till två timmar. Brukar ge upp efter en halvtimme, tända lampan lite diskret och läsa ett tag, sen börjar jag gäspa och kan somna om. Det är jättejobbigt, är verkligen helt klarvaken då.

• första pyret

jajamensan. Kan ställa klockan efter mig. kl 1 och kl 4 måste jag gå upp.
    Blir snart galen, har en katt som MÅSTE sova på min kudde, hostar som en galnig på nätterna, och dessutom kisseriet. känns som om man aldrig får sova klart

• Mammie06

Här har ni en till som inte kan sova på nätterna,detta kisseri=/
    vaknar mellan 2 0 4 o kan inte somna om försöker lägga mej igen ihop om att få somna men iket! Mina fogar har börjat spöka o de i svanken o neråt gör så förbaskat ont då jag bara kan ligga på rygg för jag har börjat bli ganska stor om magen(v.26) o så irri. Hatar att jag inte an sova hela dagarna blir konstioga o jag med för den delen då man ska orka vara piggelin med min 2åring och på jobbet.

• Ingle
    ninaboel skrev 2008-09-10 19:32:32 följande:
    Jag hade det så när jag gick med Hillevi förra året och det verkar vara samma denna gången... Inte så tokroligt. Minns att jag tog upp det med barnmorskan flera gånger förra graviditeten - hon bara log och sa att det var kroppen som försökte lära mig och sig att klara sig på lite sömn... Hmm *skrattar*
    Jag är visserligen bara i v 15, men känner igen mig rejält. Jag brukar vakna fram emot 4-tiden och sedan är det i stort sett omöjligt att somna om. Men till skillnad från innan gravidieteten så klarar jag av jobbet i alla fall, och bm tyckte att det strålade om mig när vi var där i förra fredan. Så i mitt falla så får jag nog hålla med din bm, kroppen håller på att lära sig att klara sig med lite sömn, plus att somna när det finns tillfälle. Numera sover jag gärna en stund på em/tidiga kvällen, och det hände bara när jag var rejält sjuk tidigare.

Någon natt när jag kände att jag verkligen behövde få somna om så satte jag in en mugg med mjölk i mikron på väg till toaletten. Det och att maken var vaken och kliade mig på ryggen fick mig att slappna av och somna om efter ca 1 timme.
  • MrsCharlotte

Jag brukar dricka ganska mycket vatten en stund innan jag går och lägger mig, då vaknar jag "bara" vid 5-tiden, men har då också svårt att somna om. Tror inte att det är nåt vi blir av med tyvärr.. men det är ju psykiskt också, man MÅSTE somna om eftersom man ska jobba dagen efter, då somnar man ju aldrig. Läs världens tråkigaste bok, typ nån om bolagsformer eller kemibok

• MrsCharlotte

Jag menar alltså att jag dricker mycket vatten ett tag innan jag lägger mig för att kissa ordentligt innan jag somnar. Lät lite knäppt det jag skrev innan..

• SilverEmma

Här är en till! Har vaknat mycket på nätterna sedan v 10 tror jag, har inte sovit en hel natt sedan dess...

Nu vaknar jag oftast vid 01 och 04 & måste upp & kissa, sen somnar man ju inte om direkt heller...jag har "turen" att vara arbetslös (häda gärna bytt med vem som helst) så jag slipper gå upp tidigt, vilket är grymt skönt nu! Vaknar oftast igen vid halv sju när gubben kör till jobbet, går upp & käkar frukost, kissar igen sen sover jag et par timmar till!

Såg fram emot en sovmorgon tillsammans idag men självklart vaknar jag av grannen, som vanligt, och kunde inte somna om...

Svar på tråden Vaknar varje natt vid kl 1 eller kl 3 någon mer i slutet på 4 mån