• Solisrosis

har jag förstört pencillinkuren nu?

jag äter KÅVEPENIN 800 mg mot tandinfektion, och dessa ska man ta på fstande mage.. antingen 1 timma innan måltid eller 2 timmar efter..

och den första dagen så klarade inte min mage detta, utan jag blev jätteillamående och var tvungen att stoppa i mig någonting annars skulle jag nästan spy.

fast detta var bara första dagen.. har jag förstört någonting nu?

de senaste dagarna har jag inte ätit ngt, men dock druckot lite yoggi.. för jag måste helt enkelt, men det kan väl inte räknas som måltid???

help!

• Svar på tråden har jag förstört pencillinkuren nu?
  • Frezalo

Enligt läkaren kan man svälja ner tabletterna med yoghurt eller fil om magen inte riktigt klarar av de. Anledningen till det är att om magen inte är bra så tas inte medicinen upp så bra iom att man ofta kräks eller får diarré.

Jag har 0:- på kontot, men är världens rikaste människa!
  • 1891

Har för mej att man ej ska äta för att man kan få trög eller diarré mage, inte för att man pajjar kuren

• Frezalo
    Svar på #2
    Till oss sa de att det var för att kroppen tar upp penicillinet bättre om man tar det på fastande mage, dvs om man INTE är känslig då och får diarré/magont av att ta det på fastande mage.
    Min dotter åt Heracillin för en månad sen och hon var tvungen att ta all penicillin med yoghurt för att hon inte tål det så bra.
  • Solisrosis

men det står för "att medicnen skall verka ordentligt skall man vara fastande"...

jag tar 2 tabletter morgon och kväll, tillsammans blir dte 1600 mg per gång, det känns ganska starkt..
    men dte var bara första dagen jag åt typ en macka en kvart efter att jag tagit medcinen, annars skulle jag ändå spytt upp den..

nu har jag gjrot som så att om jag ska ta dem 2 timmar efter måltid, så försöker jag dricka lite yoghurt 1 timma innan jag ska ta pencillinen, för att ha ngt "Mjukt" i magen.
    men det kan väl ändå inte räknas som måltid??

• Frezalo
    Svar på #4
    Tycker du ska ringa till din läkare och höra, för till oss sa de som sagt att dotter SKULLE ta penicillinet ihop med yoghurt för att hon skulle undvika magont. Du kanske rent av behöver byta till en snällare penicillinsort? Kåvepenin är väl en av de starkare varianterna?
  • Solisrosis

ja, fgast nu har jag 2 dagar kvar att äta den, så det känns lite onödigt.
    fast tycker ni att jag bör vara orolig att infektionen inte är borta på riktigt?

• Frezalo
    Svar på #6

Finns ju alltid en risk att penicillinet inte tar på infektioner, men att det inte skulle ha gjort det bara för att du inte tagit det på fastande mage, är inte så troligt. Berätta för läkaren nästa gång du ska äta penicillin att du inte tål Kåvepenin, för det finns andra sorter som de hellre skriver ut om det är så.

• Solisrosis

jag blir bara så orolig..
    läste jordens skräckhistoria här på FL om en tjej som haft tandinfektion och hon hade ätit pencillin, kände sig bättre, men infektionen fanns tydligen kvar. hennes barn dog på förlossningen...

HUA!
    och då blir man ju nojjig.. TÄNK om min infektion inte gått bort ordentligt???

• Frezalo
    Svar på #8
    I sånt fall är det inte pga av dig utan för att penicillinet helt enkelt inte tagit på just den infektionen.

Oroa dig inte! Man läser så mycket skit och skräckhistorier på FL!
  • MacMillan

Jag har ätit pencillinkurer flertalet gånger men inte på fastande mage... antingen är det nåt nytt eller så har jag missat det. Hursomhelst så har det alltid verkat iaf. Tror knappast du behöver oroa dig, men om det känns jättejobbigt så be om ett återbesök, så de kan fastställa att infektionen är borts.
    Kom ihåg oxå att FL= Forum för Skräckhistorier. Helt makalöst vad man kan läsa här, tror dock kanske att det inte alltid är riktigt som det verkar. Tänk Aftonbladet -man får ta en del saker med en nypa salt. Man ska inte tro allt man läser. Hoppas det ordnar sig för dig nu så du inte behöver gå och vara orolig.

• Solisrosis

ja, ajg väntar poå att bli kallas till SÖS... vilket kmr ske typ nästa vecka, så då ska de röntga tanden, så då bör de se om infektionen är borta eller inte..

men du skulle inte vara orolig om du var jag?

MacMillan skrev 2008-09-10 10:09:10 följande:
    Jag har ätit pencillinkurer flertalet gånger men inte på fastande mage... antingen är det nåt nytt eller så har jag missat det. Hursomhelst så har det alltid verkat iaf. Tror knappast du behöver oroa dig, men om det känns jättejobbigt så be om ett återbesök, så de kan fastställa att infektionen är borts.Kom ihåg oxå att FL= Forum för Skräckhistorier. Helt makalöst vad man kan läsa här, tror dock kanske att det inte alltid är riktigt som det verkar. Tänk Aftonbladet -man får ta en del saker med en nypa salt. Man ska inte tro allt man läser. Hoppas det ordnar sig för dig nu så du inte behöver gå och vara orolig.
Svar på tråden har jag förstört pencillinkuren nu?