• Min högsta önskan

Potatis-och köttfärsgratäng

Jag tänkte göra potatis-och köttfärsgratäng idag.
    Problemet är att när jag gjort det tidigare, så blir den antingen torr eller väldigt vattnig.

Någon som har ett bra recept på en riktigt krämig och god gratäng??

Tack på förhand!

• Svar på tråden Potatis-och köttfärsgratäng
  • sallybuse

Här är ett tips på god kättfärsgratäng med potatis.Gör en vanlig köttfärssås.Skiva potatis och lägg dom på.Och salta mellan varje varv.Överst potatis.Häll på 3 dl vispgraädde.Blir godats med visp.Sätt in den i ugnen i ca 45.min.Prova du och de vad du tycker.

• Snorkis

Hoppar in och fråga hur tunna skivor ska potatisen vara? Supertunna...eller?

• sallybuse

Ja dom behöver inte vara så tunna.Men inte för tjocka heller för då tar de nog längre tid.

• sallybuse

Provade du att göra potatis och köttfärsgratäng till middag i dag.Blev de i så fall bra.

• Min högsta önskan

Jag provade ditt förslag! Nästan..
    Hade tyvärr ingen vispgrädde hemma, och det ösregnade, så jag hade ingen större lust att bylta på sonen och gå till affären..
    Så jag tog vanlig 15% matlagningsgrädde istället.
    Men det blev faktiskt jättegott!! (fast jag misstänker att vispgrädde hade varit ännu mer mumsigt! )
    Tom sambon var förvånad (och glad!!) över att jag för en gång skull lyckats med gratängen!

Så tack ska du ha!

• sallybuse

Ja du varsego.De är jätte gott.Vi gör de ibland här hemma i Skåne.Och min familj tycker de är jätte gott.Jag vill gärna ha vispgrädde till alla sorts gratänger blir mycket godare.Så nästa gång du ska göra de så hoppas jag att de inte regnar.

Svar på tråden Potatis-och köttfärsgratäng