• älskarlivet81

Vilken grekisk ö??

Jag och min sambo ska till Grekland nästa sommar hade vi tänkt. Vi har redan börjat fundera vart vi ska.

Just nu är vi mest inne på Lesbos, men det finns ju mängder av härliga öar!
    Vi vill inte bara ha sol och bad utan vill kunna åka runt och titta på saker, åka på spännande utflykter etc.

Festöar lockar oss inte heller..

Jag har varit på Kreta 2 ggr, och den ön tänker vi oss att dit kan vi åka även den dagen vi får barn, så dit vill vi nog inte i sommar. Jag har även varit på Kalymnos, men inte heller dit vill jag igen.

• Svar på tråden Vilken grekisk ö??
  • Fru KM

Jag gillar Korfu och Zakynthos, underbara öar.

• älskarlivet81

Men finns det något att göra där förutom att sola och bada?

• Mosaik

på zakynthos kan man åka ut till de blå grottorna, kolla på havssköldpaddorna, stora som hus sen vet jag inte om de fanns så mycke mer än det att göra förståss

• pellepluttskrutt

karpathos, kefalonia, skiathos, skopelos!

• älskarlivet81

Vad finns där att göra på de öarna förutom att sola och bada?

lillåslund skrev 2008-09-10 10:50:20 följande:
    karpathos, kefalonia, skiathos, skopelos!
  • pellepluttskrutt

gå in på kalimera och titta. Där har du hur mycket info som helst om deom flesta grekiska öarna.

På karpathos finns det otroligt mycket att se!

• älskarlivet81

Som vad? vad gjorde ni på öarna?

lillåslund skrev 2008-09-10 10:53:34 följande:
    gå in på kalimera och titta. Där har du hur mycket info som helst om deom flesta grekiska öarna.På karpathos finns det otroligt mycket att se!
  • sweetpea

älskarlivet81: Vi har ju redan pratat om Lesbos, som jag verkligen gillar, men en liten båtluff kanske vore något för er?

På två veckor hinner ni t.ex. med Santorini-Naxos-en till ö i Kykladerna. Santorini bjuder ju på mycket att se, men inte så bra bad. Naxos är en ö med fantastiska bad och många levande byar. Som tredje ö kan ni välja en mindre, som t.ex. Amorgos med sitt fantastiska landskap, eller någon annan - det finns ju massor! Folegandros, Anafi, Donoussa - massor!

Jag har rest mycket i Grekland, och om jag var tvungen att välja en ö att stanna på i två veckor skulle jag välja Naxos. Det är verkligen en perfekt kombo-ö om man är ute efter lite av varje.

• älskarlivet81

Båtluff hade varit häftigt men det är nog nite riktigt jag.. Jag blir lätt sjösjuk och vill inte bo på vilka pensionat/hotell som helst och så..

Ska kanske kolla på Naxos också då..

• sweetpea

Okej! Men kom ihåg att du ju lätt kan boka en kombo med resebolaget också - en vecka på en ö och en vecka på en annan. Då kan vet du precis vilka hotell du hamnar på. Båtresorna blir ju värre med, men med en sjösjuketablett kanske det skulle gå bra, ändå.

Vill du inte åka båt alls får du ju hålla dig på de öar där det finns flygplats - och då minskar ju urvalet. Men kolla på Samos, det kanske skulle passa er! Inte så mycket historiskt sevärt, förstås, men en stor ö med många byar och städer.

Annars kan ni kombinera en vecka i Parga på fastlandet (gott om utflyktsmöjligheter - floden Styx, klostren i Meteora, mm) med en vecka på Lefkas. Dit går det en bro!

=)

• älskarlivet81

Nej att åka båt från en ö till en annan fungerar, men inte att båtluffa i två veckor tror jag..

Just nu lutar det nog åt Lesbos..

• filos

Karpathos och Skopelos är mina favoriter!!! Båda öarna har fantastisk natur, rent vatten, god mat, genuin atmosfär. Äkta Grekland verkligen. I Skopelos stads smala gränder kan man gå runt hur länge som helst och bara titta på allt vackert som finns runtomkring. Även Karpathos stad är rätt mysig. Tycker du om att vandra så passar dessa öar bra för det. Hyr bil några dagar och njut av små byarna, härliga vyer,fina stränder, alla dofter m.m. Det finns olika sorts båtutflykter, dykning, snorkling, besök till närliggande öar(t.ex. marinparken på Alonisos från Skopelos). Åker du till Karpathos så ska man absolut inte missa byn Olympos (finns både organiserade och icke-organiserade dagsutflykter dit). Bouzuki-klubb finns alla fall på Skopelos. En äkta bouzuki ska man vara med om. Stämningen når sin topp vid 5-tiden på morgonen och det är bara sååå häftigt!!! Och lite ska man väl "bara vara" också...Ligga på stranden och sola...mmmm

Svar på tråden Vilken grekisk ö??