• promenadflickan

kiropraktor under graviditet?

hej..har hört talas om att det inte är bra att gå till en kiropraktor när man är gravid. Jag är bara i v.7 tror ni det kan vara farligt att gå då?
    Skulle verkligen behöva för jag har jätteont i ryggen...

tacksam för snabba svar

• Svar på tråden kiropraktor under graviditet?
  • JenTravel

ring och hör med din bm el. kiropraktor. Man ska ju undvika massage de första 3 månaderna och även efter 6,e månaden, så jag tror inte det är så bra med kiropraktor nu, för de knäcker ju verkligen i kroppen och vrider och drar, de kan ju lätt komma åt nån nerv så du får missfall.
    Jag har haft prob. med min nacke och velat gå till kiropraktor el. massör, men inte gjort det.
    Så jag skulle råda dig att vänta om du kan.

• promenadflickan

ok..tack för svaret!

• Mamma 80

Bara en liten anmärkning, man kan väl ändå i nte få missfall för att en kiropraktor kommer åt en nerv, eller???

• solobad

Hej!
    jag var till kiropraktor när jag var i v 7 och det var inga problem. Jag talade om det för min kiropraktor först dock och hon sa att den behandling jag skulle få inte riskerade min graviditet.
    MEN som alltid ska man ju göra det som känns bäst för en själv och det som funkade bra för mig behöver ju inte funka lika bra för andra...

\ solobad

• Hybr1d

Skönt att någon tar upp detta Har också undrat! Har tid hos kiropraktorn snart (eller snart och snart - om ett tag) väntar bara på att hans sekreterare ska ringa. Ska fråga vad dom tycker.

• butterfly0725

hej! jag var till min kiropraktor tills jag var i vecka8 eller 9. han sa att det inte var något farligt men min BM sa att det är bättre att inte röra så mycket på ryggen och bäckenet (jag har scoliosis, men inte jätte besvärlig)....jag tänker gå dit igen efter forlossningen.

• FruD

Hej,
    Jag gick hos min kiropraktor hela förra graviditeten. Det gick jättebra! Hon fokuserade på nacke och skulderbladspartiet. Man ska hoppa över justeringar i bäckenområdet då det är känsligt under graviditetens gång. Jag har även gått denna gång utan som helst problem.

Se bara till att kiropraktorn vet att du är gravid.

Fru D

• SJu2

Hej hej,

senast jag var hos min kiropraktor sa han (apropå att jag var nygift) "Du är inte gravid? Om du blir det måste du säga till." Så man kan säkert gå, precis som Fru D säger, bara man berättar innan behandlingen.

/S

• Karenina72

Jag har olika långa ben, vilket är en följd av ett skevt bäcken. Går hos en kiropraktor regelbundet som "drar mig rätt" och som göra att jag (tillfälligt) upphör med att vara låghalt. Det skiljer ca 2-3 cm i benlängd när det är som värst.

Känner mig väldigt orolig för hur det här med graviditeten ska påverka bäckenet. Någon som har liknande erfarenheter?

Svar på tråden kiropraktor under graviditet?