• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du låta ditt barn använda kniv?
  • älskarlivet81

Beror väl på hur gammalt barnet (just ang det här med kniv, låta mitt barn köra bilen eller så, no way).. Jag började använda täljkniv när jag var 7 år eller något, när jag var med i Friluftsfrämjandet.. Men vi fick ju också lära oss regler för hur man skulle göra, sitta ner, tälja emot sig etc.

• Sencha

Det beror ju på hur gammalt barnet är.
    Men ja, när jag känner att de är tillräckligt mogna. Så jag röstar ja.

Men inte bilen

Jag är en av alla dom som varit barn men sen glömt bort den färdigheten [LW]
  • Michisen

Ja.
    Jag växte upp på en gård på landet och täljde under uppsikt av mina föräldrar redan som fyra, femåring.
    Var sedan med i scouterna från sjuårsåldern och fick lära mig ännu mer knivvett och hur man använder täljkniv.
    Bara man har fingerfärdigheten för att använda den och är mogen nog i huvudet för att förstå att man inte skär någon annan (vilket i och för sig verkar dröja långt upp i vuxen ålder för många) så ser jag inte några problem med att låta mina barn få använda täljkniv sen när de är stora nog för det.

• Sencha

Likaså kommer nog store sonen ganska snart att få prova att såga.

Jag är en av alla dom som varit barn men sen glömt bort den färdigheten [LW]
  • Caranlachiel

Japp, jag använde själv kniv när jag var liten för att tälja. Och se på Emil!

Nä det är klart att det finns gränser, men de måste få upptäcka farorna själva istället för att hela tiden bli itutade vad som är och inte är farligt.

Vecka 13 - and counting!
  • hannahlilla

Vi fick tälja pinnar och sånt när jag var 7 år, då skärde jag nästan av mig tummen :P Men jag dog ju inte iaf. Så ja, under uppsikt skulle jag nog låta min dotter göra det runt den åldern.
    Men jag skulle personligen bli förbannad om min dotter råkade ut för det jag gjorde när jag täljde. De vuxna höll inte så stor koll på oss och visade oss inte ordentligt hur vi skulle hålla pinnen osv och det resulterade i att två barn plus jag skärde oss ganska djupt. Lite onödigt tyckte jag.

Men jag kan hålla med om att barn ska få prova saker som kanske anses farliga. Men då alltid under uppsikt av vuxna.

• hannahlilla
    hannahlilla skrev 2008-09-10 11:09:24 följande:
    Vi fick tälja pinnar och sånt när jag var 7 år, då skärde jag nästan av mig tummen :P Men jag dog ju inte iaf. Så ja, under uppsikt skulle jag nog låta min dotter göra det runt den åldern.Men jag skulle personligen bli förbannad om min dotter råkade ut för det jag gjorde när jag täljde. De vuxna höll inte så stor koll på oss och visade oss inte ordentligt hur vi skulle hålla pinnen osv och det resulterade i att två barn plus jag skärde oss ganska djupt. Lite onödigt tyckte jag.Men jag kan hålla med om att barn ska få prova saker som kanske anses farliga. Men då alltid under uppsikt av vuxna.
    Kanske ska tillägga att det var med skolan :)
  • Jennjen

Köra bilen får de göra när de har åldern inne för att övningsköra.

Lära sig hantera en kniv ser jag som positivt, då lär sig barnet hur det ska göra för att undvika skador och även hur farlig en kniv kan vara.

Min snart 5åring fick lära sig tälja med morakniv i sommras, att man alltid ska sitta ned innan man tar ur kniven ur skidan, tälja åt rätt håll. Han får även hjälpa oss i köket, skära tomat, gurka...under uppsikt

Han vet även hur man gör upp en eld utan risk för spridning ect.
    jag var barnsligt förtjust i eld när jag var liten, snodde tändstickor och gjorde brasor ute i skogen...totalt livsfarligt men det fattade ju inte jag eftersom jag aldrig fått lära mig respekten för eld eller några farliga saker uth

Svar på tråden Skulle du låta ditt barn använda kniv?