• blinkers

Ångrar namnet! Hjälp

Efter flera diskussioner med min man kom vi fram till att Isak var ett bra namn. Inte för udda och inte för vanligt .... alltså LAGOM...
    Men nu är det så, att ju längre tiden går och ju mer jag lär känna vår son så inser jag att han är verkligen inte nån Isak. Han är 2 ½ mån gammal och har hetat Isak i ca 2 mån och namnen är sedan länge inskickade till folkbokföringen...
    Då undrar jag 1. Är det jättesvårt att byta namn (de andra förnamnen duger inte heller utan
    vi måste isåfall byta "Isak" mot ett helt nytt namn)?
    2. Har någon hört talas om nån som gjort så förut?
    3. Ska jag lita på vad jag tycker eller kommer det gå över efter ett halvår?

Tacksam för flera svar!

• Svar på tråden Ångrar namnet! Hjälp
  • Tant Green

Jag är ganska säker på att man bara får byta förnamn en gång i livet. Och om det är så, så tycker jag att det vore bättre om ni lät honom själv välja när har blir stor om han vill byta namn. Han kanske tycker Isak är jättebra Om han inte gillar det ni byter till nu så har han aldrig någon chans att ändra på det...

• Älvis

har du ett annat namn som du känner att du vill kalla honom istället? Hör efter med myndigheterna, det borde absolut inte vara några problem, efternamn är nog svårare.

• Maja Gräddnos

Min kusins lilla dotter har två namn, hon kallades först för det ena men efter ett par månader tyckte de inte det kändes rätt alls utan bytte till det andra. Nu är hon 17 år och hon ÄR verkligen sitt namn! Så byt ni till något som känns hel-rätt.

(Hur många byter förresten sitt förnamn i vuxen ålder? Barnets identitet kommer ju att ligga i det föräldrarna kallar det)

• Lilla K

Det är bara att ladda ner en namnändringsblankett från Skatteverkets hemsida och byta. Första gången man byter gör man ändringen hos Skv, vill man byta fler gånger så är det PRV man vänder sig till!

• Alvi

Man får byta förnamn en gång, de andra gångerna måste man betala. Tror jag...

• blinkers

Vi vet inte riktigt men vi kommer iallafall tänka på det en längre tid...
    Nåt lite speciellt, men inte svårstavat och han ska inte behöva upprepa det för att ingen känner igen det.

• Lilla K

Antar att du puffar för du vill ha svar på alla frågorna:

1: Nej det är jätteenkelt att byta namn, se tidigare inlägg.
    2: Ja, jag har hört talats om det, har själv ändrat (lagt till) andranamn på vår dotter...
    3: Har du känt på namnet i 2 månader och ni tycker att det känns fel, så tror jag inte att det kommer gå över!

• Minname

jag bytte namn när jag var 18 första gången är gratis nästa kostar!!!

Tror du ska byta om det inte känns rätt. Jag tycker det är sååå underbart när jag säger hedda för det är såååååå rätt!!!

=) så ska det ju kännas!

• seadwarf

Kikade in på bilden ;p.. och jag tycker spontant att han ser ut som en Daniel.. hehe.. vad jag nu fick det ifrån.. eller om ni vill ha nå lite mer ovanligt, så varför inte Dante? ni får väl klura lite till.. söt han är!

vår son heter Isak i andranamn.. det känns rätt! Hampus Isak Jonathan.

Lycka till med namnvalet! Kram.

• Bettiz

Förresten, skrev i din gästbok, kom på ett annat fint namn: Leo!!!

• Prinzess

Jag har fortfarande svårt att vänja mig vid att dottern heter Tindra och hon är 4,5 månad.
    Inte så ofta man kallar dom vid namn när dom är så små. Blir oftast hjärtat, älskling, gumman...osv. Men det ger med sig hoppas jag

Men vad skönt för dig blinkers att det är enkelt att byta då

• Lamilla

Jag tycker att det forsta valet ar det basta. Han kanske kommer att "vaxa till sig" i namnet. Kanske han ar en Isak innerst inne men det tar en tid innan "isaksfasonerna" ger sig till kanna? Maya var mitt val innan ens min dotter var fodd. Nar hon val lag i min famn kandes hon inte som en "Maya". Efter kanske 6 manader skulle jag inte tanka mig ett annat namn an just Maya. Weird? Kanske, livet ar ganska sa konstigt ibland

• Lamilla

Lilla K?! Din Norrlandsholk, kom tillbaka annars sa....sa.... satter jag fyr pa din Helly H! (

• lillsmurfen

Åh det är sååå svårt detta med namn tycker jag. Vi hade jätteproblem oxå. Vi visste inte om Robin verkligen var en Robin. Det tog lååång tid för mej innan jag kunde kalla honom för Robin. Det var helatiden "mammasgos" "mammas killeville" osv. Men sen gick det upp för mej att joooo han var en Robin. Men det tog säkert ca 2mån. Nu finns det inget tvivel längre, han är 17mån och en riktig Robin
    Känner du att din son inte är en Isak så är det inte svårt att byta ännu. Vet att jag läste att man lätt kan byta inom en viss tid.

• lillsmurfen

Ett litet tillägg. Min syster utbrast när jag började kalla honom för Robin, ÄNTLIGEN kallar du honom för sitt namn, jag trodde du var helt knäpp.
    Hmmm det tog nog mer än 2månader..........

• nennie81

min kollege ändrade namnet på sin dotter efter sex månader eftersom det första namnet kändes helt fel. Nu några år senare är hon jättenöjd och glad över att hon stod på sig och bytte namn (trots omgivningens reaktioner)

Lycka till hur du än väljer att göra!

Svar på tråden Ångrar namnet! Hjälp