Erfarenhet av Montessori?
Jag vill höra alla era för- och nackdelar när det gäller Montessoriförskola! Funderar på att sätta min flicka i kö till nästa höst nämligen.
Jag vill höra alla era för- och nackdelar när det gäller Montessoriförskola! Funderar på att sätta min flicka i kö till nästa höst nämligen.
Vi har en dotter som är 3 år och som går på montessori-fs.
Vi trivs väldigt bra med det och min man och jag känner att vår dotter blir sedd vilket jag inte kände när det gällde andra fs vi var och tittade på.
Detta är en privat fs med god ekenomi, hög personaltäthet och små barngrupper.
Det är väldigt lugnt ocg fridfullt inomhus då man springer och stojar utomhus.
Allt är på barnens nivå och för de små som ännu inte kan prata finns det pekkort.
Personalen fokuserar mycket på barnens behov som individer och hjälper barnen till att hjälpa sig själva.
Man avbryter inte barnen i dess arbete utan ex fruktstunder sker löpande.
Jag kan inte komma på något negativt med denna verksamhet mer än människors förutfattade meningar.
Jag rekommenderar denna pedagogik varmt.
Toppen Det är den känslan jag också fått
Fler åsikter? Negativt/positivt, allt!
Jag har tvärt om väldigt dåliga erfarenheter sen jag jobbade på en montessoriförskola. Jag kände inte alls att det stämde med mina värderingar så jag slutade arbeta där efter 8 mån.
Barnens fantasi blev kvävd. De fick inte leka som de ville utan var tvugna att sitta på sin matta och "arbeta" med uppgifterna. Detta gällde även småbarnsgruppen. T.ex. De fick inte bygga ett garage av lego till bilarna, för det var olika arbetsuppgifter och man fick inte blanda.
Eller man fick inte ha spadarna och paddla med i lekbåten på gården. För spadarna hörde till sandlådan. Helt idiotiskt resonemang tycker jag.
Dessutom var det så otroligt viktigt att inte störa barnen i deras "arbete". Så föräldrarna fick inte komma in i lokalen under "arbetstid". Ringde någon föräldrer under förmiddagen. Så fick vi inte svara.
Jag vet att detta förmodligen är ett extremfall av montessori. Men jag blev avskräckt. Jag tänker aldrig sätta mitt barn på en sån förskola.
ElinC- Verkar ha varit en dålig förskola som faktiskt inte hade någon egentlig koll på Montessoripedagogiken!
Mina tre barn har alla gått/går på en rätt "strikt" Montessoriförskola och vi är otroligt nöjda med pedagogiken. För oss föräldrar känns den helt rätt och vi tycker om de värderingar den ger våra barn.
Till TS, läs på om pedagogiken och be om att få komma på besök. Och precis som när det gäller kommunala förskolor finns det både bra och dåliga Montessoriförskolor. Men gillar ni pedagogiken så leta reda på en bra Montessoriförskola för bättre än så blir det knappast
Håller med valmar att om man hittar en BRA montessori så kan det inte bli bättre, enligt mig.
ElinC: Verkar som sagt var vara ett dåkigt ex precis som många kommunala fs brister (skulle tex själv aldrig välja en kommunal fs till vår dotter). Känner inte igen mig i något av det du beskriver mer än att vi föräldrar inte får hämta mitt i mellis för att detta stör och upprör de barn vars föräldrar inte har kommit.
TS: Gör besök på alla de skolor ni tittar på och gå efter magkänslan om det så är kommunalt eller montessori.
petsod: Det var inte det jag skrev. Under mellis fick de komma. Men inte under fm när "arbetstiden" var. Då skulle alla barn sitta på sina mattor. Och föräldrarna fick inte komma in en stund när de tex skulle lämna sent. Och lämna efter 9 var katastrof. Då fick föräldrarna arga blicken av förskoläraren för att de störde dagsordningen.
Montessri utvecklades från början för utvecklingsstörda barn. Sedan har detta överförts till normalbegåvade. Jag kan tänka mig att det är en jättebra pedagogik för barn med autism tex. Men inte för barn med en hyfsat utvecklad fantasi. Inte den jag jobbade på i allafall. Har hört flera exempel på knepiga montessori. Här där jag bor nu. Är det bara en av fyra som är vettig och det är för att de inte håller så hårt på pedagogiken.
Intressant!
Vad konkret skiljer sig Montessori från "vanlig" förskola?
Såvitt jag förstått det så får barnen utvecklas och göra saker i sin egen takt så länge vissa saker uppnås. Har jag rätt?
little squirrel skrev 2008-09-10 18:19:33 följande:
Inte m det egenansvaret barnet får genom att lägga upp planeringen själva...
Jag gick i montessoriskola från jag var 6 tills jag var 9 år.. Jag har MYCKET goda minnen och längtade mycket tillbaks när vi flyttade och jag började vanlig skola. Jag var också VÄLDIGT mycket före dom andra i min nya vanliga skola. Läraren(en gnetig kärring;)) sa t.o.m med att det var dumt att jag låg så mycket före dom andra intelektuellt i klassen för jag gjorde ju klart den "lätta" matteboken på ett kick! Sen när tiden gick så låg jag i samma takt som dom andra.. Ibland undrar jag hur det hade vart om jag gick kvar i montessori skolan. Kommer aldrig glömma mina underbara lärare (Anneli & Anette) heller=)=)
Min dotter ska verkligen få börja montessoriskola när hon blir lite större!
Så starka minnen har jag inte äns från den vanliga skolan som jag gick i i 6 år(9-15). Montessoriskolan gick jag i i 3 år(6-9) och har jätte starka(bra) minnen därifrån!
Jag tror man blir mer "sedd" och får mer beröm(vad jag minns) på dessa skolor. Det gör att man vill visa sitt bästa och får bättre självförtroende.
jo på en av våra vänners barns förskola (montessori) har inte barnen på sig blöja efter 1 1/2 års ålder = dom blir blöjfria lite snabbare i allmänhet.