• Winglur

Har hunden hemorrojder?!

Hej.
    Jag får panik här hemma snart.
    Min älskade lilla hund kliar sig i rumpan "heeela" tiden...
    Slickar och gnider mot soffan. Å jag tycker så jäkla synd om honom.

Har han fått rojjdisar? Kan hundar få det?
    Lr är det nåt annat? Ska jag ta han till veterinären?

Otroligt tacksam för svar.

• Svar på tråden Har hunden hemorrojder?!
  • Gyllan

Hundar kan få problem med analsäckarna, skulle snarare tro att det är det.

Ta honom till veterinären snarast.

• Winglur

Jo min andra hund fick det för ett par år sedan.
    Fast han beter sig inte alls likadant. Men det är klart att det vet man ju inte...

• aktuelle
    Winglur skrev 2008-09-10 12:24:41 följande:
    Jo min andra hund fick det för ett par år sedan.Fast han beter sig inte alls likadant. Men det är klart att det vet man ju inte...
    det är nog olika hur de beteer sig, min vovve var inte alls märkbart besvärad och helt plötsligt hade analsäcken spräckts för att hon inte hade tömt den så vi fick åka och spola hos veterinär.
  • Winglur
    aktuelle skrev 2008-09-10 12:30:38 följande:
    det är nog olika hur de beteer sig, min vovve var inte alls märkbart besvärad och helt plötsligt hade analsäcken spräckts för att hon inte hade tömt den så vi fick åka och spola hos veterinär.
    Jo det är sant. Men jag minns inte vad det är för fel när dom får det.
    Alltså, varför spricker säcken? För det gjorde det på min andra hund...
  • aktuelle

De ska ju vanligtvis tömma säckarna när de bajsar, men ibland kan de typ bli igentäppta så de inte kan tömma och då måste de få hjälp att tömma annars spricker de tillslut. Jag märkte som sagt aldrig att hon var besvärad, hon fattade nog inte själv heller.

Winglur skrev 2008-09-10 12:33:06 följande:
    Jo det är sant. Men jag minns inte vad det är för fel när dom får det.Alltså, varför spricker säcken? För det gjorde det på min andra hund...
  • Winglur
    aktuelle skrev 2008-09-10 12:34:50 följande:
    De ska ju vanligtvis tömma säckarna när de bajsar, men ibland kan de typ bli igentäppta så de inte kan tömma och då måste de få hjälp att tömma annars spricker de tillslut. Jag märkte som sagt aldrig att hon var besvärad, hon fattade nog inte själv heller.
    Ok. Men visst kan dom bajsa ändå? Även om det är säckarna som är problemet?
    Jag tänker om man kan märka det så, att dom inte bajsar...
  • Lolagumman

hundar kan inte få hemorrojder. Antagligen har han problem med ansalsäckarna. (vår hund har också problem med säckarna med jämna mellanrum, hennes symptom är att hon börjar slicka sig i rumpan och det kommer ut en brunaktig flytning som luktar äckelpäckel!!! Vi har varit till vet ett flertal gånger för tömning och sköljning. Hon har även ätit rejäla antibiotikakurer. Ifall hon får det fler gånger så blir det operation... Så vi håller stenkoll på analsäckarna nu!

• aktuelle

Jo, de kan bajsa, men om de börjar få riktigt ont så kan de börja dra sig för att göra det..

Winglur skrev 2008-09-10 12:36:34 följande:
    Ok. Men visst kan dom bajsa ändå? Även om det är säckarna som är problemet?Jag tänker om man kan märka det så, att dom inte bajsar...
  • Winglur
    aktuelle skrev 2008-09-10 12:38:46 följande:
    Jo, de kan bajsa, men om de börjar få riktigt ont så kan de börja dra sig för att göra det..
    Ok. Tack så mkt. Jag ska ringa veterinären på en gång.
Svar på tråden Har hunden hemorrojder?!