• Litetdahl

Vi kommer att lägga 21000 kr på bara busskort per år..... :-(

Jag och min sambo står inför ett för oss problematiskt dilemma.

Min sambo jobbar på annan ort och pendlar därför 6 mil tur och retur om dagen. Det är egentligen inget jobbigt med detta eftersom vägen är bra och det går bra bussförbindelser. Min sambo köper månadskort för 950 kr.

Saken är bara den att när jag om ett år ska tillbaka till arbetslivet efter min mammaledighet kommer jag med största sannolikhet att arbeta på samma ort som min sambo. Jag kommer således också att åka buss och köpa månadskort för 950 kr.

Att tillsammans åka bil har vi räknat bort. Det skulle kosta oss 1800 kr i bara bensin per månad. Sen tillkommer diverse slitage på bilen.

Vi tycker rent ut sagt att det känns VÄLDIGT surt att tillsammans behöva lägga 1900 kr i månaden på busskort. Detta kommer årligen att kosta oss runt 21000 kr! Vi kan inte heller deklarera för detta eftersom "gränsen" för att få tillbaka på skatten går strax över ett månadskort för 950 kr per person. Är inte så jätteinsatt i detta men vad jag förstått fungerar det så.

Känns bara så himla tråkigt!!! Är det någon mer som är eller har varit i liknande situation och har en lösning? Tänk att man faktiskt kan lägga 21000 kr per år tillsammans på resekostnader till och från jobbet och inte få ett öre tillbaka.....

Kan tillägga att vi inte är så intresserade av att flytta till den orten vi arbetar.....

• Svar på tråden Vi kommer att lägga 21000 kr på bara busskort per år..... :-(
  • Frontline

Om ni inte är intresserade att flytta till orten där jobbet finns så får ni ju antingen hitta jobb på närmare håll eller helt enkelt stå ut , ni är ju inte unika jag vet om folk som pendlar 20 mil om dagen i bil för det finns inga bussar som går...

• fruis

Tja, det är ju ert val. Det finns ingen lösning på problemet mer än att antingen cykla eller snällt betala. Vill ni gärna ha dessa jobb men ändå slippa flytta så är ju dessa 21000 kr en ren trivselkostnad för er. Tänk på det som trivselpengar så kanske det känns lite lättare? Ni betalar ju dem pengarna för att slippa bo på ett ställe ni inte vill bo på. Ni betalar inte pengar för att få jobba egentligen.

Jag har själv pendelkostnader på 2300/mån just nu så jag kan iaf förstå lite grann hur det känns. Eftersom jag studerar får jag inte dra av resekostnaderna från skatten heller. Jag tycker att det är värt pengarna för annars hade jag inte kunnat gå den här utbildningen. Det är omöjligt för oss att flytta nämligen så då är det ju jag som måste betala för nöjet att faktiskt få läsa det jag vill.

• Silverkatten06

Det är väl inte så ovanligt? De allra flesta behöver väl köpa busskort alternativt betala bensin för att ta sig till/från jobbet? Som Frontline skriver, flytta eller stå ut, sånt är livet...

• sandrasol

om ni jobbar så få ni ju iaf dra av för pendlingskostnader i deklarationen.. min sambo pendlar och betalar runt 900:- per månad för sitt buss/tågkort och fick iaf tillbaka ca 1500:- på skatten. (annars hade det blivit noll).

• Flickan Gud Glömde

Vi betalar oxå 950kr/skalle.
    Tycker inte det är mkt eftersom vi kan använda detta på helger med.
    Kommer aldrig under de kostnaderna med bil med alla försäkringar, bensin, slitage, besiktningar mm.
    Tycker det är ett toppen alternativ, så värnar vi ju om miljön med

• sandrasol

man får väl tillbaka 30% av det som överstiger 8000:- i resekostnader om jag inte minns helt fel.

• Flickan Gud Glömde

Sen tycker jag inte det är så mkt av 400 000 som vi har i inkomst efter skatt.

• Gurkburken

Jag tycker faktiskt inte det låter så mycket.
    Vi bor i Stockholm och åker kommunalt båda två och det kostar oss ca 16000 kr om året. Sträckan vi åker är ca 1 mil enkel resa.

• Litetdahl

Tack för alla svar! Jag vet att det inte är ovanligt att ha pendelkostnader för över 20000 kr per år i familjen. Jag tycker inte heller synd om oss, vi har intressanta arbeten som vi trivs med. Jag frågar bara efter erfarenheter kring en lösning för att få ner kostnaden.

• Frontline

Flickan Gud Glömde skrev 2008-09-10 12:49:34 följande:

Sen tycker jag inte det är så mkt av 400 000 som vi har i inkomst efter skatt.
    Nu var det ju inte frågan om hur mycket ni har kvar efter skatt varje år , men nu fick du det sagt men jag kan ju glädja dig med om att vi har mer än så över...
Svar på tråden Vi kommer att lägga 21000 kr på bara busskort per år..... :-(