• Anonym

kan knappt läsa

anledning till att jag skriver här för att jag egentligen skulle behöva göra en synundersökning men har inte råd..(skäms)

för det första vad kostar en sån att göra??

sen till mitt problem...
    jag har aldrig sett dåligt.. men nu när jag börjat plugga igen efter ca 5 år och satt mig med skolböckerna så märker jag att jag knappt kan läsa, allt blir suddigt och jag måste anstränga mig för att kunna läsa.. det är ensast när det blir mycket text som står som det blir såhär.
    är det tex en rad som det är hos optikern så ser jag ju!
    är när det blir massa text som allt "geggar" ihop sig.

vad kan detta bero på??
    klarar ju inte av att plugga när det är så här =(
    läser ju dessutom på distans och då är det läsa, läsa och läsa....

nån som har svar på mina frågor?

• Svar på tråden kan knappt läsa
  • Anonym

Du måste göra en synundersökning. Ring runt till olika optiker och fråga om pris och om du får ta det på faktura.
    Synen är ju jätteviktig!!!

• Anonym
    Anonym skrev 2008-09-10 13:10:34 följande:
    Du måste göra en synundersökning. Ring runt till olika optiker och fråga om pris och om du får ta det på faktura.Synen är ju jätteviktig!!!
    jo det är klart..
    men jag ser ju inte dåligt annars.. bara när jag läser =(

men sen kostar ju glasögon flera tusen eller hur!!?
  • Anonym

Du kan ju testa läsglasögon annars. Finns på ÖB och olika bensinstationer. Men bäst är ju att kolla hos en riktig optiker.
    Ja glasögon är rätt dyra. Men du få säkert dela upp betalningen.

Anonym skrev 2008-09-10 13:13:43 följande:
    jo det är klart..men jag ser ju inte dåligt annars.. bara när jag läser =(men sen kostar ju glasögon flera tusen eller hur!!?
  • lalasmama

ibland erbjuder de väl gratis eller väldigt billiga undersökningar, kolla i tidningar om du ser nån reklam...

detta kanske kan vara nåt?
    www.synoptik.se/syn/se/glasogon/kampanj.htm

(jag tänkte på linser 1 månad + undersökning för 495 kr!)

eller så kanske du bara behöver läsglasögon!!
    de finns jättebilliga men bra att köpa lite överallt!!

lycka till!!

• Vasen

Glasögon finns i många prisklasser, och jag tror man kan få ta dem på avbetalning också på de stora kedjorna.

• Alderia

Det finns billiga glasögon på nätet, ett par hundra för de billigaste. Kanske inte världens snyggaste, men vad gör man? Men du måste göra en synundersökning först såklart.

• Anonym

jag köpte ett par på kappahl för 100 kr, styrka 1.5, men dom hjälpte ingenting.. =(
    har ju inte råd att köpa massa billiga heller för att sen när man kommer hem inse att dom inte hjälper

• Anonym
    enlitenbitkaka skrev 2008-09-10 13:20:23 följande:
    Låter som att du kan ha någon form av brytningsfel. Vet inte vart du bor med SmartEyes tar 995:- för båge + glas och 295:- för synundersökning.
    men kan brytningsfel bara komma såhär?
    har ju inte haft problem förr.. men nu är det katastrof.

å det borde ju inte bero på åldern heller, jag är 22
  • Anonym

kan väl tillägga att min mamma har nån sorts fel på sina ögon också.. hon opererades som barn pga det

• Anonym

Det kanske beror på stress över den nya situationen att studera?

Det finns läsglasögon för 10:-st på billiga affärer...
    Ta och priva dem genom att läsa på baksidan av någon sak i affären...

Om bokstäverna hopar sig när du läser, ta ett vitt A-4 ark och lägg under den raden som du läser, då kan du koncentrera dig på bara den raden...

Kanske har stället där du beställer tiden hos avbetalningsplan, så att du kan betala lite i månaden...

• Anonym

Då MÅSTE du ringa en optiker på en gång!

Anonym skrev 2008-09-10 13:22:47 följande:
    kan väl tillägga att min mamma har nån sorts fel på sina ögon också.. hon opererades som barn pga det
  • AmandaPitkänen

det är ju inte synundersäkningen som är dyr, det är ju glsögonen som kostar. En undersökning endast kostar väl ca 300 kr.

• Anonym (optiker)

250-300:- kostar en undersökning.
    sen är det inget köptvång, utan gå och kolla vad det är som är fel.
    Inte alls ovanligt att dte kommer efter pluggande, snarare tvärtom.
    Ganska troligt att du ska ha ngn form av läsglasögon, men 2,5 kanske var för starkt.

Börja hos en optiker så vet du ju.

• AmandaPitkänen

jo glasögon kostar, men har man dålig syn måste man ju ha. Går du dessutom utan för länge så blir synen bara sämre och sämre och det vill du väl inte?

Specsavers optik har billiga glasögon, där får man tom 2 par till priset av ett. Sist köpte jag där, fick 2 par för ca 3500 Kr och då hade jag tagit extra behandling på glasen för jag har på mig dom jämt, men det behöver kanske inte du.

Innan dess köpte jag ETT par för ca 7000 kr... men jävlar vad snygga de är

• Anonym

gud jag gråter av bara tanken att behöva lägga så mycket pengar på glasögon!!!
    har ju inte råd att ta körkort, men lägga flera tusen på ett par glasögon.. näää =(

just nu får jag göra så att jag tar ett vitt a4 papper och lägger under raden som jag läser, då blir det bättre.
    men det är ju ganska jobbigt att hålla på så.

och ni som skriver att en undersökning BARA kostar 300.
    det är mycket pengar för mig att bara slänga ut =(

• hjärnladyn

Många optiker har studentrabatter. Kolla upp olika alternativ och se om någon erbjuder gratis synundersökning. Själv fick jag 10 % rabatt på mina glasögon som jag köpte hos Synsam, men vet inte om deras erbjudande är samma över hela Sverige. Jag bor i Skåne.

• Anonym

En annan sak är också att om du sitter och anstränger synen så mycket, så kommer du till slut att få huvudvärk, och då kommer du inte kunna studera pga det...

Ska du ta körkort, så måste du ha bra syn.
    (man måste göra en synundersökning före man får intyget)

Men om du går och gör testet, som visseligen kostar 300:- (mycket för dig) så kommer du tjäna så mycket mer, än om du måste hoppa av din utbildning för att du inte orkar följa med (vilket gör att man förlorar intresset och pluggandet bara blir skitjobbigt istället).

Det är värt pengarna, mot att du ska lida i flera år framåt innan du fått jobb efter utbildningen...

• Anonym (optiker)
    Anonym skrev 2008-09-10 13:46:38 följande:
    gud jag gråter av bara tanken att behöva lägga så mycket pengar på glasögon!!!har ju inte råd att ta körkort, men lägga flera tusen på ett par glasögon.. näää =(just nu får jag göra så att jag tar ett vitt a4 papper och lägger under raden som jag läser, då blir det bättre.men det är ju ganska jobbigt att hålla på så.och ni som skriver att en undersökning BARA kostar 300.det är mycket pengar för mig att bara slänga ut =(
    Jag uppfattade det som att 300 skulle du ha råd med om du köpte glasögon på Kappahl för 100:- utan att veta om dte var rätt styrka eller nåt, bara för att chansa liksom.
Svar på tråden kan knappt läsa