• Anonym

Har Handelsbanken någon motsvarighet till Postens postväxel?

Hejsan!

Om någon undrar varför jag skriver här vill jag inte skylta med vem jag är med tanke på att ekonomin känns för personlig för att diskutera öppet. Dessutom vill jag inte bli igenkänd, vet att det finns de här som vet vem jag är personligen.

Har kommit i sitsen att ett företag inte tar emot kontanter och varken jag eller sambon har något bankkort vi kan betala med. Har sökt som 17 på Handelsbankens websida men inte läst något om att de ska ha något som motsvarar Postens postväxel. Finns det någon som vet om de har det och i sådana fall hur lång tid det tar att få fram samt om det kostar något i extra avgifter och då hur mycket? Kan förstås ringa banken men tänkte höra med er först. 1000 tack för svaret på förhand!

• Svar på tråden Har Handelsbanken någon motsvarighet till Postens postväxel?
  • Uma

Har ingen koll på Handelsbanken, men Föreningssparbanken har det. Vi fixade en sådan när vi köpte en bil privat. Inte så kul att springa omkring med 100000 i plånboken.... Har Fsb så borde ju Handlesbanken också ha, så ring och fråga!
    /Uma

• Anonym

Uma:

Tack så mycket för svaret! Får jag fråga hur lång tid det tog att få allt ordnat på F sb samt om det blev några extra kostnader? Det borde ju inte skilja så mycket mellan bankerna. Är sååå nyfiken på detta så det känns känns som jag spricker snart om du undrar.

Ni andra som läser detta:

Vore tacksam för fler svar. Vill önska er allihop (även dig förstås Uma) lycka till framöver!

• Phantera

Anonym : Jag är nästan helt säker på att de har postväxel på Handelsbanken.

Ett annat sätt att betala på skulle nog kunna vara att banken för över pengarna direkt till kontot och sen får ni ett kvitto samt en kopia att lämna till företaget ifråga.
    Beroende på vad företaget har för bank kan det kanske ta 2-3 dagar innan pengarna kommer över, har de handelsbanken så sker det direkt tror jag.

Vi gjorde så när vi köpte min bil...smidigt.
    Slipper man vara rädd att pengarna/postväxeln kommer bort/blir stulen!

Lycka till!!

• Phantera

Hej igen...hittade dena info på Konsumenternas Bank- och finansbyrå:

"Postväxel
    Om man inte vill betala en större penningsumma kontant eller genom att girera till betalningsmottagaren kan man köpa en postväxel. Postväxeln köper man i bank där den skrivs ut på ett visst belopp till en namngiven mottagare. Postväxeln kan överlämnas personligen eller skickas till betalningsmottagaren som i sin tur löser in den i bank"

• Anonym

Phantera:

Tack så jättemycket för svaren! Lycka till framöver förresten!

• Marie J

Japp, dom har växlar. Det vet jag som har jobbat på "Kassa service".
    En postväxel bör inte kosta Dig någonting om du är kund hos banken. Däremot kan det kosta att lösa in, beroende på vart du går någonstans med den.
    Det bästa är att skriva den i ditt eget namn och sen överlåta den till en annan ev. mottagare. I fall du skriver den på t.e.x Kalle Karlsson om du ska köpa en bil privat, och du sedan ångrar dig innan du köper bilen, då kan du ju inte lösa tillbaka checken.
    Ska du däremot köpa något på en firma och du är 110% säker på att du verkligen kommer att köpa saken, så kan du ju skriva den i firmans namn.

Lycka till!

• Marie J

En postväxel bör inte kosta Dig någonting om du är kund hos banken. Däremot kan det kosta att lösa in, beroende på vart du går någonstans med den.
    Det bästa är att skriva den i ditt eget namn och sen överlåta den till en annan ev. mottagare. I fall du skriver den på t.e.x Kalle Karlsson om du ska köpa en bil privat, och du sedan ångrar dig innan du köper bilen, då kan du ju inte lösa tillbaka checken.
    Ska du däremot köpa något på en firma och du är 110% säker på att du verkligen kommer att köpa saken, så kan du ju skriva den i firmans namn.

Lycka till!

• Marie J

Lycka till!

• Uma

Nej, det kostade oss inget att fixa en postväxel. Dessutom behövde vi inte oroa oss för att förlora pengarna om vi ångrat oss. Man får nämligen ett kvitto som ger dig rätt att annulera växeln om det skulle hända något. Då förs bara pengarna över till ditt konto igen. Så var det i alla fall på föreningssparbanken.
    /Uma

• Anonym

Trådstartaren här igen:

Tack än en gång för svaren och tipset att skriva den på mig själv!

Svar på tråden Har Handelsbanken någon motsvarighet till Postens postväxel?