• Night Angel

Hjälp mig! Falukorvrecept utan mjölk och creme fraiche? Har grädde

Har en bit falukorv jag vill göra nåt gott med..Men har varken creme fraiche eller mjölk hemma.
    Däremot har jag 5 dl grädde och olika sortes grönsaker och lök..så snälla hjälp mig plocka ihop ett gott recept..(dock inte enbart stekt korv och makaroner ,,så tråkigt)

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Svar på tråden Hjälp mig! Falukorvrecept utan mjölk och creme fraiche? Har grädde
  • Sanber

kan du inte göra korvstroganoff då?
    Går ju jätte bra att göra med grädde!

bara stek korven som vanligt, gör en liten redning av mjöl och vatten...grädde ketschup stekt lök...lite peppar...Jätte gott!

Eller ugnsfalukorv..det är ju bara att skära "jack" i korven..lägg i lite lök och grönsaker i jacken..jag brukar he dit lite bostongurka, tomat och ost ovanpå..in i ugnen...

• anorca

Har inget direkt recept men gör en sås efter egen med tex chilisås, strimla falukorven,koka pasta och blanda samman häll i en ungsform med grönsaker häll på såsen och strö på riven ost.

Annars är ju korvstroganof väldigt gott,det brukar vi göra på grädde.
    Annelie

• buenos dias

hej hej!!
    nåt jag själv tycker e väldigt gott är korvstoganoff...
    skär falukorven i mindre bitar o fräs den o lök i en stekpanna... du kan ju fräsa lite olika grönsaker oxå om du vill... sen häller du bara på grädden, så mycket som du tycker e lagom... använd gärna ketchup för tomatsmaken eftersom den e lite sötare än krossade tomater...krydda o salta o smaka av... vitlök o basilika e väldigt gott att krydda med...
    kan ätas med både ris och pasta...

lycka till o smaklig måltid!!!

mvh caharina

• EowynAurora

nåt som e superenkelt är att göra soppa. skär potatis och morötter i mindre bitar. koka upp i buljong,senap,svartpeppar och persilja. när det är nästan färdigt så strimlar du purjolök och rör om. sist så lägger du strimlad falukorv ovanpå allt i grytan o låter allt "gotta ihop sig" . riktigt riktigt gott

• Fru KM

Gör en vanlig korv stroganoff på grädde, lök, ketchup, paprikapulver, salt och peppar.

• JenJa

Håller med de andra, korvstroganoff...
    Korv, lök, tomatpure/ketchup , grädde, peppar....inget mera salt tycker jag behövs...

• Twixie

Håller med - korvstroganoff! (Roligt att se hur många olika recept det finns på det ).
    Ugnsfalukorv. Gör jack i korven. Fyll med tomatpuré (eller ketchup), senap, ost och lökskivor. LÄgg i en form, häll på lite varm buljong (1/2 buljongtärning). Gärna lite klyftad lök och tomat runt. In i ugnen till korven är genomvarm och osten smält.
    Pytt i panna på korv.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • babyassistans

jag gjorde en falukorvs röra förra veckan på morötter, squash och purjolök. sedan skar jag ner korven i bitar och hällde på lite buljong...serverade med jättegott potatismos..alla 4 barnen + make gav med beröm godkännt." allt ihop skulle in i ugnen en stund också"

Svar på tråden Hjälp mig! Falukorvrecept utan mjölk och creme fraiche? Har grädde