• Fjälltjej73

Åksjuketabletter??

Hej!

Jag undrar lite om hållningen till åksjuketabletter för illamående under graviditet? Vad säger barnmorskor/läkare i Sverige om det? I vilka mängder är det ok att ta? Typ en om dagen?

Läste i läkemedelskatalogen här (Norge) och där stod det att man skulle väga upp för och nackdelar med att ta det (Postafen)under graviditeten. Alltså; det stod inte att det var farligt direkt, men...

Tacksam för svar. Får bättre info här på Fl än av min doktor..he he.

Ha en fin dag (i regnet)!

• Svar på tråden Åksjuketabletter??
  • SusannaT

jag tog det när jag va gravid.. fast det va ba när det va som värst.

• Shirley

Jag tar sånnt om jag verkligen verkligen mår illa. Frågade bm och hon sa att det är inget farligt osv. När jag var på ett utav mina rutin UL så frågade den bm om jag tagit några mediciner och jag sa nej, och hon frågade om jag använt postafen och jag berättade när jag hade ätit såna. Och hon skrev upp det, varför vet jag inte.

• Shirley

Seaband fungerade för mig, kanske värt att testa ?

• SusannaT

jag frågade dom på apoteket.. så fick jag nån jätte liten förpackning.. kommer inte ihåg namnet på dem.

• Fjälltjej73

Hmm, ok. Jag har oxå tänkt att ta det under föreläsningar och så. Hemma kan jag väl stå ut, tänker jag..
    Fler svar tack!

• Fjälltjej73

Ja, jag tänkte prova magnetband! Det funkade för dej alltså, Shirley?

• riotflickan

Jag blev så rackarns trött plus att de inte egentligen hjälpte, så jag skippade dem...

• Längtar efter tredje

Min barmorska sa att jag kan ta en postafen en halvtimme innan varje måltid, tre gånger om dagen!!!

Tycker jag verkar för mycket och det är onödigt för mig. Men jag tog det som ett lugnande besked att det är ok att ta nån gång i veckan.

Jag blir väldigt dåsig av dem. Tar jag en på förmiddagen så somnar jag framåt kvällen på soffan. Går ej att styra.

Men det ska alltså vara ofarligt för barnet, bara så du vet!!

• SusannaT

Fjälltjejen73: jag prövade sånna där band men det funkade inte så bra för mig.. gav dem till en kompis o dom funkade för henne..

• Fjälltjej73

Värt att prova iallafall. Värst för mej är det att åka tåg nu (långpendlar till skolan), usch, bara tanken...Här i fjällvärlden är det som att åka berg-å-dal-bana, urk..
    riotflickan: menar du tabletter eller seaband?

• Darla

Läs om Postafen på fass.se

Själv blev jag rekommenderad att ta dem av en i apotekspersonalen, hon hade själv tagit under sin graviditet sa hon. Finns många i min bekantskapskrets som också blivit rekommenderade att ta av både bm och apotekspersonal. Jag tog inte varje dag utan när jag mådde som sämst och när jag skulle iväg på något viktigt, i förebyggande syfte. Tog udden av illamåendet och man kände sig lite mänsklig under några timmar

• Fjälltjej73

Jättebra svar, tack!
    Man behöver ju inte knapra hela tiden, utan bara i situationer där man måste vara lite normal..

• pettan78

På apoteket så sa de varje gång jag frågade om det var ok att ta så många tabletter som jag tog att jag skulle kolla med min bm. Min bm sa att det inte var några problem att ta Postafen varje dag. Jag mådde illa tills v 18 och käkade tabletterna nästintill varje dag under flera månader. Nu är jag i vecka 39.

Åksjukebanden runt handlederna funkade inte alls för mig. Däremot småätande (hade tex alltid en påse med goda nötter i väskan) och sängliggande funkade rätt så bra.

• Sara Li

...ja om man med normal menar att man håller på att somna hela tiden... så visst... Illamåendet släpper men man blir jättetrött av Postafen. En varning bara eftersom jag förstår att du pluggar. Kanske inte jättepoppis att sitta och halvsova på föreläsningarn.

Fjälltjej73 skrev 2008-09-10 14:24:21 följande:
    Jättebra svar, tack! Man behöver ju inte knapra hela tiden, utan bara i situationer där man måste vara lite normal..
  • Tusseluren

Mådde illa dygnet runt utan uppehåll, mat var inte att tala om så jag tog en på morron och en på kvällen för att kunna äta mat överhuvudtaget. Men efter v 13 så gick det bra utan.
    Åt postafen.

• Fjälltjej73

Sara Li: Då blir det som att välja mellan pest eller kolera; somna eller spy på föreläsning! He he, nej då. Jag är klar över att man blir trött, det är ju en olämplig del av Postafen.

(En gång överdoserade jag Postafen rejält. Det var under en fasansfull båttur i Filippinerna, men inte slockande jag inte. Det enda jag ville var att somna från allt.)

• Sara Li

Fjälltjej - Jag har också överdoserat Postafen på en båttur, men det var på Oslobåten... det blåste rejält på väg dit, så då tog jag två tabletter... kan ju säga att jag inte var alls pigg när vi skulle gå i Oslo dagen efter. Jag ville bara sitta på en bänk och sova.

• Fjälltjej73

He he, överdosering är icke att rekomendera
    Nej, jag vet inte hur jag ska klara av att koncentrera mej på föreläsningarna. Ja ja, får hoppas det inte håller i så många veckor denna gången..

• knodden och vi

Jag åt såna när ja väntade min son men de sa att de hjälper i 12 timmar så man ska nog inte äta tre om dan.

Svar på tråden Åksjuketabletter??