• Silje

Hur stor är livmodern?

Jag är i v 6 och fostret är ca 3-5 mm, men hur stor har livmodern blivit? Finns det någon sida där man ser hur livmodern växer och var den är placerad?

Silje

• Svar på tråden Hur stor är livmodern?
  • Silje

Tack för sidan, den var bra.
    Men man såg inte placeringen i början av grav.

Finns det mer sidor?

Silje

• Frippa

Det är nog ingen större skilland eftersom du precis blivit gravid. Den väger ca 70 g och ligger ännu långt ner i bäckenet!

Grattis till +:et!

• LindaBjorklund

Hej igen. Jag vet inte om det finns mer sidor tyvärr. Men jag inbillar mig att placeringen är lika för de första 8 veckorna, samma som på den högra bilden alltså. Embryot (som bebisen kallas fram till 8 veckors ålder om jag fattat saken rätt) är ju så pass litet att det inte har hunnit börja "töja" ut livmodern riktigt än. Därför tror jag att placeringen av livmodern är som den brukar vara normalt, alltså när man inte är gravid. Efter v8 är det moderkakan som tar över näringstillförseln till fostret och det börjar växa, då behöver bebisen mer utrymme och det är väl då som livmodern börjar växa med.
    Jag är ingen doktor men efter allt jag läst på om bebisar och graviditet så är det så här osm jag ha förstått saken. Lycka till igen.

• Silje

Ok. Tack snälla för informationen

Silje

• septbebis

När jag var i v. 12 så sa läkaren på MVC att livmodern var stor som en apelsin.

Svar på tråden Hur stor är livmodern?