• LilaRos

Hur mycket har ni att röra er på varige månad?

Hej.
    Jag är bara lite nyfiken. Nu riktar jag mig år de unga föräldrarna.. ni 14-22. Hur mycket har ni att röra er med varige månad?

Jag o min sambo har ca 17-20 med relativt låga utgifter. Men jag vill ha större lägenhet och barn. Leker bara lite med tankarna och tänkte ta er till lite hjällp, hehe.

• Svar på tråden Hur mycket har ni att röra er på varige månad?
  • dixx

vi har runt 10tusen kvar när allt e betalt å klart så vi klarar oss bra, har en son på 8månader å i början på nästa år kommer en till. vi är 19 och 23 år.

• LilaRos

Okej.. Det är ju liknande våran ekonomi.. fast vi har ju inget barn. Om vi skulle skafaf en större lägenhet så blir hyran den dubbla med en gång.. och det suger lite XD

• Bling

Hej! Är ett par år äldre men tänkte svara iaf! Vi får ut ca 20/månad, jag snålar med föräldrapenningen. Vi betalar knappt 5000/mån för vår lägenhet, har bil o.s.v. Vi klarar oss bra, men man får ha lite koll på slantarna!!

Lycka till!

• LilaRos

So far so good, hehe.
    Anledningen till att vi inte har barn nu är väll att båda två är timmvikarier och då harleras ju inkomsten nästan när den ena är föräldraledig. Men nu ska min sambo antagligen få ett vikariat på 100% eller 75%. Då blir antagligen hanns inkomst högre och då skulle det antagligen inte sänka ekonomin så mycket. Men man lever ju inte bara i nuet. Men det är så lockande!

• Bling

Varför skulle er inkomst halveras om den ena är föräldraledig? FK räknar ut ett snitt vad den som vill vara föräldraledig tjänar/månad (spelar ingen roll att du är timvikarie) och sen har jag inte stenkoll på hur stor procent av inkomsten som SGI:n (föräldrapenningen) baseras på men det är 70-80%!! Så det behöver inte bli så illa

• SomeOone

Vi har ungefär 9.000 tusen kvar att leva på varje månad efter vi betalt räkningar och allt ifall man inte räknar med barnbidraget o så . Ändå jobbar inte jag så jag tycker det är rätt bra ;)

• SomeOone

oj räknade fel hehe 8.000 blir det vi har kvar varje månad .

• MsBeauty

Menar du med lön, FP och barnbidrag?

I så fall har vi 18-20.000 kvar varje månad, när hyra, räkningar och mat är betalda.

• frollen

jag har just nu mammapenning så jag får bara ut ca 10 000 (+1050:- i barnbidrag) efter skatt. det är tufft, det är det. men min sambo tjänar ju pengar oxå så vi klarar oss. det svåraste är att ställa om ens tankegång.

jag är så himla van vid att ha ca 13 000 kvar (själv) EFTER att alla räkningar osv är betalda och nu har jag bara ca 11 000 INNAN alla räkningar. dottern är snart 5 månader och jag har fortfarande inte riiiiiktigt kommit in i budget-tänket.

det är svårt. men men.. det ska väl gå till slut det med :)

• LilaRos
    Bling skrev 2008-09-10 16:38:08 följande:
    Varför skulle er inkomst halveras om den ena är föräldraledig? FK räknar ut ett snitt vad den som vill vara föräldraledig tjänar/månad (spelar ingen roll att du är timvikarie) och sen har jag inte stenkoll på hur stor procent av inkomsten som SGI:n (föräldrapenningen) baseras på men det är 70-80%!! Så det behöver inte bli så illa
    Okej.. För det jag har hört är att om man inte vart fast anställd i minst 8 månader innan födseln så får man lägsta föräldrapenning.

Och om det skulle vart så, så skulle ju en hel inkomst försinna. Nästan i alla fall.
Svar på tråden Hur mycket har ni att röra er på varige månad?