• vinterlärka

Självtorkande lockar?

Har läst inlägg här om att man helst ska låta håret självtorka om man har lockigt hår. Inte ens föna med en trattfön.
    Då vill jag veta hur ni gör rent praktiskt?
    Det tar superlång tid för mitt hår att torka och man kan ju gärna inte gå ut i blött hår nu på hösten.
    Tvättar ni håret på kvällen och sover i flätor (för att skydda det) eller har ni snabbtorkande hår?
    Behöver verkligen veta, så det vore superschysst om ni delade med er.

• Svar på tråden Självtorkande lockar?
  • Grannen

Tvättar på kvällen men får då inga fina lockar på dagen efter. Om jag tvättar på morgonen så blåser jag med tratt för att få det torrt. Har klippt upp et ganska mkt så nu torkar det snabbare.

• Grannen

Absolut inte fläta för då blir det fult på mig.

• Pormoicheia

Jag har visserligen inte lockigt hår.
    Men hår i allmänhet mår ju mycket bättre av att få självtorka.

Jag brukar försöka blöta ner håret när jag vet att tid finns för det att torka helt enkelt.
    Tvättar det dock bara 1 gång i veckan och är hemmamamma så jag har det ju rätt bra förspänt när det kommer till tid och möjlighet.

Jag brukar krama ur så mycket som möjligt med handduken (inte "gnugga") och sen bara låta det vara.

Sover oftast med fläta eller håret löst även om det inte är det bästa det heller.
    Somnar helst inte med blött hår men ibland går det ju dock inte att undvika.
    Mitt hår blir näst intill aldrig tovigt o.dyl sedan jag började med no poo så det är aldrig något problem att reda ut det på morgonen med bara fingrarna.

Jättebra iofs men det har även medfört att jag knappt kan sätta upp håret längre p.g.a. att det fått så bra kvalité vilket känns lite tyngre (i-landsproblem jag vet )

• vinterlärka

Tack för era svar, vad snälla ni är!

Det är sant, lockigt hår behöver man ju faktiskt inte tvätta så ofta, så då kan man ju kanske unna sig dessa dagar.

Nu till hösten och vintern kan jag absolut inte sova med blött hår, då kommer jag frysa ihjäl! Redan nu, i början på september sitter jag och fryser massor och jag har ändå torrt hår.

En annan fråga, är det någon som har vax i håret eller torkar det bara ut lockarna?

• Pormoicheia
    Svar på #4
    Det beror nog mer på vad waxet innehåller.
    Men stylingprodukter i sig sliter ju på håret lite oavsett.
    Om du inte varit ute på denna sida så rekommenderar jag den starkt (även rakhåriga kan ta del av infon med fördel).

www.lockig.se

Om man surfar runt lite så kan man få jättemånga bra tips.
    Inne på forumet finns även listor på både produkter och ämnen som är bra/dåliga o.s.v. om man vill fördjupa sig.

Något jag hört och läst fungerar bra (men som jag inte provat själv) är att styla håret med aleo vera gel, klick (glidmedlet du vet ) och/eller honung.

Men då det inte är något jag provat själv så kan det vara bra att kolla upp dosering m.m.
  • vinterlärka

Tack för svaret Pormoicheia!

Har varit inne lite där. Helt utan schampo är ingenting för mig, (älskar ju Lush schampokakor, hihi) men det finns säkert en hel del andra bra tips där. Läste bara lite då jag var där.
    Har för mig att det var där jag läste om att man kan ha en microfiberhandduk istället för frotté, så det ska jag köpa på Clas Olsson.

Aloe Vera, Klick och honung lät billigt i alla fall, så de är ju bra.
    Det konstiga är att honung inte fungerar i mitt ansikte. Får ingen fukt överhuvudtaget. Kanske fungerar bättre i håret, men det känns som att det skulle bli lite kladdigt och segt i håret.
    Står det om dosering och sådant på lockig.se?

• Pormoicheia

Jag vet faktiskt inte.

Men någon i no poo tråden kanske vet mer.
    Jag vet att jag ramlade över lite info om just honung som en del av stylingprodukten när jag satt och googlade något för ett tag sedan.

Jag stylar dock aldrig håret så det var inget jag noterade på det viset.

Men jag skulle tro att det bara handlar om en rätt liten klick honung.

Vill du ha länk till no poo tråden så är det bara att säga till (men jag får intrecket av att du kan hitta dit ändå )

• vinterlärka

Aha, men då kan jag nog googla fram något jag med.

Tack, jo jag hittar dit själv, hihi. Har varit där och ställt frågor om min hy.
    Går nog dit och frågar lite om jag inte hittar något på Google.

• Pormoicheia
    Svar på #8
    Gör så

Hoppas du hittar nåt vettigt!
  • vinterlärka
    Pormoicheia skrev 2008-09-13 10:07:16 följande:
    Svar på #8Gör så Hoppas du hittar nåt vettigt!
    Tack!
Svar på tråden Självtorkande lockar?