• Musslan

Vill höra om er förstföderskor som blivit positivt överraskade av hur "lätt" förlossningen gick!

Vill höra om er som blivit positivt överraskade av hur "lätt" förlossningen gick. Kanske gjorde det inte alls så ont som ni trott, kanske gick det fortare än ni trott?

Som förstföderska vet man ju inte ALLS vad man har att vänta sig, vill gärna höra om er som faktiskt tyckt att det "inte var så farligt" att föda barn!

• Svar på tråden Vill höra om er förstföderskor som blivit positivt överraskade av hur "lätt" förlossningen gick!
  • ploppviola

Inte hur lätt men hur snabbt de gick däremot

Här ska man kanske skriva nåt fyndigt?
  • NiXxI

Hmmm.

Jag gick en föräldrarkurs där de bland annat visade en förlossningsfilm.
    Enligt denna film så skulle man både bada, äta, få massage och gå och stöna och stånka i korridorerna under det långa värkarbetet.

Dagen D kom, vattnet gick kl 23,40.
    Ringde in till BB och fick beskedet att lägga mig i ett bad.
    Jag lade på och vek ihop av värken som följde.
    Ringde mannen som påbörjade sin resa hem.
    Ringde syrran, nu vriden av värkarna.
    Mannen kom ca 24,30.
    Inne på BB (vägrade lyssna på dem om badet) kl 24,50.
    Öppen 8 cm.
    02,38 föddes Sabina.
    Ingen bedövning, hann inte ju.
    Inte alls så ont som jag trodde...och f*n så mycket snabbare än vad jag någonsin drömt om.

Det tog ca 3 timmar innan jag ens kunde förstå att jag hade blivit mamma. Det gick liksom FÖR fort. Särskillt när alla skrämmer en som förstföderska....

Förvänta dig allt och mindre, det är nästan lättast. För ingens förlossning är den andres lik.
    Lycka till i massor, det är ett otroligt äventyr (så pass att jag gjorde om det för två år sedan, lika snabb förlossning då).

2008 ska blända skiten ur mig
  • AfterEight

Hej!
    Jag blev positivt överraskad när jag födde min dotter. Som du sa så vet man ju inte alls vad man ska förvänta sig. Det tog visserligen viss tid från första värken tills min dotter kom ut och visst gjorde det ont, men det är liksom en annorlunda smärta, man vet ju att det kommer något positivt . Och så fort dottern var ute så försvann alla smärtor och efteråt så minns jag inte så mycket detaljer, allt bara blev så underbart när man hade sitt barn hos sig
    Så ja, jag kan rekommendera andra att föda barn - det är verkligen det mest häftiga jag upplevt!

• Tokfrjant

Vattnet gick halv sex på morgonen, fick sova ut och vattnet gick innan min sambo hann köra till jobbet. Hade inga kraftiga värkar förrens vid två-tiden. Blev kopplad till CTG och sen tycker jag det gick supersnabbt! Lustgas är ett måste enligt mig
    Blev aldrig någon EDA för jag var först för lite öppen och sen för mycket men det gjorde ingenting. Visst, det gjorde ont men jag minns inte smärtan egentligen. Fick ta till sugklocka mot slutet pga en liten blödning (ingen allvarlig).
    17.28 kom han ut och han var så fin!!

Jag tycker att min förlossning gick oväntat bra och att det skulle vara värre faktiskt men lustgasen gjorde mig väldigt lustig i huvudet. Frågade min sambo ibland "Är detta verkligen jag..??" och trodde jag var i en dröm eller nåt..

• Saaaraa

Jag har en förlossningsberättelse i bloggen.
    Vattnet gick vid 02:00.. Därifrån gick det snabbt.. Var inne på förlossningen 04:30 och hon är född 8 minuter senare. Ingen bedövning alls hann jag med. Halva huvudet var ju ute när vi kom in. Tur att det var på natten annars hade det vart trafik på huddingevägen och hon hade kommit i bilen.

• saharsa

För mig gick det lätt när jag födde våran dotter!
    Första värken kom 00.30 kom in på förlossningen kl. 01.30 och hon är född 04.29.
    Så fyra timmar med värkar och tre timmar på förlossningen, fort var det gjort

Väntar nu vårat andra barn och undrar om det ska gå lika fort eller fortare eller kommer det att ta lååååång tid. Vem vet, tiden får utvisa det.

Hoppas det kommer att gå bra för dig

• tereze21

Med mitt första barn tog det 16 timmar från första värken tills hon var ute, men faktiskt hade jag förväntat mig att det skulle göra mycket ondare. Med mitt andra barn tog det 3 timmar från första värken tills han var född. Nu väntar jag mitt tredke, ska bli spännande att se hur snabbt det går den här gången.

• 84 Sandra

Innan förlossningen tänkte jag att det skulle ta lååång tid, och jag lyssnade gärna på andras skräckhistorier! Då vet man vad som KAN hända och det kan bara bli bättre.
    Förlossningen blev en mer positiv upplevelse än jag kunnat drömma om - visst gör det ont, men man klarar det! Trodde aldrig jag skulle klara mig utan bedövning innan, men två värktabletter räckte. Menar inte att man ska kunna klara sig utan, men att smärtan ändå känns hanterbar och den går ju över för dom flesta när värken slutar och man kan vila lite.
    Hade värkar en hel dag men dom var inte så farliga att man inte bara kunde andas genom dom. ONT gjorde värkarna i kanske 6-7 timmar, av dom var jag 5 på sjukhuset och tiden gick väldigt snabbt!
    Lycka till, det kommer gå galant. Trodde i slutet av graviditeten att jag aldrig skulle klara det, men det gör man!

• lillaemme

Kul tråd!!

Ja vill puffa upp tråden lite..:= vill höra mer..

• snobben445

Min förlossning tog 19 tim från första värk till att flickan kom.
    MEN tiden har aldrig gått så fort som då och visst var det tufft stundtals och visst gör det ont Men det var ju ändå hanterbart :)
    och en sak som jag inte hade tänkt på innan förlossningen var att mellan värkarna gör det ju inte ont så då får man ju iaf en liten paus.
    Mitt bästa tips är att andas ordentligt :)
    Lycka till!!

Svar på tråden Vill höra om er förstföderskor som blivit positivt överraskade av hur "lätt" förlossningen gick!