• BabyJay

Tips på nyttigt fika??

Är det någon som har något bra tips på vad man kan ha till kaffet som inte är sött och onyttigt. Tycker det är så tråkigt att bara ta en slät kopp kaffe på eftermiddan. Skulle vilja ha något att knapra på till kaffet ju.

Någon som har ett bra recept kanske på lite nyttigare kex eller liknande. Frukt finns ju alltid, men det är ju ganska trist...

Någon som kan hjälpa till??

• Svar på tråden Tips på nyttigt fika??
  • BabyJay

inte är SÅ sött menar jag

• Fridayyy

Ia Lia skrev 2008-09-18 19:31:20 följande:

Hasselnötter och mandlar.Torkade aprikoser.
    Torkade aprikoser är väl jättesött!! =)

Smörgås? Smörgåsrån med ost och smör?? Ostkaka är ju inte så sött som kakor..men mättande. Skorpor, men de är ju söta de med.

Blodpudding..*skämt*
  • nano

Har inget recept själv men det ska ju finnas recept på typ "bars" av nötter och frukt. Kanske är nåt? Annars borde väl recept för diabetiker vara nyttigare? Inte för att jag kan några sånna heller.... Var kanske inte till så mycket hjälp :_)

• gosmamman

Om jag får gäster så gör jag ibland fruktsallad + keso.  Ibland bakar jag scones med hälften dinkelmjöl och tar fil istället för mjölk som vätska i degen.

Skinka och keso på den varma sconesen ä mumma. Frys in dom snabbt sen så kan du tin en till kaffet lite då o då så blir det nästan som nybakt.

• röda naglar

scones kryddade med kardemumma är gott.

• gosmamman
    gosmamman skrev 2008-09-18 21:24:35 följande:
    Om jag får gäster så gör jag ibland fruktsallad + keso.  Ibland bakar jag scones med hälften dinkelmjöl och tar fil istället för mjölk som vätska i degen.Skinka och keso på den varma sconesen ä mumma. Frys in dom snabbt sen så kan du tin en till kaffet lite då o då så blir det nästan som nybakt.
    röda naglar skrev 2008-09-18 21:36:59 följande:
    scones kryddade med kardemumma är gott.
    lite blåbär i scones är också mumsigt.
  • Parvel

Skorpor, låter kanske torrt, men man kan ju doppa!

Livet är härligt *oftast*
  • röda naglar

jag gillar sånna där surdegsrån med lite ost på. mmm.

• tant pedant

Kanske inte så himla bra till hett kaffe (lär ila som f*n i tänderna) men annars är det så galet gott att köpa frysta bär och mixa med kesella kvarg (1 %).
    Blir hemmagjord glass fast protein- och vitaminrikt. Nyttigt och megagott!
    Mängden socker bestämmer du själv, jag brukar ta 1 msk sötningsmedel till 1 kesellaburk och 500 g frysta hallon. Klicka ner i snygga glas och du har en supergod efterrätt/glass till 3 personer.

Sen kan man ju variera vilka bär man använder, ibland slänger jag i lite blåbär också, eller strör i kanel.

• röda naglar

på ett café precis vid mig har de förövrigt något som liknar kokosbollar, fast det är dadlar, frön, nötter, aprikoser och säkert massa annat gott och nyttigt, som bildar en smet som rullas i kokos. det är jäkligt gott. tyvärr kan jag inte receptet helt. men lätt värt att prova sig fram, för lyckas man blir det svingott. ;)

• Boppi

Kornmokex eller Brago bokstavskex tycker jag funkar att knapra på.. Är ju dock inte i klass med en kanelbulle eller kladdkaka dock..

Svar på tråden Tips på nyttigt fika??