• Anonym (mimmi)

Ingen sömn pga jobbet!!

Jag sover max 5-6 timmar nästan varje natt, pga att jag ej kan somna av stressen att jag måste upp tidigt. Jag mår mkt dåligt av detta, och måste göra en radikal förändrig.

Jag vet att när jag jobbade kvällar förut så mådde jag utmärkt och kände ej samma oro under natten... Nu jobbar jag 08-17. Jag vaknar säkert var tredje timme. Har börjat ta sömnpiller på kvällen och koffeintabletter på morgonen...inte bra.

Jag vill börja plugga nu till våren! Men då är frågan; om jag i framtiden vill börja senare än 08.00, vad är bra att läsa? Jag har velat skaffa mig ett yrke länge....men är ej beredd att förstöra sömnen ytterligare en tredje gång i livet med ett sånt här jobb.

INOM VILKA YRKEN KAN MAN JOBBA T.EX. EFTERMIDDAGAR eller med rörliga tider?

Usch...orkar ej med detta mer..

• Svar på tråden Ingen sömn pga jobbet!!
  • Anonym

Jag vet faktiskt inte vad man ska jobba med då.

Själv vantrivs jag så fruktansvärt på jobbet, så ingenting fungerar alls i mitt liv. Läkaren vägrar sjukskriva mig om jag inte säger upp mig :o har aldrig hört något dyligt tidigare.

• Eslöv

Du får lära dig att hantera stressen. Om du har problem med sömnen så får du söka hjälp. Ett jobb ska vara kul, kanske inte alla måndagar! Mitt råd, byt jobb, och lär dig hantera stressen.

• Anonym

varför skulle du bli sjukskriven?

Anonym skrev 2008-09-10 18:24:08 följande:
    Jag vet faktiskt inte vad man ska jobba med då.Själv vantrivs jag så fruktansvärt på jobbet, så ingenting fungerar alls i mitt liv. Läkaren vägrar sjukskriva mig om jag inte säger upp mig :o har aldrig hört något dyligt tidigare.
  • Eslöv
    Anonym skrev 2008-09-10 18:24:08 följande:
    Jag vet faktiskt inte vad man ska jobba med då.Själv vantrivs jag så fruktansvärt på jobbet, så ingenting fungerar alls i mitt liv. Läkaren vägrar sjukskriva mig om jag inte säger upp mig :o har aldrig hört något dyligt tidigare.
    Det var en bra läkare. Du får själv ta ansvar för ditt liv. Säg upp, och gör något bättre med din stund på jorden. Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till din sjukskrivning.
  • danitra

Restaurangbranchen har sällan tidiga mornar.

Väktare?

Personlig tränare? (Tänker mig att gymmen är öppna på kvällen)

Finns många fler såklart.

Jag själv tänker satsa på restaurangbranchen ett tag just eftersom jag hatar att gå upp tidigt. Inte så att det bara är jobbigt, det är fruktansvärt!

• Polly S

TS, du kan inte ändra dina vanor då?
    hur sent måste du gå upp för att få sova, hur många timmars sömn behöver du? (jag sover sällan mer än 6h/natt, förutom helgerna!)

• Anonym

Personligen tror jag inte ditt problem blir lättare utifrån att välja en yrkeskategori som bara jobbar kvällar. Personligen tror jag det är djupare än så och att du inte bör välja studier utefter den anledningen.

MEn vill du ha ett exempel så är äldrevården, nattskiften en del. Tidningsbud också (behöver du inte ens utbildning till).

Jag tror det är arbetet du har nu som tynger sig. Att byta arbete tror jag, oavsett om det är dagtid eller inte skulle göra dig gott.

KRam

• danitra
    Anonym skrev 2008-09-10 18:34:45 följande:
    Personligen tror jag inte ditt problem blir lättare utifrån att välja en yrkeskategori som bara jobbar kvällar. Personligen tror jag det är djupare än så och att du inte bör välja studier utefter den anledningen. MEn vill du ha ett exempel så är äldrevården, nattskiften en del. Tidningsbud också (behöver du inte ens utbildning till).Jag tror det är arbetet du har nu som tynger sig. Att byta arbete tror jag, oavsett om det är dagtid eller inte skulle göra dig gott. KRam
    Så tänker många men man ska inte underskatta effekten av att vara en nattmänniska. Det är först nu som jag accepterat att jag verkligen inte funkar bra på mornar men utmärkt på kvällen. Och det handlar inte om vanor, jag kan vara helt slut hela dagen för att piggna till vid 20 och vilja snacka och städa och fixa. Sen vill jag helst dö när klockan ringer dagen därpå. (Även om jag har sett till att få 8 timmars sömn)
  • Anonym (Liz)

Jag jobbar som supporttekniker med skift och det är slitigt i längden det också när man inte alltid behåller normal dygnsrytm men visst är det skönt att slippa stressen med att alltid infinna sig 8 på jobbet. För och nackdelar med allt. Jag kommer börja studera mer dock under föräldraledigheten och satsa på att gå till mer dagtid. Har varit utbränd och vill inte chansa längre för jag är nog slut nu. Kanske något jobb med treskift där man jobbar bestämda veckor dag och andra mittenpass och sen natt? Min man arbetade inom träindustrin och hade såna pass och kände att det var jätteskönt . Ja eller någon annan industri.

• Polly S
    Svar på #8
    jag är också nattmänniska och somnar aldrig innan tolv, men nog fasen kan man VÄNJA sig vid att gå upp tidigt (5.30 vanligast)!
    inte kan man låta det styra ens karriärsval?!
Svar på tråden Ingen sömn pga jobbet!!